Avatar billede fqthjoe Nybegynder
21. februar 2008 - 16:19 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

billede i database eller i en mappen ?

Hej eksperter,
vil igang med at lave en database, som jeg vil tilgå fra php.
Jeg har blandt andet en tabel med varenavn, varenummer, og vil gerne have et felt til et billede af varen. Men her er jeg i tvivl om man skal uploade billedet til databasen, eller uploade til en mappe på serveren, og så linke herfra.
Er der en der kan guide mig igang, om man skal det ene eller andet, og evt. hvad type feltet skal have.
Billedet kan tilhøre flere forskellige poster.
vh
thjoe
Avatar billede jop... Nybegynder
21. februar 2008 - 16:20 #1
Jeg foretrækker personligt at uploade filen til en mappe. Mest pga af hastighed osv.

Så indsætter du bare stien til dit billede i databasen.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. februar 2008 - 16:38 #2
Hvis du vil have billede i databasen, saa brug BLOB eller MEDIUMBLOB som data type.

Det har vaeret god latin i mange aar at billeder som eksterne filer og kun sti i databasen
virker mens billeder i databasen draeber databasen.

Det var ogsaa sandt med Access95/Win95.

Men software og hardware har udviklet sig siden.

I langt de fleste tilfaelde boer du kunne faa glimrende performance med billeder i database.

Og det er langt nemmere administrativt.
Avatar billede fqthjoe Nybegynder
21. februar 2008 - 20:21 #3
ok. Jeg kan se det er mere en smagssag om man vil det ene eller andet. Begge dele kan bruges, så vidt jeg kan læse mig ud af jeres svar.
Men hvad mener I, der vil være lettest i mit tilfælde. Når udtræk'ene skal være via php, og jeg gerne vil have det listet op i pæne rækker/kolonner...
Eller vil php-koden mere eller mindre være den samme udsat hvilken metode man vælger.
(eller skal jeg oprette nyt spørgsmål i php-kat.) ?
Og så må I gerne smide svar for jers indlæg, tak....
Avatar billede arne_v Ekspert
22. februar 2008 - 01:01 #4
Præsentationen har ikke (eller bør ihvertfald ikke have) noget at gøre med hvordan du gemmer data.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. februar 2008 - 01:01 #5
og svar fra mig
Avatar billede fqthjoe Nybegynder
03. marts 2008 - 21:08 #6
lukker lige igen. tak for input