Avatar billede warberg22 Nybegynder
25. februar 2008 - 12:00 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvilken type RAM til min Dell

Jeg er faret vild i RAM junglen.
Det her er hvad jeg har i følge fakturaen:
Dimension 5150 Pentium D 805 Dual Core Processor (2.66GHz, 533MHz fsb, 2x1MB cache)
2048MB Dual Channel DDR2 533MHz (2x1024) Memory

Det ene af disse 1 GB moduler er nu futtet af, så jeg skal have et nyt. Modellen der sidder i er Kingston KC6844-ELG37. Hvad kan jeg købe? Er det nok at sige, at det skal være DDR2, 240 pins, PCR4200 hvis jeg f.eks. kigger på edbpriser.dk?
Kan jeg sætte et 2 Gb modul i? Og hvad har det at sige at det er dual channel?

Håber I kan hjælpe...
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
26. februar 2008 - 03:00 #1
mht dual channel er der en god forklaring her http://www.kingston.com/newtech/MKF_520DDRwhitepaper.pdf

du kan med 99% sikkerhed sætte et 2 gb modul i, men så kører den ikke længere dual channel. du skal have to ens ramblokke for at den kører dual channel. optimalt er at de er fra samme leverandør, men det virke som regel alligevel blot de er 100% ens (sammen specifikationer)

Hvis du f.eks. ser på http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=92356 så står der
"ValueRAM's KVR533D2N4/1G is a 128M x 64-bit (1GB) DDR533 CL4 SDRAM (Synchronous DRAM) memory module. The components on this module include sixteen 64M x 8-bit (16M x 8-bit x 4 Bank) DDR533 SDRAM in FBGA packages."

der er to muligheder:
køb en almindelig blok som fx den jeg nævner og se om det kører
eller købe to ens og sætte i (de koster kun 150 kr stk)
Avatar billede smitten1 Nybegynder
26. februar 2008 - 03:09 #2
Hvis du har et nyere Intel chipset, så kan du få en smule ud af at køre med uens mængde ram i de to kanaler. Det vil så køre dual over noget af det, og single over resten
Avatar billede warberg22 Nybegynder
26. februar 2008 - 10:14 #3
Mange tak for info og link. Jeg var ikke opmærksom på det der med at RAM skulle sidde i bestemte slots, for at dual mode virker.
Svar for point... :-)
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
26. februar 2008 - 12:29 #4
ok :-)
Avatar billede warberg22 Nybegynder
26. februar 2008 - 21:59 #5
Men bortset fra det, ville jeg da ønske, at nogen havde sagt jeg bare skulle køre cpu-z eller PC Wizard: http://www.cpuid.com/index.php
Gode programmer!
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
26. februar 2008 - 23:31 #6
eller Dr. Hardware http://www.drhardware.de