Avatar billede jonlanghoff Nybegynder
22. februar 2008 - 13:31 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Max temp, cores eller cpu?

Jeg har anskaffet mig en E8400, som jeg sidder og overclocker lidt. Har så fundet frem til at dens anbefalede max-temperatur er 72 grader celsius.

Er det så selve CPU'en der max må blive så varm eller er det de enkelte cores? Everest Ultimate viser at min core 2 generelt er lidt varmere end core 1, og at den når op på de 70 grader under heavy load. Men CPU'en er ikke meget mere end 55 grader.

Hvilken komponent er det der ikke må overstige 72 grader? CPU'en eller cores'ne?
Avatar billede jokkejensen Novice
22. februar 2008 - 14:33 #1
Det er højst sandsynligt en kerne der ikke må overstige 72 grader.. men vær lige obs på at den anbefalede max temperatur er hvor den kører optimalt... En varmere temperatur vil blot sænke dens hastighed. En kold cpu findes der ingen ulemper ved.

Sooo.. keep it cool.

/J
Avatar billede jonlanghoff Nybegynder
22. februar 2008 - 14:38 #2
Hvordan sænke hastigheden? Den clocker jo ikke ned fordi den bliver varm..?
Avatar billede jokkejensen Novice
22. februar 2008 - 14:43 #3
jo samme cpu ved 100grader og 70grader arbejder ikke lige stærkt..

Tror ikke den teksniksvis sænker clock faktoren, men benchmarker du en varm og en kold moderne intel cpu vil du se store forskelle..

/JJ
Avatar billede jonlanghoff Nybegynder
22. februar 2008 - 14:48 #4
Oki...
Men så længe jeg holder begge cores under de anbefalede 72 grader, kører den optimalt?
Avatar billede jokkejensen Novice
22. februar 2008 - 15:01 #5
Jeps.. det er mere sådan en guide værdi.. den kører også fint ved 80grader, men performance mæssigt har den det bedst under de 72.. gerne mindre..

/JJ
Avatar billede jonlanghoff Nybegynder
22. februar 2008 - 15:06 #6
Mange tak.
Avatar billede jokkejensen Novice
22. februar 2008 - 15:11 #7
skulle du få temperaturer over hvad den kan klare, lukker computeren bare ned.. Jeg har kun en gang været ude for at den brændte af, men det var også en ældre p4 3.2...

Husk lige at lokalisere bios reset knappen hvis du skulle komme til at give den for meget :)

/JJ
Avatar billede jokkejensen Novice
22. februar 2008 - 15:16 #8
selv tak :)
Avatar billede jonlanghoff Nybegynder
22. februar 2008 - 15:17 #9
Ok, tak for hjælpen.
Den er i øvrigt rimeligt svedig, processoren! :P

CPU: Intel E8400, 3000 MHz @ 4000 Mhz
CPU-køler:  Scythe Ninja PLUS SCNJ-1100P Rev. B, 120mm
Bundkort: ASUS P5K Premium/WiFi-AP Black Pearl SE
RAM: Kingston HyperX, PC2-8500, 4096 MB
Grafikkort: ZOTAC 8800GT AMP!, 512 MB
Harddiske: 2x WD Raptor WD740ADFD, 10.000 RPM, 74 GB og Seagate Barracuda 7200.11, 32 MB buffer, 500 GB
DVD-brænder: Samsung Super-WriteMaster SH-S203D
Skærm: Samsung SyncMaster 226BW, 22 tommer
Kabinet: Antec Performance One P182, Gun Metal Black
Højttalere: Logitech Z-10
Mus: Dell Optical Premium
Tastatur: Logitech diNovo Edge

Det spiller..! :)