Avatar billede esbvall Nybegynder
24. februar 2008 - 19:20 Der er 15 kommentarer

XP installation vil ikke finde harddisk!? Jeg er clueless!!

Hej fellow geeks

Jeg har et myyyystisk problem:

Jeg er igang med at installere min computer med nyt bundkort. Jeg har sat to harddiske op i RAID0 og forsøger nu at installere Windows XP Home, men lige efter jeg har valgt raid driver får jeg følgende meddelelse:

"Installationsprogrammet fandt ingen harddiske på din computer.

Kontroller at alle harddiske er tændte og korrekt tilslutte. pg at al diskrelateret hardwarekonfiguration er korrekt.
Dette kan betyde at der skal køres et dignosticerings- eller installationsprogram fra producenten.
Installationsprogrammet kan ikke fortsætte. tryk f3 for at afslutte."

Det mystiske er, at jeg HAR oprettet mit RAID og rent faktisk får det at se hvis jeg booter med en partitionmagic startdiskette. Jeg plejer at være god til trouble shooting, men lige nu er jeg hundrede procent clueless. Så kom med jeres bud!

Det er forresten fandeme old school at man stadig skal bruge diskette til at lave et raid setup :)

Bundkort er et ASUS P5B-VM DO
Raid driver er en JMICRON363 hentet på ASUS' hjemmeside
Harddiske er 2x seagate SATA på 160GB, der også sad i RAID0 på det gamle bundkort.

Håber I kan hjælpe, Esben
Avatar billede dragonknight Juniormester
24. februar 2008 - 19:41 #1
HAr du sat RAiden bootbar i BIOS, nogle bundkort vil have det på denne måde.
Avatar billede esbvall Nybegynder
24. februar 2008 - 19:54 #2
Jeps
Avatar billede hcma Novice
24. februar 2008 - 20:21 #3
SATA-driver ??
Avatar billede esbvall Nybegynder
24. februar 2008 - 20:29 #4
som skrevet: Raid driver er en JMICRON363 hentet på ASUS' hjemmeside
Avatar billede smitten1 Nybegynder
24. februar 2008 - 20:45 #5
du er opmærksom på, at der er to forskellige raid controllere? Hvis du kører over den, som sidder i chipsettet, skal du have fat i intel's driver
Avatar billede esbvall Nybegynder
24. februar 2008 - 21:46 #6
Alright, now we're talking :)

Men jeg forstår ikke helt, hvad har indflydelse på hvilken driver man skal bruge?
-hvilke stik man vælger?
-om man bruger ide eller sata?

Jeg er ret interesseret i at få den til at køre med JMICRON for den anden driver har jeg ikke på diskette...
Avatar billede dragonknight Juniormester
25. februar 2008 - 00:22 #7
Dem som hedder SATA1, SATA2, SATA3, SATA4, SATA5 og SATA6 er chipset stik.

Hvis du vil anvende JMicron SATA, så hedder stikket SATA_RAID1 på bundkortet, og den anden port er på Bagpanelet. Hvis der ikke er connected sata diske til en af disse porte, så kan du ikke komme ind i RAID setup for JMicron.

Jeg vil anbefale dig at anvende chipset RAID, og driveren kan du downloade her. http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us&model=P5B-VM%20DO
Kik efter "Make Intel ICH8 RAID Driver Disk for Windows 2000/XP/2003 & 64bit XP/2003.",
Avatar billede dragonknight Juniormester
25. februar 2008 - 00:26 #8
Når du anvender chipset RAID, så skal du ind i BIOS under IDE configuration og sætte SATA#1 as RAID, for at få adgang til RAID setup for chipset RAID.
Avatar billede esbvall Nybegynder
25. februar 2008 - 23:38 #9
Fuck hvor sejt, you saved my day. Ordner det i morgen når jeg har adgang til et diskettedrev og så giver jeg points til begge.
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. februar 2008 - 19:38 #10
Hva'så kører det ?
Avatar billede esbvall Nybegynder
27. februar 2008 - 20:48 #11
Ja som var det fedtet ind i olie! Så lækkert! Kan det passe at bundkortet skal være længe om at genkende harddiske, og hvad kan det skyldes? Det er 2 x Seagate 160GB SATA og jeg når at tælle til 20 sekunder før den har fundet dem begge. Dertil kommer de to forskellige raid-skærme og alt i alt giver det en drønlang boot tid...
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. februar 2008 - 10:29 #12
Det har jeg også oplevet, og det tilskriver jeg de røde datakabler. Jeg har en formodning om, at de ikke har så god kontakt som det kunne ønskes. Jeg har derfor anvendt de blå der fulgte med mine WD diske, og det har gjort identifikationen af diske hurtigere.

En anden ting du også skal huske på, er at nu er det ikke kun bundkortsboot du er udsat for, men også RAID boot. Det tager jo også lidt tid.

Hvis du anvender Chip-set RAID, så deaktiverer du JMicron controlleren, og anvender du JMicron RAID, sætter du Chip-set controlleren til SATA as IDE. På denne måde undgår du RAID boot af den ene af disse kontrollere, og det giver en kortere boot tid.
Avatar billede esbvall Nybegynder
28. februar 2008 - 11:30 #13
Så skifter jeg sgu kabler :)
Hvor er IDE as SATA valget?
Jeg prøvede at deaktivere JMicron controlleren, men så forsvinder mit DVD drev (IDE). Er det den der styrer IDE også? Nu har jeg bare sat den på IDE, men den viser stadig en (synes jeg) lang skærm...
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. februar 2008 - 11:40 #14
Selvfølgelig, Jmicron skal også stå som SATA as IDE, så virker DVD drevet.

Main menu næsten nederst kan du se "SATA configuration" der går du ind og sætter SATA as RAID, men kun hvis du anvender Chipset RAID (jeg gætter på at det er det du gør).
Køre RAID fra Jmicron, skal du under dette punkt sætte SATA as IDE (mit gæt er at det gør du ikke).
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. februar 2008 - 11:42 #15
Det eneste du gør ved at ændre indstillingen for controllerne fra IDE til RAID, er at du aktivere RAID boot menuen, således du kan sætte RAID op. Der er jo ingen menig i at have begge sat til RAID, hvis du kun vil anvende den ene til RAID.