Avatar billede megalas Nybegynder
16. juni 2001 - 11:49 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Adgang til com-portene

Hvordan giver jeg en user adgang til ttyS0 (com-port 1)
Avatar billede niller Nybegynder
16. juni 2001 - 14:16 #1
Kan du ikke sætte CHMOD 777 på /dev/ttyS0 ??
Avatar billede peter_m Nybegynder
16. juni 2001 - 19:26 #2
Jeg mener ikke der er behov for at sætte chmod på noget i /dev.

Hvis du mener modem adgang så kan du give mulighed for at alle brugere kan aktivere det interface.

Det er normalt en option man få.
Avatar billede megalas Nybegynder
17. juni 2001 - 16:28 #3
Jeg har en palm-pilot i min com1(ttyS0), men det er kun root der kan få adgang til den. De andre brugere har ikke R/W adgang til com-portene.
Avatar billede kapsel Nybegynder
20. juni 2001 - 11:24 #4
megalas, gør som nuller siger

chmod 777 /dev/ttyS0

Til jer som skal bruge comporten til f.eks. opsætning af en Cisco router, så kan programmet minicom bruges - lidt offtopic, men så står det da her, hvis nogle søger efter comporte :O)

</kapsel>
Avatar billede gathond Nybegynder
26. juli 2001 - 22:49 #5
jeg ville vælge at oprette en gruppe der hed comport eller lignende ..
også lave en
chown root.\"gruppenavn\" /dev/ttyS*
chmod 774 /dev/ttyS*

så det ikke er alle brugere der kan skrive direkte til com porten, mest for at have i det mindste lidt kontrol over hvem der har adgang til det.
Avatar billede megalas Nybegynder
27. august 2001 - 23:09 #6
mange tak det virkede

Med chmod 777 /dev/ttyS0