Avatar billede svaagec Nybegynder
27. februar 2008 - 09:19 Der er 8 kommentarer

sata harddisk

Hej.
Jeg har lige købt en Sata harddisk hvorpå jeg vil have windows xp kørende, efter at have lagt de sata drivere ind som fulgte med bundkortet, fik jeg den til at virke, men jeg kan ikke finde den i bios boot sekvens eller piperhals.
Når jeg så tilslutter IDE harddiske så er det dem der tager magten, og min sata er ingen steder.
Mit bundkort er et msi via p4m800 ( pm8m2-v) og det har stik til sata.
Jeg har læst et sted på et andet forum atder kan være problemer med via bundkort, så jeg bliver nødt til at købe et sata controler kort.
Er det min løsning ??

svaage
Avatar billede peet-49 Novice
27. februar 2008 - 09:24 #1
Du skal have read slået fra eller sat til IDE i bios.
Avatar billede off-line Nybegynder
27. februar 2008 - 14:56 #2
Det er rigtigt, at Ata diske ofte får forrang. På mit Asus bundkort, skulle
jeg gå ind i Bios under Advanced/Ide drev og vælge Sata, som første valg.
Avatar billede svaagec Nybegynder
28. februar 2008 - 15:46 #3
Jeg syntes at jeg snart har prøvet alt muligt.
Der er ingen problem når jeg køre sata drev alene, som system drev, men når jeg sætter en ide disk til så skriver den: NTLDR mangler.
Jeg har været inde i Bios og prøvet at resætte min boot sequence:
1. floppy
2.cdrom
3.ideo (her kan jeg vælde mellem: Floppy, LS120,IDE0, SCSI, IDE1, 2, 3, ZIP 100, USB FDD, USB zip, USB cdrom, USB hdd, lan, disable ) har prøvet flere mulighedder, men ingen hjælper.
Jeg har også prøvet med et Sata controler kort, men den vil ikke engang starte sata disken op !!!!!
Kom med et godt råd, Jeg har prøvet at skrive til MSI microstar, de svare at jeg skal prøve at skifte stik, og kabel ( har prøvet, ingen respons )
Er der noget med en jumper der skal skiftes på bundkortet ??
Harddisken er en Hitachi dekstar 160 gb.

svaage
Avatar billede off-line Nybegynder
28. februar 2008 - 16:08 #4
Prøv at se på min tidligere kommentar. Det er ikke under boot rækkefølgen, du
skal vælge din Sata, men i Ide række følgen. NTLDR mangler. Netop det skete for
mig, da jeg satte en Ide HD til. Ide harddisken blev straks valgt, og jeg kunne
ikke komme i windows, som lå på min Sata disk. Men det kunne jeg ændre i bios,
og det er sådan jeg kører nu, med Sata som 1.ste valg.
Avatar billede off-line Nybegynder
28. februar 2008 - 16:11 #5
Ps. angående jumper på Ide harddisken. Hvis den sidder alene på kablet, så er
det ligemeget, men sidder der også et CD/DVD drev, så skal harddisken være jumpet
som master, og CD/DVD drfevet skal jumpes som slave.
Avatar billede svaagec Nybegynder
28. februar 2008 - 17:15 #6
Undskyld at jeg er lidt af en novice !
Hvis jeg går ind i bios, integrate peripehals, står der IDE devices configuration:
PCI ide busmaster enabel ( jeg har prøvet at disable den, men så er ide harddisken væk )
onchip ide channel/0    Enabel (har prøvet at disable den, ingen reaktion)
onechip ide channel /1    Enabel
Ide perfetch mode        Enabel
Det jeg mente med jumper, var på bundkortet, måske til at åbne mit sata stik ( måske et lidt dumt spørgsmål, det må jo være åbent når det virker alene )
Jeg må indrømme at jeg er noget på herrens mark.
Jeg har en pc mere også med et msi bundkort måske lidt nyere, det køre sata og ide sammen uden problemer.

svaage
Avatar billede off-line Nybegynder
28. februar 2008 - 17:40 #7
Der er ingen grund til at undskylde, hvis du var ekspert, spurgte du jo ikke her:)
Nu har jeg lige set efter på mit eget Asus bundkort, hvad jeg gjore, da en Ide HD
overtog føretrøjen. Jeg gik i bios ind under BOOT. Der er der et sted hvor der står
"Hard disk drives" og der står mine 2 harddiske som 1.st drive og 2nd drive.
Jeg skulle bare gøre 2nd drive til 1.ste drive, så var alt i orden.
Avatar billede off-line Nybegynder
05. marts 2008 - 00:07 #8
Fandt du ud af noget?