26. februar 2008 - 12:31 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Harddisk med Windows XP tilgå dokumenter mappe eksternt

Min zepto laptop fryser når jeg starter windows XP op. Jeg har på fornemmelsen, at det er fordi blæseren ikke fungerer optimalt og den dermed bliver for varm. Derfor ville jeg gerne have flyttet mine data over på en anden harddisk, ved hjælp af USB. Det fungerer helt fint at kopiere mine filer over til en anden harddisk.

Min problem opstår, når jeg skal kopiere filerne fra mappen med min windows brugerens oplysninger (documents and settings). Bl.a. ligger min mailfil i denne mappe. Jeg tilgår harddisken gennem en anden computer og bruger der ikke windows på laptoppens HD.

Windows giver mig en advarsel om at mappen er i brug eller skrivebekyttet og derfor ikke kan kopieres til en anden harddisk. Når jeg kigger på egenskaberne for mappen er størrelsen 0 kb og den ser tom ud. Jeg formoder, at det kan være fordi jeg normalt indtaster et brugernavn og password for at tilgå denne windows bruger.

Alternativt kan mappen være låst fordi jeg ikke kan lukke windows korrekt ned på min laptop. Mappen er altså af ukendte årsager låst.

Hvilke muligheder har jeg for at få adgang til mine data?
(Kan det evt. hjælpe at flytte harddiske over i en anden laptop og derfra tilgå data eller har hardware opsætningen for meget at sige?)
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. februar 2008 - 13:54 #1
Hvorfor anvender du ikke programmet "Guiden Overførsel af filer og indstillinger". Du finder det under Programmer > tilbehør > systemværktøjer i XP.
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2008 - 14:01 #2
Det gøres nemmest med en Livecd f.eks www.helgec.dk/insert.iso
26. februar 2008 - 15:07 #3
@dragonknight: Det har jeg ikke forsøgt. Er det også muligt, når jeg tilgår harddisken som eksternt drev - gennem USB?

@helgec: Jeg er slet ikke windowsekspert, kan du lige kort forklare hvad det er jeg skal gøre med Livecd imaget?
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. februar 2008 - 15:17 #4
Guiden kan brænde på en DVD eller overføre via netværk. Det kræver selvfølgelig at maskinen du skal overføre fra kan køre.
26. februar 2008 - 15:34 #5
@dragonknight: det er netop problemet at maskinen fryser (jeg er ikke helt klar over hvorfor). Jeg forsøger derfor at trække data ud, ved at tage harddisken ud af latoppen og sætte den over i en ekstern HD box og tilslutte til via USB til en anden computer. Her kan jeg godt kopiere nogen af mapperne over, men netop den mappe som indeholder data om min windowsbruger "documents and settings" er låst. Spørgsmål er om jeg på en eller anden måde kan forcere tilgangen til mappen og dermed kopiere data?
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. februar 2008 - 15:38 #6
Så er jeg med.

Kan det ikke være et ejerskabsproblem ?
http://support.microsoft.com/kb/308421/da
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2008 - 15:48 #7
Du melder lige tilbage om du har netværk mellem dine computere via router (kabel) så får du en guide
26. februar 2008 - 16:11 #8
@dragonknight: Det lyder faktisk rigtig sandsynligt. Jeg kan første teste det i aften - så melder jeg lige tilbage.

@helgec: Da min laptop slet ikke kan kører, så hjælper mit netværk ikke mellem de to computere. Det jeg prøver er jo netop, at tage HD ud af min laptop. Der er som udgangspunkt ikke et problem med at tilgå mappen når HD sidder i selve laptoppen, men da den fryser kan jeg ikke gøre noget som helst i windows. Planen går derfor på at flytte HD.
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2008 - 16:17 #9
Nu vil jeg nødig virke provokerende, men jeg har læst hvad du skriver. Vi taler ikke om din Windows installation, men om din computer og der er ingen meldinger om at den ikke kan køre, en Live-cd bruger ikke Windows den lever sit eget slidsomme liv. Svar mig nu på min kommentar 26/02-2008 15:48:16 og så hiver du de data ud som en mis
26. februar 2008 - 17:04 #10
Jeg har netværk mellem de to computere. Min laptop som fryser windows når jeg starter den. Derfor har jeg hidtil taget HD fra laptop og sat i en lille ekstern box og forbundet den til en anden computer via en usb forbindelse. Hvis du har en alternativ løsning vil jeg meget gerne høre den.
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2008 - 17:25 #11
Du er nødt til at tro på hvad jeg skriver, din computer fryser IKKE når du booter på en LIVE-cd - du skal downloade og brænde INSERT som jeg har givet dig et link til, den skal brændes som et bootimage, sæt så harddisken tilbage, sæt netkablet i og boot op på den cd
Og så melder du tilbage
26. februar 2008 - 17:36 #12
Jeg tror næsten jeg forstår, du mener altså problemet kan skyldes windows og slet ikke har med min computer at gøre?
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2008 - 17:41 #13
Yes
26. februar 2008 - 19:09 #14
@dragonknight: Det link hjalp mig videre, dataen flyder i dette minut over til en anden computer :-) Skriv gerne lige en svar kommentar så du kan få point.
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. februar 2008 - 20:21 #15
Dejligt at høre :-)
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. februar 2008 - 20:22 #16
:-)