Avatar billede allowishus Nybegynder
20. februar 2008 - 18:24 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

computer reagerer ikke efter hd installation

Har forsøgt at hjælpe en ven med at sætte nogle harddiske i en ny maskine, men da vi startede op kommer den kun til bios's startbillede og da vi bootede igen og prøver at komme ind i bios setup, siger den entering setup og viser dens hardware checks, men stopper og går kold efter memory check.
Har prøvet at pille alt hd, floppy og cdrom ud, men intet resultat
Har prøvet at pille alt memory ud, men intet resultat
Der kommer billede frem på skærmen så jeg regner med gfx kortet er ok
at der sker noget over hovedet burde sige at cpu virker og blæseren kommer også rundt...
alt i alt fatter jeg ikke hvad der er sket, sååå nogen bud???
Al hjælp vil blive modtaget med kyshånd
venlig hilsen
Bjørn Puggaard'
ps. maskinen kørte fra starten af med en SATA hd og vi forsøgte at sætte en IDE hd i.
Avatar billede bit-phreak Nybegynder
20. februar 2008 - 19:02 #1
prøv at resette bundkortet. du kan gøre det på 2 måder. enten ved at fjerne batteriet eller ved at flytte den jumper der er beregnet til det. du kan se i manualen hvad det er for en jumper. den sidder typisk tæt på batteriet.
Avatar billede allowishus Nybegynder
20. februar 2008 - 19:44 #2
ved ikke om det vil virke...jeg har ikke ændret på opsætningen siden den kørte sidst, da jeg sidst var inde i bios så bare at de to nye hd var fundet som sec. master og slave og så flyttede jeg dem over i pri. stikket på motherboardet og siden opstarten efter det viser den kun bios check, men går ikke ind i setup eller videre....

det virker som om det er en hardware fejl, men jeg kan ikke finde enheden det er galt med
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2008 - 21:32 #3
Jeg tror du har jumpet disken forkert, husk kun en MASTER og en SLAVE på hvert kabel
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2008 - 21:33 #4
Og så er det en god ide at gå ind i BIOS og vælge "Load setup default"
Avatar billede allowishus Nybegynder
21. februar 2008 - 12:40 #5
jeg kan IKKE komme ind i biossetup!
jeg har prøvet med SATA hd'en som third MASTER + de 2 IDE hd på et kabel som MASTER og SLAVE (og prøvet med dem sat til både som PRIMÆR og derefter SECONDÆR).
og jeg har prøvet HELT uden harddiske eller cdrom sat til og uanset hvad kommer den ikke længere end til slutningen at BIOS check og kommer aldrig helt ind i BIOS setup når jeg prøver det...
21. februar 2008 - 13:24 #6
Dvs. den reagere ikke ved klaske på [DEL] - eller hvad der nu skal til for at komme i BIOS - undervejs ?
Bruger du USB tastatur ?
Avatar billede allowishus Nybegynder
21. februar 2008 - 14:12 #7
jepper, den siger ..entering setup også stopper den midtvejs i BIOS checkup....og der sidder et ps-2 keyboard til, den reagerer på [DEL} tast, men kommer ikke hele vejen ind i BIOS alligevel
21. februar 2008 - 14:49 #8
... altså der tilsyneladende er et eller andet der 'hænger' ?
Prøv at afmontere diverse 'løse' enheder for at se hvad der får BOIS entry til at 'hænge' ...
Avatar billede allowishus Nybegynder
21. februar 2008 - 15:41 #9
har prøvet uden harddiske og sat memory blokkene(der er tre) i hvert for sig og uden resultat...
21. februar 2008 - 15:47 #10
Hvis du har mulighed for at hardware Reset af BIOS [20/02-2008 19:02:26] ?
Avatar billede allowishus Nybegynder
21. februar 2008 - 16:00 #11
men hvad skulle det gøre, når jeg ikke har ændret på bios, bios opsætning ændrer sig vel ikke af sig selv.(jeg kiggede kun sidst jeg var inde i Bios, da den virkede)
21. februar 2008 - 16:19 #12
.. bare et forslag ...
Avatar billede allowishus Nybegynder
21. februar 2008 - 17:06 #13
jeg har selv tænkt det samme, men var tilbageholdene med at prøve da jeg ikke kunne se grunden....og endeligt bare flere forslag, for jeg har ikke nogen :(
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2008 - 17:33 #14
Har du prøvet  "Load setup default" som tidligere adspurgt
Avatar billede allowishus Nybegynder
21. februar 2008 - 17:57 #15
jeg kan IKKE komme ind i bios
Avatar billede bit-phreak Nybegynder
21. februar 2008 - 18:09 #16
måske du bare skulle prøve at resette din bios via jumperen eller batteriet som jeg skrev i første indlæg
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2008 - 18:25 #17
"jeg kan IKKE komme ind i bios" Naturligvis kan du komme i BIOS hvis ikke kan du jo li`så godt opgi
Hvad er det for en computer?
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2008 - 18:26 #18
"jepper, den siger ..entering setup " så har du jo fundet adgangen til BIOS, prøv at koble alle diskene fra og se om det hjælper
Avatar billede allowishus Nybegynder
21. februar 2008 - 20:01 #19
bit-phreak: det tror må være sidste udvej
Avatar billede allowishus Nybegynder
21. februar 2008 - 20:03 #20
helgec: det virker ikke selv UDEN disks, den stopper halvvejs påvej ind i bios
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2008 - 21:02 #21
Så er det noget andet hardware der er problemet
Avatar billede jesperpress Nybegynder
22. februar 2008 - 03:20 #22
Prøv med en anden stømforsyning. Hvis bundkortet ikke får en spænding det kan accepterer, så stopper festen meget tidligt, og kun ventilatorerne kører videre.
Avatar billede allowishus Nybegynder
24. februar 2008 - 17:49 #23
den kører nu..jeg tog batteriet ud og så startede forfra med indstillingerne....skulle havde prøvet med det samme.takker
Avatar billede bit-phreak Nybegynder
25. februar 2008 - 20:01 #24
:)