Avatar billede tullius Nybegynder
13. februar 2008 - 22:20 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Kontokort og indbetaling

Da jeg for nylig er påbegyndt et regnskab for 2008, befinder jeg mig i den situation, at nogle abonnenter har betalt deres kontingent, inden jeg fik oprettet deres fakturaer i systemet. I begyndelsen registrerede jeg simpelthen deres indbetalinger på en konto (1000: Kontingent), men på den måde kommer der jo til at være et udestående på deres kontokort. Hvis jeg laver en kreditnota på deres ordre, bliver beløbet modfaktureret på konto 1000, og så ser det jo ud, som om der er kommet færre indtægter ind, end der egentlig er, ikke? Er jeg nødt til at modpostere alle de registrerede indbetalinger med rettelsesbilag og så postere dem igen med det rigtige bilagsnummer?

I øvrigt gør programmet det, at hvis jeg laver en kreditnota til en abonnent, der skal betale reduceret kontingent, så modposteres kreditnotaen på konto 1000. F.eks. har jeg sendt en opkrævning på 500 kr., og ændrer den til, at abonnenten kun skal betale 200 kr. ved at lave en kreditnota. Dermed kommer der en post på -300 kr. på konto 1000, og når abonnenten så betaler de 200 kr., giver det sammenlagt en indtægt på -100 kr. fra ham ifølge konto 1000. Bruger jeg programmet forkert?

/Tullius
Avatar billede b_hansen Novice
14. februar 2008 - 04:47 #1
Hvis du har oprettet fakturaerne i systemet, og du efterfølgende bogfører deres indbetalinger på driften konto 1000, vil du være i den situation, at du har bogført det samme beløb to gange. Derfor er det rigtigt, at din kreditnota annullerer den dobbelte postering på konto 1000.

En bedre løsning vil være, at du bogfører deres indbetalinger på Debitorkontoen (56100), da det er her, de skyldige beløb placeres, når du opretter en faktura. Derved undgår du de dobbelte betalinger på konto 1000.

Programmet håndterer dine kreditnotaer korrekt. Derimod kunne noget tyde på, at du ikke konterer dine indbetalinger korrekt. Når du har lavet en faktura eller kreditnota, posteres beløbet/indtægten på konto 1000, og det skyldige beløb placeres typisk på Debitorkontoen 56100. Når kunden så betaler, skal det bogføres som en indtægt på bankkontoen med modpost på konto 56100 og IKKE på konto 1000. Konterer du beløbet på 1000, har du bogført fakturaen 2 gange, og dermed afregner du moms to gange og du betaler skat to gange af det samme beløb.

Den postering du nævner, giver ubalance på 100 kr., da det svarer til momsen af 100 kr. Dette beløb bogføres automatisk på momskontoen, og ikke på 1000. Derimod skal du gerne kunne finde de rigtige beløb på konto 56100.

Sig til, hvis du har behov for lidt praktisk assistance.

Bjarne, revisor
Avatar billede tullius Nybegynder
14. februar 2008 - 09:40 #2
Tak for svaret. Det kunne godt tænkes, at jeg kunne bruge lidt praktisk assistance.
Avatar billede b_hansen Novice
14. februar 2008 - 10:45 #3
Du skal være velkommen. Min mail er tinningrevision snabela yahoo.com