Avatar billede hetican Nybegynder
21. februar 2008 - 21:08 Der er 9 kommentarer

Udskrivning fra C5 (Dos-version)

Hej,

Jeg arbejder i en gammel C5 version, som er blevet særligt tilrettet. Jeg bruger en Brother HL-5140 printer, som har kørt upåklageligt sammen med programmet. Men pludselig har computeren nærmest "glemt" printeren/-indstillinger. Formentlig efter genstart, da vi ikke har skrevet /persistent:Yes til sidst. Jeg har slettet printeren og oprettet den igen efterhånden flere gange.
En overgang ville den slet ikke acceptere printeren og lavede fejlmelding. Men nu kan jeg godt få den til at acceptere den, og i kommandoprompt skriver den OK, når jeg skriver net use. Men beder jeg den om at skrive ud i C5, går systemet i stå.

Printeren skriver uden problemer ud fra alle andre programmer...

Håber der er nogen her, der måske kan hjælpe mig videre???

Indtil nu har jeg klaret mig ved at læse kassekladderne mv. ud som txt-filer og så printet dem via notepad. Men jeg har nogle lister i programmet, som ikke kan skrives ud på denne måde, da sideskiftene ikke kommer med over i Notepad! Og så er listerne, som skal udskrives én gang hver måned, ikke så meget værd.

På forhånd tak for hjælpen!

//Tina
Avatar billede jtt Nybegynder
21. februar 2008 - 23:00 #1
Hej,

Jeg tror ikke på det er i windows du skal slette / genoprette printeren.

Når det er en dos-version er det i selve C5 programmet

vh
Jan
Avatar billede hetican Nybegynder
22. februar 2008 - 08:46 #2
Hej Jan,

Kan du fortælle mig nærmere om, hvor og hvordan?

Mvh
Tina
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. februar 2008 - 09:02 #3
Prøv at gå i kommandoprompten og skriv "Net Use" uden andet.

Kopier resultatet herind - så kan vi se hvordan printeren er tilsluttet, og gætte på eventuelle fejl.
Avatar billede jtt Nybegynder
22. februar 2008 - 09:14 #4
bare lige for at slå det helt fast - vi taler om et netværksprinter, og ikke en printer der er direkte tilsluttet til computeren.
Avatar billede hetican Nybegynder
22. februar 2008 - 16:02 #5
Status OK
Lokalt LPT1
Eksternt \\"computernavn"\"printernavn"
Netværk Microsoft Windows-netværk

Kommandoen blev udført

Så umiddelbart burde det jo være ok. Forsøgte lige med et udskrift: "Fejl - Printerfejl ved skrivning - Gentag / afbryd"
Og et forsøg på udskrivning af kontoplan, så tæller den linier/sider, men der sker ikke yderligt.
Så det er en "ny ændring" igen for dens måde at reagere på - eller mangel på samme!

Det eneste jeg kan komme på, der er sket af ændringer i pc'en er, at virusscanneren er blevet opdateret. Men det burde vel ikke kunne gå ind og blokere på denne måde?

//Tina
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. februar 2008 - 16:52 #6
Så må du ind på den PC, printeren er installeret på. Her skal du se hvad printernavn den er delt under (og om den overhovedet stadig er delt??) - og om "Computernavn" også stemmer overens.
Avatar billede hetican Nybegynder
22. februar 2008 - 17:13 #7
Printeren er delt og det er de rigtige navne. Nu har jeg lige haft pc'en lukket ned, og så skriver den (ved NET USE) "Ikke tilgæng" under Status...!

Vil lige prøve at eksperimentere med det på en anden bærbar jeg har stående, som også kører XP. Min egen nye kører nemlig Vista, som ikke kan enes med den version af C5.
Avatar billede hetican Nybegynder
22. februar 2008 - 17:32 #8
Kopierede databasen over på en anden pc - indførte data i kommadopromt - så kører det...

Dvs der må være noget, der blokerer på min egen gamle pc...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. februar 2008 - 19:31 #9
Det lyder rigtigt - men jeg har absolut ingen forslag. Firewall kunne det være - men ikke hvis det er på samme pc, som printeren sidder...