Avatar billede lordsaxo Nybegynder
22. februar 2008 - 13:39 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Ændre (slette eller reparere) boot sektor på bærbar

Hej eksperter.

Jeg kigger pt. på en vens bærbar, hvor der er en fejl i boot sektoren. Når Windows XP starter, kommer der en blå skærm, hvor der kommer fejlen "UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME".

Når jeg prøver at gen-installere Windows ved hjælp af "Genindlæsnings" cderne, som kommer med til computeren, går den som regel enten bare i sort skærm, eller også kommer der en fejl, med at der er en fil i boot-sektoren eller sådan noget, som mangler..

Er der en måde, hvor jeg kan formatere hele computeren, inkl. boot-sektoren, for at kunne installere Windows på den igen?
Avatar billede lordsaxo Nybegynder
22. februar 2008 - 13:46 #1
Nu fik jeg genindlæsnings-cden til at blive indlæst, men så kommer fejlen:
INF file txtsetup.sif is corrupt or missing, status 4096.
22. februar 2008 - 14:11 #2
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. februar 2008 - 14:35 #3
Brug killdisk som der skrives, så kan i helt sikkert installere win igen!
Avatar billede jens_peter Nybegynder
25. februar 2008 - 00:55 #4
Har du ikke en gammel win98-startdisk liggende, den kan du formattere harddisken med.

Hvis Ikke, så kan du hente en hos MS
Avatar billede andreask Nybegynder
26. februar 2008 - 18:10 #5
har også haft samme fejl med UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME var godt nok da jeg ville boot xp som var instaleret men fejlen er jo det samme. Mit gæt er at der er en enkelt sektor på din harddisk som er død og det er uheldigvis lige der hvor starten af xp ligger. Hvis du ikke har noget i mod at bruge lidt penge så vil jeg anbefale at du køber et program der hedder Spinrite (nej jeg er ikke en sælger det er bare et af verndes bedste programmer til den slags problemer) fra hjemmesiden http://www.grc.com/sr/spinrite.htm da det scanner HELE din harddisk igennem for ødelagte sectors. Fordi hvis du har en død sector så hjælper det ikke at formatere for lige så snar du vil instalere eller starte igen så bliver den sector genbrugt. hvor i mod hvis spinrite har fundet den ødelagte sector vil den enten fixe den eller flytte den så den ikke kan genbruges. Jeg kørte programmet på min pc da jeg havde samme problem og er par timer efter booted den uden problmer.
Avatar billede andreask Nybegynder
26. februar 2008 - 18:13 #6
hov glemte lige en ting. Hvis man ikke er tilfreds med spinrite kan man inden for 30 dage få pengene igen.
Avatar billede jens_peter Nybegynder
27. februar 2008 - 14:08 #7
Nu ved jeg ikke hvad sådan et program koster, men jeg ville da prøve at formatere den først.

Herefter kunne harddisken så undersøges indefra Windows.
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. februar 2008 - 20:45 #8
qweros - gider du følge med og læse hvad der skrivers?

Under alle omstændigheder er det et meget tyndt svar!
"Herefter kunne harddisken så undersøges indefra Windows."
Hvilket program der kan køre under windows kan dette????
Avatar billede jens_peter Nybegynder
27. februar 2008 - 22:34 #9
Det ville jeg da bruge diskdoktor eller diskkontrol som det kaldes i min danske version af XP til.

Når man formaterer i dos, som det jo er i virkeligheden, så afmærkes dårlige sektorer af programmet og anvendes ikke ved installationen bagefter.

Så John jeg har skam læs tråden:-)

Vh Jens Peter
Avatar billede lordsaxo Nybegynder
28. februar 2008 - 10:42 #10
Hej folkens, og tak for svarene.

Jeg startede med at bruge Killdisk, og fandt derefter ud af, at der må være en fejl på genindlæsnings-cderne, samt den XP cd de havde med computeren - så jeg måtte lige ud og skaffe et nyt XP, og installerede det på den rene partition (som jeg havde slettet med killdisk), og "wupti" - så virkede det hele igen. ;)

Karise_larry, hvis du vil have point, så smid lige et svar. Killdisk er et fantastisk program. :P
Avatar billede lordsaxo Nybegynder
13. oktober 2008 - 09:46 #11
Det er på tide tråden bliver lukket, og da karise_larry ikke har svaret, smider jeg lige point tilbage til mig selv. Larry, du kan altid lige skrive hvis du ombestemmer dig og vil have dine point. ;)
13. oktober 2008 - 11:29 #12
(Det er OK...)