Avatar billede dwr Nybegynder
16. februar 2008 - 17:31 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

D-Link router der ikke fungerer optimalt.

Det her er et problem er begyndt at irritere mig noget så gevaldigt.

Okey. Først lige et overblik i form af setups:

Stationær 1:
WinXP SP2
Edimax Wireless LAN PCI Adapter 802.11g 54Mbit

Stationær 2:
WinXP SP2
Edimax Wireless LAN PCI Adapter 802.11g 54Mbit

Bærbar:
MacBook Pro m/ Vista installeret
MacBook Pro's indbyggede trådløse netkort (er afprøvet mange steder og virker fint - er 54mbit.

Router/Switch:
D-Link DIR-301 (fra DKT-110 pakken)
Understøtter 100Mbit.

Problem 1:
Når jeg sætter en FTPD op på Stationær 1 og forsøger at hente til den bærbare så kan jeg opnå hastigheder omkring 1,3mbit per sek og til stationær 2 omkring 400kbit per sek.
Hvis det ikke går gennem en FTPD så bliver hastighederne betydeligt værre, men det giver jeg Microsoft skylden for.

Problem 2:
Hvis sætter den til at overføre noget, som jeg jo må leve med tager lidt tid (eller hvis jeg streamer en film fra stationær 1 til bærbar), så virker det som om den så at sige kvæler forbindelsen. Det vil sige at jeg i løbet af lidt tid mister hele netforbindelsen på alle computere (jeg gætter på at det er routeren, der genstarter) og inden det, så taber den typisk overførselshastighed ret hurtigt.

Er der nogen der har den ringeste ide om hvad der er galt? Alt er forbundet trådløst med mindre end 3meter til routeren for dem alle og der er WPA-kodekryptering på.
Signal strength er typisk mellem 5 og 4 pinde ud af 5.

Mvh
dwr
Avatar billede dwr Nybegynder
16. februar 2008 - 17:33 #1
Lige en rettelse: Det skulle være 1,3MByte per sek og 400KByte per sek.

Iøvrigt er der ikke nogen af maskinerne der ikke har "kræfter" til at overføre hurtigere. Den svageste (betydeligt svageste) er en AMD64 3200+ med 2gb ram. De to andre er dualcores med hhv 2 og 4gb ram.
Avatar billede dwr Nybegynder
16. februar 2008 - 17:57 #2
Jeg kan efter lige at have efterprøvet det, sige at den også "choker" på incoming data ved download fra nettet. Jeg kan opnå cirka 16mbit, når jeg koblet direkte på, men kun cirka 8mbit gennem det trådløse net og ved 8mbit, så går den ofte ned efter 5-10 minutter og genstarter nettet på alle 3 computere.
Avatar billede jc_d-link Praktikant
17. februar 2008 - 18:19 #3
Hej DWR,

- Hvilke trådlöse kort har du på dine PC'ere ? og har du de seneste drivere
- Understötte 100Mbit med kabel (ikke trådlöst)
- Andre har haft samme problem, men blev löst ved de sidste opdateringer fra MS.
Avatar billede dwr Nybegynder
18. februar 2008 - 10:28 #4
Windows er fuldt opdateret
Kablet overfører jeg med 11,4Mbyte/s mellem computerne.
Jeg har de seneste drivere til kortene :(
Avatar billede dwr Nybegynder
18. februar 2008 - 12:20 #5
Det er selvfølgelig klart - det har jeg glemt at skrive :)
Alt udstyret er 802.11g kompatibelt (og 54mbit).
Jeg er klar over at jeg sikker ikke vil opnå 54mbit, men jeg havde håbet på et throughput der i det mindste lå over halvdelen af hvad routeren burde kunne klart taget i betragtning af at de praktisk talt står ved siden af hinanden.

ALT udstyret står inden for en radius af 1-1,5meter
Avatar billede jc_d-link Praktikant
18. februar 2008 - 14:01 #6
Hej dwr.

Husk lige at der semi-duplex. Dvs. 54 men 27up and 27down.
Altså vil du reelt max kunne få 27mbps - forstyrelser såsom andre netværk, mure, microbølgeovne, varme i gulvet etc etc.

Ved at der er kommer nye opdateringer (i onsdags) til MS, hvor andre har haft lign. problem, er blever løst ved.
Der hjalp også på min, dog med en anden router. Og min PC (VISTA) blev ligefrem hurtigt.
Avatar billede juicesworld Nybegynder
29. februar 2008 - 18:49 #7
Er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg laver en hard reset af denne router (dir-301) der er selvføligelig ingen info om at den eksisterer på d-links websites...
Avatar billede jc_d-link Praktikant
29. februar 2008 - 21:45 #8
Du kan ikke finde DIR-301 på hjemmesiden, men du kan finde pakken DKT-110. DIR-301 kan nemlig ikke köbes alene.

Hard reset.

Tryk reset knappen inde "hele tiden"
Tag strömmen fra i 2 sec og sät den til igen.
Fortsät derefter med at have reset knappen inde i 10 sec.
Avatar billede juicesworld Nybegynder
01. marts 2008 - 19:01 #9
ja sry jeg havde ikke engang kigget på den endnu da jeg spurgtem, det var ret indlysende da jeg først stod med den i hånden ^^ tak anyways
Avatar billede jc_d-link Praktikant
01. marts 2008 - 22:08 #10
Np.

Som der er skrevet tidligere. Tjek om du har seneste drivers på din PC.
Jeg vil lige pröve at tjekke på mandag om der findes nogle beta-firmwares.
Avatar billede dwr Nybegynder
15. februar 2013 - 13:03 #11
Luk.
Iøvrigt blev løsningen: Skiftede til en Netgear WNDR3700 efter noget tid :)