Avatar billede cblayout Nybegynder
13. februar 2008 - 23:41 Der er 42 kommentarer

Kan ikke koble på arbejdsgruppe

En pc i netværket vil ikke koble på arbejdsgruppen og man kan heller ikke se de andre arbejdsgrupper på netværket.Pc'en kan heller ikke ses fra andre pc'ere.

Netværksopsætningen er som på de andre maskiner.

Ved forsøg på "reparer" (fornyelse af ip) gives meldingen:

"Windows kunne ikke udføre reparationen, fordi følgende handlinger ikke kunne gennemføres:rydning af netbt"

Hjælp ønskes

Mvh
Claus
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. februar 2008 - 10:20 #1
Hvilken IP har den syge PC ?
Avatar billede cblayout Nybegynder
14. februar 2008 - 13:50 #2
192.168.1.80
Avatar billede cblayout Nybegynder
14. februar 2008 - 13:53 #3
poolsize er sat til 128 og starter ved 33
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. februar 2008 - 14:28 #4
ja så har routeren tildelt den en IP.

Er du hundrede på arbejdsgruppe navnet ?

Kan du pinge andre maskiner på LAN ?
Avatar billede cblayout Nybegynder
14. februar 2008 - 14:32 #5
Hvilken kommando er det nu man bruger i "kør"
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. februar 2008 - 14:35 #6
cmd
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. februar 2008 - 14:36 #7
Så får du et gammeldags doslignende vindue op, hvori du skriver ping xxx.xxx.xxx.xxx hvor x'erne udgør Ip adressen
Avatar billede cblayout Nybegynder
14. februar 2008 - 14:39 #8
Ja, jeg kan godt pinge andre maskiner - og ja, jeg er sikker på arbejdsgruppen. Jeg kan godt se arbejdsgruppen i "Microsoft Windows- netværk", men ikke de andre arbejdsgrupper som er på netværket. I "vis arbejdsgruppecomputere" kan jeg ikke se andre
Avatar billede cblayout Nybegynder
14. februar 2008 - 14:42 #9
Jeg kan også pinge maskinen fra andre maskiner
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. februar 2008 - 14:47 #10
Sidder den på et domæne, eller anvender du blot arbejdsgruppe ?
Avatar billede cblayout Nybegynder
14. februar 2008 - 14:49 #11
arbejdsgruppe
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. februar 2008 - 14:57 #12
Så skulle det hele fungere, bortset fra at den syge ikke vil lade sig registrere i arbejdsgruppen.

Hvilken firewall anvender den syge, for det kan være denne som blokerer. Prøv at deaktivere firewall, og se om den så kan komme igennem. Husk at aktivere den igen efterfølgende.
Avatar billede cblayout Nybegynder
14. februar 2008 - 15:00 #13
windows firewall
Avatar billede cblayout Nybegynder
14. februar 2008 - 15:00 #14
Har forsøgt med at deaktivere den - uden resultat
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. februar 2008 - 15:02 #15
Du har sat den syge op med administrator rettigheder ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. februar 2008 - 15:04 #16
Er NetBIOS over TCP/IP aktiveret, ellers gør det ?
Avatar billede cblayout Nybegynder
14. februar 2008 - 15:05 #17
checker.
Avatar billede cblayout Nybegynder
14. februar 2008 - 15:06 #18
Øh, hvordan gør jeg det?
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. februar 2008 - 15:08 #19
Det skal siges, at NetBIOS over TCP/IP skal være aktiveret på alle maskiner i arbejdsgruppen.
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. februar 2008 - 15:08 #20
1. Klik på Start, klik på Kontrolpanel, og klik derefter på Netværks- og internetforbindelser.
2. Klik på Netværksforbindelser.
3. Højreklik på LAN-forbindelse, og klik derefter på Egenskaber.
4. Klik på Internetprotokol (TCP/IP), og klik derefter på Egenskaber.
5. Klik på fanen Generelt, og klik derefter på Avanceret.
6. Klik på fanen WINS.
7. Klik på Aktiver NetBios over TCP/IP under NetBIOS-indstilling, og klik derefter to gange på OK.
8. Klik på Luk for at lukke dialogboksen Egenskaber for LAN-forbindelse.
9. Luk vinduet Netværksforbindelser.
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. februar 2008 - 15:11 #21
Når du har sikret dig at NetBIOS over TCP/IP er sat på alle maskiner, skal du sikre dig at tjenesten Computerbrowser kører på alle maskiner.

1. Klik på Start, højreklik på Denne computer, klik derefter på Administrer.
2. Dobbeltklik på Tjenester og programmer.
3. Dobbeltklik på Tjenester.
4. Højreklik på Computerbrowser i højre rude, og klik derefter på Start.
5. Luk vinduet Computeradministration.
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. februar 2008 - 15:13 #22
Bare for at konfirmere, det er alle XP maskiner i arbejdsgruppen ?
Avatar billede cblayout Nybegynder
14. februar 2008 - 15:19 #23
Desværre - heller ikke noget positvt resultat
Avatar billede cblayout Nybegynder
14. februar 2008 - 15:19 #24
Ja, det er xp-maskiner
Avatar billede cblayout Nybegynder
14. februar 2008 - 15:27 #25
Har forsøgt genstart af "computerbrowser" også - stadig ikke positivt resultat
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. februar 2008 - 15:28 #26
Og tjenesten Computerbrowser kører på alle maskiner ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. februar 2008 - 15:28 #27
Der krydsede vi hinanden. Tænker :-|
Avatar billede cblayout Nybegynder
14. februar 2008 - 15:30 #28
Vi er vel ved at være ude i en rep. af windows
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. februar 2008 - 15:31 #29
Du anvender kun bogstaver og/eller tal i Computer navn ?
du må ikke anvende : ; , . -  og deslige

Computernavn må ikke indgå i arbejdsgruppe navnet.
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. februar 2008 - 15:32 #30
Har du prøvet at genstarte maskinen, af og til er det alt der skal til. ?
Avatar billede cblayout Nybegynder
14. februar 2008 - 15:32 #31
Intet af det du skriver indgår. Jeg har sat rigtig mange pc'ere på netværk og har aldrig oplevet dette problem før
Avatar billede cblayout Nybegynder
14. februar 2008 - 15:36 #32
Jeg har genstartet mange gange
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. februar 2008 - 15:39 #33
ja, jeg er ved at være tom for ideer.

Inden du tager det volsomme skridt og laver en rep. af windows kunne du prøve med sfc /scannow fra Kør, hvor du har XP skiven i drevet. Den reetablerer alle systemfiler, men hvid din XP skive ikke har SP2, kan det give problemer.
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. februar 2008 - 15:39 #34
hvis =hvis
Avatar billede cblayout Nybegynder
14. februar 2008 - 15:43 #35
For at vende tilbage til udgangspunktet tror jeg, at problemet ligger i:
Ved forsøg på "reparer" (fornyelse af ip) gives meldingen:

"Windows kunne ikke udføre reparationen, fordi følgende handlinger ikke kunne gennemføres:rydning af netbt"

Hvad er "netbt" ??
Avatar billede cblayout Nybegynder
14. februar 2008 - 15:51 #36
Jeg tror jeg forsøger sfc/scannow fra kør - vender tilbage senere
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. februar 2008 - 15:53 #37
netbt tillader at mere end 1 IP adresse bindes til et netværkskort.
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. februar 2008 - 15:57 #38
netbt kan vel oversættes til NetBios over TCI/IP
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. februar 2008 - 16:03 #39
En nulstilling af TPC/IP ved hjælp af denne guide http://support.microsoft.com/kb/299357/da er en mulighed, men du skal være opmærksom på, at programmer der overvåger internettet kan blive negativ påvirket, og fordre en geninstallation.
Avatar billede cblayout Nybegynder
14. februar 2008 - 16:27 #40
Hverken sfc/scannow eller netsh winsock reset hjalp
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. februar 2008 - 16:49 #41
Hvis det er simpel deling du har sat op, så kører det over gæstekontoen. Du skulle vel ikke have slettet denne ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. februar 2008 - 18:21 #42
Hvordan går det ?
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
IT-kurser om Microsoft 365, sikkerhed, personlig vækst, udvikling, digital markedsføring, grafisk design, SAP og forretningsanalyse.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester