Avatar billede vos Nybegynder
15. februar 2008 - 02:31 Der er 13 kommentarer

Uklar tekst ved ny skærm

Jeg har lige købt en ny skærm til min computer, en ASUS MW221U (http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=240524). Jeg har dog midlertidig problemer den, da teksten på skærmen er lettere utydelig. Jeg har sportet det ned til, at det har noget med native opløsningen at gøre. Den er 1680x1050 pixels, men computeren gider kun trække 1440x900. Hver gang jeg prøver at sætte den til 1680x1050 bliver skærmen sort og skriver "No signal".

Skærmens refresh rate er sat til 60 Hertz, og den kan umiddelbart heller ikke sættes højere.

Min computer er en 3-4 år gammel sag, som kører med følgende:
3.2 GHz P4 CPU
1GiB ram
Geforce FX5700 256 MiB grafikkort

Det må næsten være grafikkortet, som er problemet, men er det virkelig nødvendigt at skifte det?
Avatar billede komputerdk Mester
15. februar 2008 - 06:27 #1
prøv at vælge en anden skræmdriver.. fx. fladskærm 1600x1200..  dit kort burde SAGTENS kunne køre den opløsning!

prøv evt. at installere cleartype
Avatar billede vejmand Juniormester
15. februar 2008 - 07:31 #2
Hvis du bruger IE7:
Funktioner -> Internetindstillinger -> Avanceret -> Fjern flueben i "Brug altid Clear type til HTML*"
Avatar billede vejmand Juniormester
15. februar 2008 - 07:32 #3
Og genstart IE
Avatar billede drgonzo Praktikant
15. februar 2008 - 10:26 #4
jeg ville helt klart mene det er et driver problem. Kortets max opl er langt over det du forsøger og så er der driveren tilbage.

Prøv nyeste Nvidia driver, hvis den ikke virker, prøv moddede drivers fra enten www.ngohq.com eller www.omegadrivers.net. Husk at afinstallere driver inden du installerer en ny
Avatar billede jokkejensen Novice
15. februar 2008 - 10:51 #5
Enig med drgonzo - dit grafikkort skal præsentere panelets tvungne opløsning for at du får et klart billede..

Ellers må du findet et andet grafikkort.. (3-400 kr)

/JJ
Avatar billede vos Nybegynder
15. februar 2008 - 11:48 #6
@vejmand, det er alle steder, hvor teksten er uklar.

@drgonzo, jokkejensen det var også det, jeg var kommet frem til. Jeg havde allerede isntalleret den nyeste driver fra nVidia, da jeg lige har formateret maskinen. Jeg prøvede også Omega drivers, men den gad stadigvæk ikke køre det.

Skal jeg ud og investere i et nyt grafikkort?
Avatar billede jokkejensen Novice
15. februar 2008 - 11:53 #7
Hvis du bor i århus, har jeg et du må få..

Men FX5700 burde i mine øjne nok kunne klare opgaven.. sidder selv med et rådent 7200LE her på min workstation, og det klarer opgaven fint...

/JJ
Avatar billede jokkejensen Novice
15. februar 2008 - 11:56 #8
Personligt har jeg aldrig haft behov for at installere drivere til min skræm, og har sjældent opdaget det har haft nogen effekt..

Men måske er skærmen i et, for windows ukendt format (jeg ved ikke hvordan windows verificerer max opløsning for LCDpanel) - Så har du prøvet en windows update (hvor skærm drivere ofte findes) eller installeret skræmdriverne fra CD-rom.

windows update, skal være en "brugerdefineret" så du har mulighed for at vælge hardware opdateringer

/JJ
Avatar billede vos Nybegynder
15. februar 2008 - 12:00 #9
Jeg bor på Sjælland, men tak for tilbuddet :)

Hvis jeg skal have et nyt grafikkort, er det så lige meget, om det er APG, APG 4x eller APG 8x?
Avatar billede drgonzo Praktikant
15. februar 2008 - 12:45 #10
APG gfx kort findes ikke, AGP derimod ;) Kommer an på dit bundkort hvad du skal have, men AGP 8x er med 99.99999999999999999999999999999999% sikkerhed det du skal have
Avatar billede komputerdk Mester
15. februar 2008 - 13:24 #11
bruger du VGA eller DVI ?

kortet burde kunne klare det... for har en kollega med et internt intel kort på en ældre maskine, og den klarer 1680x1050 fint.. fik du ændret driverne???

Hvor på sjælland ??
Avatar billede vos Nybegynder
15. februar 2008 - 13:47 #12
@drgonzo, jeg mente selvfølgelig AGP, er bare så vant til at skrive APG :p

Så vidt jeg kan se, er bundkortet et ASUS P4SD-LA

@komputerdk
Den er sat til via DVI. Jeg prøvede Omega Drivers, men stødte på samme problem.
Jeg bor på Nordsjælland, nærmere betegnet Hillerød.

@jokkejensen den eneste hardware opdatering jeg kunne finde er følgende: Conexant Systems, Inc. - Modems - Conexant HSF V92 56K PCI Modem
Avatar billede komputerdk Mester
15. februar 2008 - 14:59 #13
nu mente jeg driveren til skærmen..

prøv med VGA...