Avatar billede apoltix Nybegynder
20. februar 2008 - 20:12 Der er 1 kommentar

DNS forwarder eller lignende?

Hej eksperter. Jeg er ikke selv meget inde i netværk, og søger derfor hjælp fra dem, der nu gør (obviously).

Jeg har en server stående, der kører Windows Server 2008 med IIS 7, der primært hoster ASP.NET sider. P.t. er der også installeret PHP, MySQL og lignende, men jeg er ikke helt tilfreds med IIS' håndtering af PHP-siderne, så jeg har opsat en Debian installation i en VMware virtuel maskine. Den skal så køre diverse programmer udviklet med *nix-systemer primært i tankerne, og den fysiske server skal så håndtere ASP.NET sider, virke som FTP-server, mv.

Jeg har en konto hos Servage (servage.net), der (som mange andre) tilbyder at ændre i DNS-indstillingerne. Jeg har så opsat adskillige A-records til min ene IP-adresse, som serveren lytter på. Nu vil jeg bare gerne have, at de enkelte requests (http, ftp, whatever) bliver "filtreret"/forwardet afhængig af hvilket domæne det er, eksempelvis så linux.domain.dk bliver viderestillet til den virtuelle Linux-maskine, som har en anden lokal IP end den fysiske server, der får tildelt en IP af routeren (og ja, jeg ved det vil være bedst med statiske IPer når man har med servere at gøre, men p.t. kører jeg via DHCP), og eksempelvis windows.domain.dk bliver behandlet af Windows-installationen.

Min allerførste tanke var at opsætte en DNS-server, og jeg har også fået sat en op i Windows (det er jo så dejlig nemt). Men som sagt er jeg ikke helt god inden for netværk, så jeg spørger jer om hvordan jeg kan gøre dette? For at klargøre, hvordan jeg _umiddelbart_ havde forestillet mig, det skulle gøres (jeg kunne jo tage fejl) vil jeg illustrere det lidt:

Bruger -> lookup hos Servage.nets navneserver -> A-name forward (eller hvad?) til min IP-adresse -> Min router -> Den fysiske server med Windows på -> Forwarding afhængig af domænet til enten 127.0.0.1 (Localhost Windows) eller 192.168.1.x (Linux) -> Apache/IIS/FTP/whatever.

Jeg er sådan set ligeglad med, hvordan det fungerer, da jeg ikke skal hoste kæmpemæssige sider. Dermed ikke sagt, at det skal tage mig 100 år at få fuldført en request. Jeg hører gerne på forslag til alternative løsninger, dog ønsker jeg naturligvis helst det samme resultat.

Med venlig hilsen
Christian Rasmussen.
Avatar billede riversen Nybegynder
21. februar 2008 - 18:16 #1
den første webserver brugeren rammer skal kunne håndtere at være proxy, så den sender request videre til/fra brugeren til/fra den anden webserver. Så spørgsmålet er nok nærmere et webserver opsætningsspørgsmål fremfor et DNS spørgsmål. Rent DNS mæssigt er det jo blot at pege x antal domænere ind på din eksterne IP, som du sikkert allerede har gjort, hvorefter det som sagt så er webserver opsætning. Hvilket jeg ikke har erfaring med i det setup du efterspørger.