Avatar billede kildeby Nybegynder
27. februar 2008 - 12:36 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

tabel skal fortsætte over flere sider i Word - hvordan

Jeg har lavet en tabel og i den første kolonne har jeg indsat en anden tabel - hvordan får jeg disse to tabeller til at automatisk at fortsætte på næste side.  Jeg har sat begge  til "tillad opdeling" i Tabelegenskaber. Det skulle gerne blive tabel over flere sider - jeg har sat sidehoved ind men det plejer ikke at betyde noget. HJÆLP inden jeg bliver helt gråhåret.
Avatar billede rvm Nybegynder
27. februar 2008 - 12:38 #1
Prøv at sætte rækkehøjden til "mindst" i stedet for "Præcis"
Avatar billede kildeby Nybegynder
27. februar 2008 - 12:58 #2
jeg kan godt få den "nederste" tabel til at acceptere sideskift men den tabel jeg har lagt ind i den første kolonne vil ikke, den sætter bare nye kollenner ind på den første side og rykker så det hele så der virkelig går ged i det.
Jeg har sat begge tabeller til "mindst" og begge til tillad opdeling
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
27. februar 2008 - 12:59 #3
Jeg gætter på, at det er din tabel fra forleden dag, det drejer sig om ;-) - hvor du har tabeller i tabeller.

Jeg har dit dokument fra forleden dag og lavede lige et check. Du kan have lavet andre ting siden, men i den version, jeg har, er den _yderste_ tabel blevet formateret sådan, at den er "flydende" og ikke i tekstlaget på siden - en sådan tabel kan _ikke_ gå over flere sider.

Prøv at vælge den yderste tabel (den, der indeholder de andre), vælg dernæst Tabel > Tabelegenskaber. På tabelfanen er der to ikoner under "Tekstombrydning" - _venstre_ ikon skal være valgt! (= ingen ombrydning - jeg ved ikke, hvad der står på ikonerne i en dansk version af Word - i engelsk hedder de "None" og "Around"). Bemærk, at man kan komme til at ændre indstillingen fra "None" til "Around", hvis man bare kommer til at trække en lillebitte smule i det lille ikon med pilene, der kommer frem i øverste venstre hjørne af en tabel.
Avatar billede kildeby Nybegynder
27. februar 2008 - 14:20 #4
Hej igen Lene
jeg har prøvet og prøvet - når jeg gør det og så indsætter flere rækker kan jeg godt få begge tabeller med ned på næste side MEN så er det som om at den "øverste" kolonne med navnene går ind og blokerer for det store bagvedliggende skema og så kan jeg ikke komme ind og skrive der.
måske vil det efterhånden være nemmere at lave noget nyt.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
27. februar 2008 - 14:48 #5
Ja, det kunne godt lyde som om dit liv med de tabeller bliver for umuligt i længden.
Hvad med om du gjorde sådan:
Skrotter tabel-i-tabel-metoden.
Genbruger din højre tabel (den med opdelingen og de grå rækker).
Sætter en ny venstre-kolonne ind og formaterer den kolonne sådan, at du beholder alle rækkerne, fjerner den grå baggrund fra hele kolonnen, fjerner tabelkanterne mellem rækkerne i hver af de "blokke", der skal bruges til ét navn, skriver navnet f.eks. i celle 2 i "blokken".
Så kan du ganske vist ikke bruge nogen automatisk sortering, men du kan hurtigt flytte rækkerne for én person op/ned: vælg rækkerne, tryk på Alt+Skift+Pil Op eller Pil Ned, indtil "personen"-rækkerne er på det rigtige sted. Du kan oven i købet vælge ikke sammenhængende rækker (vha. Ctrl+Skift) og flytte dem op/ned på én gang (du kan selvfølgelig også flytte med klip og indsæt).

Jeg ved jo ikke, hvor mange personer, du ender med at skulle liste, men med mindre antallet er meget stort, er løsningen måske acceptabel...
Avatar billede kildeby Nybegynder
27. februar 2008 - 15:18 #6
Jeg har fundet løsningen (en pludselig indskydelse) når jeg i den kolonne hvor det andet skema er sat ind, går ind og fletter rækker fra 1. side til næste side, kan det lade sig gøre at få den til at sortere og det er netop det jeg har brug for.
TAK for jeres hjælp - Lene vil du sende et svar så deler I points.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
27. februar 2008 - 15:28 #7
Godt at det lykkedes.