Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2008 - 16:01 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Er der en vej uden om firewall'en?

Hejsa

Jeg sidder bag en firewall som jeg ikke har adgang til, men kan man på nogen måder kommer uden om den på en anden måde? Der var engang en der sagde til mig at jeg kunne bruge en proxy server fra nettet, men jeg kunne selv forestille mig at det ikke passer, men er der nogen herinde der ved det ?
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. februar 2008 - 16:17 #1
Naturligvis kan man det hvis ikke firewallen er sat op så alt er lukket og det er det sjældent, men der ville kræve at man specifikt kender opsætningen og så er der jo en grund til at du sikker bag en firewall. Dels for at beskytte dig, men sikkert også for at beskytte din arbejdsplads mod de utroligt stupide ting som du og andre brugere finder på at de vil bruge deres arbejds PC til.

Du har sikkert skrevet under på atdu vil følge firmaets sikkerhedspolitik, hvorfor du risikerer at blive fyret eller/og straffet hvis du begynder på den slags. Lad være med at forsøge
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2008 - 16:43 #2
hehe... Jeg har nu ikke skrevet under på noget og det har intet med mit arbejde at gøre :-) Jeg går på en skole hvor der forståligt nok er begrænset adgang og det er helt fair, men i vores fritid bor vi på et skolehjem, grundet afstanden hjem, som bruger samme netwærk som skolen og det er ski lidt kedeligt hvis jeg de næste uger "ikke" kan surfe... Tiden bliver ski lang hvis det eneste vi kan komme ind på er sider som fx tv2 :-(
Avatar billede langbein Nybegynder
18. februar 2008 - 17:03 #3
Det er så godt som alltid ikke nødvendgvis en vei utenom, men der i mot tvers gjennom en firewall. Problemet er bare det at dette spørsmålet nok sansynligvis faller uten om det som kan besvares på eksperten.dk Egentlig synd for temaet er da ganske insteressant nok. Man behøver sånn sett ikke en gang å kjenne til oppsettet, hvis man gjennomfører med litt kreativ bruk av de portene som så godt som alltid alltid er åpene.
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2008 - 17:50 #4
langbein > Ved ikke om det strider imod deres regler, de plejer at være gode til at lukke trådene, men her er ikke sket noget endnu... Jeg har selv prøvet med nogle andre porter, men det lykkes mig stadig ikke... Jeg har fundet nogle publicproxy servers, men det virkede heller :-(
Avatar billede lap Nybegynder
18. februar 2008 - 19:57 #5
Jeg sidder selv på et uddannelsessted, hvor vi holder eleverne væk fra en masse sider. Det er helt korrekt som Langbein skriver, at der som regel er en vej direkte igennem en firewall.

Hos os er det således, at du ikke skriver under, men første gang du logger på en maskine accepterer du, at du overholder reglerne. Det vil sige, at du har accepteret at overholde reglerne - ikke med en underskrift (15.000 personer om året er for meget papir) men med et museklik.

Jeg ved, at vi forsøger at holde proxy'er ude, men jeg ved også, at en del proxy fortsat eksisterer - der dukker hele tiden nye op. Til gengæld er det således, at hvis vi konstaterer misbrug, så lukkes brugerkontoen komplet i 14 dage - og så surfer man slet ikke.....

Det er som regel muligt at surfe, men vi fjerner alle reklamer, porno, virus osv. - både for at beskytte dig, skolens politik, men også for at begrænse båndbredde spildet.

Så nej, jeg vil heller ikke give dig en vej igennem en firewall....
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2008 - 21:42 #6
lap > Det er helt okay I ikke vil give den, jeg må se hvad jeg gør... Det kunne lyde til at misbruget nemt kunne ses, men ellers tak
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2008 - 16:19 #7
Jeg lukker tråden, men ellers tak for "hjælpen" :-)