Avatar billede mstaun Nybegynder
18. februar 2008 - 17:51 Der er 20 kommentarer

Harddisk problemer!

Hej

Min kammerat har lige afleveret hans bærbar computer til mig og bedt mig forsøge at rede hans data.
Det der er sket er at hans kæreste skulle låne hans bærbar i weekenden og på vej ned af trapperne kommer hun i ubalance og for ikke at falde ned af trapperne smidder hun sig over mod den ene væg. Hun havde dog desværre hans bærbar i hånden, så den "klasker" mod vægen med et brag. (Underligt hun ikke tabte den?)
Anyhow - Nu vil den ikke starte.
Når man starter den får man de klassiske : Start i "Safe Mode" og "sidste indstilling som virkede" osv. "Normal mode"
Lige meget hvilken af mulighederne der vælges kommer der en flot "blue screen of death" / blå skræm med en fejlmeddelelse og så genstarter computeren.
Jeg er startet med at lade IBM Boot Menu checke disken hvilket kommer frem med at den ikke rigtig vil læse disc.
Det skal lige tilføjes at hvis man vælger "Normal mode" kommer vindues logoet rent faktisk frem og man ser status baren stå og køre fra venstre mod højre som normalt, lige indtil den blå skærm kommer.
Jeg har derefter prøvet at pille harddisken ud og ville sætte den i min eksterne harddisk case/kasse. Men den er kun til 3,5 tomme harddiske.

Hvilke andre muligheder har jeg for at rede dataen?

Kan en Windows Reinstall rede den ? Mister jeg så ikke al data?

Mvh Mads
Avatar billede dinirex Nybegynder
18. februar 2008 - 18:07 #1
kan du ikke prøve med en reparer funktion via windows cd'en?
Avatar billede tiger_dk Mester
18. februar 2008 - 18:20 #2
Prøv evt. det her !
Avatar billede tiger_dk Mester
18. februar 2008 - 18:21 #3
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2008 - 19:13 #4
Jeg vil tro at du har en mulighed med en Live-cd
Avatar billede justrace Novice
18. februar 2008 - 21:36 #5
Eller prøv at investere i sådan en: http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=53745330

Så kan du bruge bærbar hd i en stationær. Den er altid rar at have i skuffen. :)
Avatar billede uffesteenberg Novice
18. februar 2008 - 21:41 #6
Ja prøv at få den forbundet eksternt... jeg havde held med det, da min bærbare drillede (købte en billig box, der passede til harddisken). Red hvad der kan reddes og send den så til reparation eller skift disken..
Avatar billede mstaun Nybegynder
18. februar 2008 - 22:29 #7
Hej alle....

dinirex: Når du siger "reparer funktion via windows cd'en" - skal det så forståes sådan at ved at sætte en Windows CD i hans maskine så kan jeg vælge en funktion der hedder reperer? (fuck det spørgsmål lød dumt - men jeg skal lige være 100% sikker)

tiger_dk: Tak for tippet - men bliver nød til at løse dette på den gratis måde.

helgec: Live-cd = ???
Jeg har prøvet at sætte en ubuntu i den, hvilket virkede - jeg kunne se alt på hans drev, jeg kunne sætte min eksterne maxtor til og sige COPY, PASTE, men den kom desværre med fejlmeddelelser og var generelt ekstremt langsom.

justrace:
tak for tippet, hvis den dims kan "læse" ALLE 2,5" harddiske er det nok mit bedste løsningsforslag, men ud fra billedet ser det ud til at den er til 2,5" diske med "pigge" for enden. Det har denne IBM harddisk ikke.... Hans bærbar er af nyere dato.

uffesteenberg:
Det var også min første plan. RED alt hvad jeg kan, og så ellers bare bruge "recovery discs" så den er som ny igen.

til alle:
jeg begynder desværre at frygte at min vens dames stunt på trappen inkl. stødet måske har skadet den rent fysisk og det måske er derfor den kører pisse langsom?
Men så burde jeg bare ikke kunne bruge ubuntu på den, og se filerne, og få Windows start logo frem? eller hva?

Mads
Avatar billede justrace Novice
18. februar 2008 - 22:39 #8
Sidder harddisken i en ramme der er til at skrue af? ellers er det en SATA, og så ved jeg ikke om den kan gå direkte i en stationær med SATA.
Avatar billede mstaun Nybegynder
18. februar 2008 - 22:42 #9
Ja jeg vil mene den sidder i en ramme.... Men hvis du spørg mig har selve rammen kun det formål at få den nemmere ud af maskinen... det ser ud til at være rammens eneste formål.
Avatar billede mstaun Nybegynder
18. februar 2008 - 22:46 #10
Avatar billede justrace Novice
18. februar 2008 - 22:57 #11
Sikker på der ikke er noget der kan pilles af? (Altså uden brug af hammer og mejsel).
Avatar billede mstaun Nybegynder
18. februar 2008 - 22:58 #12
Info:
Ja det er en SATA harddisk iflg. IBM's hp
Avatar billede justrace Novice
18. februar 2008 - 23:10 #13
Så ved jeg ikke om den kan monteres i en stationær. :(
Avatar billede justrace Novice
19. februar 2008 - 00:16 #15
Så er det jo ikke en SATA, men det er jo ligegyldigt hvis bare det virker. Kan du læse harddisken?
Avatar billede uffesteenberg Novice
19. februar 2008 - 00:29 #16
Hov... må have linket til den forkerte, men der er en del varianter, af bl.a. mærket Welland:

http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?mainundergruppe=hd-skuffe-ext&goto=productchoice&conceptbutik=&mainfunc=link#hertil

..og jeps, jeg kunne åbne hardisken og få adgang til alle mine gemte filer.
Avatar billede justrace Novice
19. februar 2008 - 01:20 #17
Så er der jo kun tilbage at gisne om hvad hende kæresten skal gøre for at gøre skaden god igen. :O
Avatar billede uffesteenberg Novice
19. februar 2008 - 02:13 #18
Hahaha... ja, men lad os bare nøjes med point herinde, ikke? ;-)
Avatar billede mstaun Nybegynder
19. februar 2008 - 06:36 #19
:-)
Avatar billede justrace Novice
19. februar 2008 - 10:49 #20
Jo, lad os bare det. Men ingen til mig.