Avatar billede edj Nybegynder
27. februar 2008 - 15:20 Der er 41 kommentarer og
1 løsning

Billion Bipack 5200G R3 kan ikke få forbindelse til min bærbare

Hej,

Jeg har lige fået ADSL hos Perspektiv bredbånd, og i den forbindelse købt Billion Bipack 5200G R3 modem og router i ét som de yder support på.
Under installationen er der dog opstået et problem: Jeg kan ikke få forbindelse fra router til min PC gennem et LAN kabel hvilket er nødvendigt for at kunne gennemføre installationen. På routeren lyser de rigtige Led: PWR, ADSL, SYS, WLAN og den LAN jeg har koblet til min PC.
Jeg har deaktiveret min McAfee firewall og selvfølgelig også Windows'. Jeg kører i øvrigt XP.

Når jeg kobler LAN kablet fra routeren til min PC forsøger den at oprette forbindelse, men uden held.
Jeg kan se på de tilgængelige trådløse netværk, at der er een der hedder "perspektiv bredbånd" men jeg kan ikke oprette forbindelse til den.

Håber der er nogen her med gode ideer til hvad der skal til!

På forhånd tak for hjælpen.

Esben
Avatar billede justrace Novice
27. februar 2008 - 15:24 #1
Har du sat din pc til DHCP-tildelt IP?
Avatar billede edj Nybegynder
27. februar 2008 - 15:48 #2
Ja - ligesom den også står til automatisk at hente IP adresse og DNS...
Avatar billede justrace Novice
27. februar 2008 - 16:06 #3
Nogle routere har en knap til MDI/MDIX, i stedet for auto. Ellers kan du prøve med et crossover-kabel.
Avatar billede edj Nybegynder
27. februar 2008 - 16:11 #4
hmm... der tabte du mig... Der er ingen MDI/MDIX knap på routeren. Hvad er et crossover-kabel, og hvad skal det bruges til?

Mit netkort er forøvrigt et "Realtek RTL8168/8111 PCI-E Gigabit Ethernet NIC"
Avatar billede justrace Novice
27. februar 2008 - 16:23 #5
Nogle router vil have at man kører gennem en switch eller bruger det førnævnte crossover. Det er et kabel med krydsede ledninger i stedet for "lige igennem".

Nå, men tjekkede lige, det er ikke nødvndigt, jeg kendte den bare ikke.

Hvilken ip får du?
Avatar billede edj Nybegynder
27. februar 2008 - 16:28 #6
ok. Jeg får bare rene 0'er...
Avatar billede justrace Novice
27. februar 2008 - 16:28 #7
The default IP address of the router is 192.168.1.254 and the subnet mask is 255.255.255.0
Avatar billede edj Nybegynder
27. februar 2008 - 16:30 #8
ja ? - du må undskylde, men jeg er ikke så meget inde i det her netværks-halløj..
Avatar billede edj Nybegynder
27. februar 2008 - 16:31 #9
jeg har prøvet at indstille den til den faste IP istedet for automatisk at hente, men det gav heller ikke noget resultat...
Avatar billede justrace Novice
27. februar 2008 - 16:44 #10
Du skal ikke bruge den 192.168.1.254, men en anden i 192.168.1.X. Men rene nuller undrer mig, for normalt ville ma få en i 162.x.x.x eller der omkring.

Har du prøvet at resette den? Eller er der konfigureret noget på den fra din udbyders side?
Avatar billede edj Nybegynder
27. februar 2008 - 16:47 #11
ok - det prøver jeg lige. Jeg har ikke prøvet at resette den - der er ikke konfigureret noget fra udbyder (som i øvrigt heller ikke kan finde ud af hvad der er galt).
De undrer sig også over, at der ikke kommer nogen IP adresse frem - men er det ikke meget normalt, når den nu slet ikke kan oprette forbindelse til min PC, eller burde der komme en IP adresse frem alligevel?
Avatar billede justrace Novice
27. februar 2008 - 16:54 #12
Din pc er vel sat i stik 1 - 4?

Ja, der burde komme en "default windows IP" eller hvad det nu hedder frem.
Avatar billede justrace Novice
27. februar 2008 - 16:57 #13
Knappen skal holdes inde i min. 6 sek.
Avatar billede edj Nybegynder
27. februar 2008 - 16:59 #14
ok. Jeg er lige nødt til at ordne nogle ting, så jeg tester det om en times tid... Tak for hjælpen indtil videre!
Avatar billede justrace Novice
27. februar 2008 - 17:04 #15
Helt ok.
Avatar billede edj Nybegynder
27. februar 2008 - 20:17 #16
Nå.. så fik jeg testet at resette den - uden held. Jeg synes virkelig det er mærkeligt...
Avatar billede justrace Novice
27. februar 2008 - 20:29 #17
Prøv lige at gøre som der står i manualen. Altså det med cd'en.
Avatar billede justrace Novice
27. februar 2008 - 20:32 #18
Prøv: Sluk alt, tænd router, vent til der er faldet helt ro over lamperne, tænd pc. Dernæst se efter IP.
Avatar billede edj Nybegynder
27. februar 2008 - 21:25 #19
ok... Jeg prøvede at slukke og tænde i den rækkefølge du skrev uden held. Med installations cd'en kan jeg kun komme til det trin, hvor den verificerer LAN forbindelsen - det kan den ikke, og så kan jeg ikke komme videre...

Til gengæld tror jeg der er kommet en IP adresse. Hvis jeg går ind under "Status for LAN forbindelse" og "Understøttelse" og "Detaljer" får jeg følgende IP: 169.254.49.246

Jeg prøvede lige at starte op i OpenSuse i stedet for xp - her har den ikke umiddelbart noget problem med at oprette LAN forbindelse...
I OpenSuse fik jeg følgende IP: 169.254.235.84
Avatar billede justrace Novice
27. februar 2008 - 21:32 #20
Så har du et problem, det er nemlig den ip man får fra "nødhjælpskassen hvis ikke man bliver tildelt en fra en DHCP-server.

Prøv lige at knalde et andet kabel imellem pc og router.
Avatar billede edj Nybegynder
27. februar 2008 - 21:36 #21
Desværre er resultatet det samme med et andet netværkskabel...
Avatar billede justrace Novice
27. februar 2008 - 22:02 #22
Og din pc er sat i et af stikkene 1-4 på routeren?

Så tror jeg du skal have den byttet.

Prøv lige at slette dit netkort i enhedshåndtering, genstart.
Avatar billede edj Nybegynder
27. februar 2008 - 22:04 #23
ja, den skal (ifølge udbyderens vejledning) være i enten 1 eller 2. Jeg har prøvet begge uden resultat...

Jeg prøver at slette netkortet og vender tilbage...
Avatar billede edj Nybegynder
27. februar 2008 - 22:14 #24
Det virkede desværre heller ikke...

Jeg synes det er ret underligt... Tror du det betyder noget, at OpenSuse godt kunne etablere forbindelse, og fik en anden IP adresse?

Jeg vil lige prøve at teste den på en anden PC imorgen, og hvis den stadig ikke virker, må jeg ned og prøve at bytte den...
Avatar billede justrace Novice
27. februar 2008 - 22:20 #25
Ip adresser i 169.x.x.x ranged er fejl-IP'er.
Avatar billede justrace Novice
27. februar 2008 - 22:25 #26
Har du prøvet at trykke på reparer knappen under egenskaber for netkortet?
Avatar billede edj Nybegynder
27. februar 2008 - 22:43 #27
Nå ok - så forstår jeg... Jeg har prøvet reparer - også uden held...
Avatar billede justrace Novice
27. februar 2008 - 22:49 #28
Så er jeg blanket af.. :)

Der må være noget galt, så besværligt må det ikke være.

Skriv igen når du har fået byttet den. Også hvis du finder en anden løsning. Til fremtidig brug for andre i samme situation.
Avatar billede edj Nybegynder
28. februar 2008 - 11:14 #29
Det skal jeg nok. Mange tak for hjælpen!!
Avatar billede cardinale Nybegynder
01. marts 2008 - 02:08 #30
Hej

Brug denne guide: http://www.perspektivbredband.dk/documents/guides/DK_WLSNSecurity_winXP.pdf

Ret langhåret, men det virker.
Avatar billede cardinale Nybegynder
01. marts 2008 - 02:08 #31
Svar
Avatar billede edj Nybegynder
01. marts 2008 - 18:18 #32
Hej Cardinale,

Tak for dit forsøg, men det var ikke det der var løsningen...

Det er stadig ikke muligt at skabe forbindelse mellem min laptop og routeren - hverken LAN eller trådløst.
Avatar billede edj Nybegynder
01. marts 2008 - 18:20 #33
Jeg har i dag byttet mit modem/router til en ny, da jeg troede problemet måtte være, at den var defekt... Desværre har det ikke ændret nogen, og jeg er således tilbage på bar bund...

Håber meget der er nogen der kan hjælpe med at løse problemet!
Avatar billede cardinale Nybegynder
02. marts 2008 - 01:27 #34
Hej igen

Jeg er 100% sikker på du kan bruge mit link. Har selv haft nøjagtig samme problem - ville tilgå routeren for at sætte password på min forbindelse og den eneste måde hvorpå det kan lade sig gøre er at føge de første par skridt i manualen. Du kan ikke tilgå routeren trådløst - det skal gøres med LAN-kabel og som beskrevet i manualen.

Prøv igen og skriv igen hvis du sidder fast...
Avatar billede justrace Novice
02. marts 2008 - 08:52 #35
Ah-ha, den er ikke sat som DHCP-server som standard. Prøv lige den guide, det kunne sagtens være løsningen. Specielt at sætte IP-adressen manuelt, på dit "kabel"-netkort.

192.168.1.10 - 255.255.255.0
Avatar billede edj Nybegynder
03. marts 2008 - 17:28 #36
Hey igen Cardinale.

Du har nok ret i, at det er din vej jeg skal gå...
Nu er jeg kommet så langt, at jeg godt kan oprette LAN forbindelsen mellem router og min PC ved at følge de første skridt i guiden du sendte og fastsætte IP. Nu er problemet bare at komme videre derfra. Hvis jeg opretter forbindelsen og sætter den medfølgende CD i for at installere netværket "nulstiller" den automatisk mine indstillinger for LAN netværket til automatisk at hente IP adresse, og dermed fejler installeringen af netværket.
Selvom jeg nu kan oprette LAN forbindelsen kan jeg underligt nok ikke få nogen forbindelse til nettet, selvom ADSL LED'en lyser på routeren...

Er der mulighed for, at du kan guide mig igennem trin for trin i hvordan jeg skal installere resten...
Avatar billede edj Nybegynder
03. marts 2008 - 17:36 #37
- Jeg opretter det gerne som et nyt spørgsmål og godkender dit svar på dette hvis du synes det er mere fair...
Avatar billede justrace Novice
03. marts 2008 - 17:52 #38
Han skal bare lave et nyt svar, så kan du give point.
Avatar billede justrace Novice
03. marts 2008 - 17:54 #39
Når du har lavet indstillingerne selv, og genstartet, skriver du 192.168.1.254 i IE. Så skulle du kunne lave opsætningen af routeren manuelt.
Avatar billede cardinale Nybegynder
03. marts 2008 - 21:23 #40
Hej igen.

Efter du har tilgået modemet skal du skal du sætte dine indstillinger tilbage til at modtage ip og dns automatisk, fjerne LAN-kablet og genstarte og så skulle den være der uden at du behøver at bruge den medfølgende cd. Den skal du ikke bruge når du er kunde hos perspektiv.
Avatar billede edj Nybegynder
07. marts 2008 - 10:32 #41
Nu er løsningen fundet - og jeg vil gerne takke mange gange for jeres ihærdige forsøg på at hjælpe!!!

Det viste sig bare, at problemet hverken lå i routeren eller min pc... De tidligere ejere af min lejlighed havde ganske enkelt glemt, at afmelde deres bredbånd... Dermed fik jeg selvfølgelig øje på en forbindelse, men havde ingen mulighed for, at tilslutte mig den, ligesom perspektiv's forbindelse ikke kunne komme igennem...

Endnu engang mange tak for jeres hjælp!!!
Avatar billede edj Nybegynder
26. oktober 2010 - 10:41 #42
afslutter den lige