Avatar billede allison Nybegynder
26. februar 2008 - 13:09 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Nu med Vista men uden harddisk

Hejsa

Jeg har installeret Vista på min computer, men den vil ikke godkende min ekstra harddisk (ide ata-100) 300 GB af data ligger derpå, og når man inde i administrationen klikker på disken, står der offline og den kan kun konveteres til grundlæggende, men så vil man miste al data derpå skriver den.

Nogen der har en ide?
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. februar 2008 - 13:20 #1
Lidt dumt spørgsmål, men anyways, har du jumpet den rigtig ?
Avatar billede allison Nybegynder
26. februar 2008 - 13:24 #2
ja det burde jeg mene. Den sidder akurart samme sted på ide kabel, som i XP. Man kan godt i enhedshåndtering se Maxtor´en (altså den disk det handler om).

Den sidder på det eneste ide kabel i computeren sammen med DVD drevet.
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. februar 2008 - 13:30 #3
Underligt. Prøv at slukke for maskinen, og tage, en af gangen, alle stik af og på på IDE kablet, og start den igen.
Avatar billede allison Nybegynder
26. februar 2008 - 13:56 #4
ok, prøver jeg
Avatar billede allison Nybegynder
26. februar 2008 - 14:24 #5
hmm, den skriver stadig at disken er offline, og dynamisk.
Avatar billede allison Nybegynder
26. februar 2008 - 14:31 #6
crap, nu har jeg lige googlet det, og det lyder til at Windows Vista Home Premium ikke understøtter dynamiske diske, hvad f****n er nu det for noget?
Skal jeg godt nok installere XP igen, og flytter filer over på en anden hdd, før man kan få den "aktiveret" som grundlæggende?
Avatar billede off-line Nybegynder
26. februar 2008 - 14:37 #7
Har den disk før kørt dynamisk? eller har den muligvis mistet partitionstabellen?
Avatar billede allison Nybegynder
26. februar 2008 - 14:43 #8
ja jeg mener den var dynamisk under XP, men som skrevet lige før har jeg googlet det og der ser ud til det kun er Vista Ultimate der kan klare det, og så den for firmaer...enterprise eller hvad den nu hedder:
http://www.hol.dk/traad.aspx?tid=414174&fid=22
Avatar billede off-line Nybegynder
26. februar 2008 - 14:52 #9
Ok jeg spurgte fordi, det mest almindelige er at formatere disken med NTFS eller
FAT32. Og hvis det var partitionstabellen, som var røget, kunne den genskabes.
Men kan du så ikke sætte disken som slave, på en computer med XP, og den vej
hente data ud?
Avatar billede off-line Nybegynder
26. februar 2008 - 14:58 #10
Hvis du ikke er sikker på, det er en dynamisk HD, så prøv at se her:
http://kamerasiden.dk/artikel/basis_og_dynamiske_diske/
Avatar billede allison Nybegynder
26. februar 2008 - 15:43 #11
jo, det kom jeg lige i tanke om, smider den ind på min søns computer, sammen med min nyindkøbte sata disk, og smider det derover på, og får dem herind igen.

Smid et svar begge 2 så deler i point
Avatar billede off-line Nybegynder
26. februar 2008 - 15:48 #12
Ja ok hvis du mener vi er færdige. Men ellers må du jo komme igen:)
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. februar 2008 - 16:04 #13
jeg sidder over :-)
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. februar 2008 - 16:05 #14
Hov, det skulle ikke være svar, så se bort fra det.
Avatar billede off-line Nybegynder
26. februar 2008 - 16:15 #15
Nej lad os dog dele:)
Avatar billede allison Nybegynder
01. marts 2008 - 17:10 #16
hehe
Avatar billede off-line Nybegynder
01. marts 2008 - 18:55 #17
Fint:)