Avatar billede julle.p Nybegynder
13. februar 2008 - 20:42 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Prog. til C

Hej.

Jeg skal programmere i C, men kan simpelthen ikke finde et program.

Det eneste jeg har fundet som der virker er Microsoft Visual C++ 6.0 Standard Edition, men det virker så alligevel ikke i Vista.

Så har jeg prøvet Microsoft Visual Studio 2005 Pro samt 2008 Pro, men jeg kan kun programmere i C# eller C++

Jeg har også prøvet Bloodsheed Dev-C++ men den kom bare med en Error 1. Også selvom koden var rigtig (kom også med den fejl i dens egen forprogrammeret Hello World).

Jeg har også prøvet CodeBloks, men den vil ikke compile det.....

Hvad pokker gør jeg? Nu har jeg prøve hele dagen og er ved at være godt ør i hovedet...
Avatar billede julle.p Nybegynder
13. februar 2008 - 20:46 #1
Ps. Skal måske lige nævne, at betalingsprogrammerne (MS) får jeg gratis fordi jeg går på DTU. Resten er freeware...

Så de er ikke ulovlige...
Avatar billede bertelbrander Praktikant
13. februar 2008 - 20:49 #2
Microsoft Visual C++ bør kunne bruges til ren C, selv i de nyeste udgaver.

(Men hvorfor lære C?)
Avatar billede julle.p Nybegynder
13. februar 2008 - 20:51 #3
Selv i de nyeste udgaver, taler du her om 2005 og 2008??

Der er ikke noget valg, det er en del af uddannelsen. Senere kommer så C++
Avatar billede bertelbrander Praktikant
13. februar 2008 - 20:53 #4
Oversætter den det ikke som C, hvis du bare kalder filen .c i stedet for .cpp?
Avatar billede arne_v Ekspert
13. februar 2008 - 20:55 #5
Hm.

MSVC++ 6 programmer boer virke paa Vista.

VS 2005 og 2008 kan compile C.

dev-cpp og code::blocks virker for mange.

jeg tror at vi skal se noget kode og hoere praecis hvad du goer og hvilke fejl du faar.
Avatar billede julle.p Nybegynder
13. februar 2008 - 21:02 #6
Kan du så fortælle mig hvordan jeg åbne et nyt projekt i VS 2005? Jeg skal åbne en Win32 Console Application, men jeg kan kun vælge imellem følgene sprog:
Visual Basic
Visual C#
Visual J#
Visual C++

Og altså ikke vælge C som jeg skal bruge.

Der er ikke noget bestem kode, vi er kun ved at lære det, så det kan være hvad som helst. Eks.vis HelloWorld.

Når jeg installere MSVC++ 6 siger den at der er kendte kompatibilitetsproblemer, og hvis jeg søger efter en løsning, foreslår den at jeg ringer til MS og høre om en nyere version..... Jeg prøvede at installere det alligevel, og nået at opdage at jeg endelig havde fundet noget som kunne programmere i C, men efter 5 min gik det ned... :/
Avatar billede arne_v Ekspert
13. februar 2008 - 21:16 #7
Du kunne jo proeve at builde command line ...
Avatar billede bertelbrander Praktikant
13. februar 2008 - 21:35 #8
Jeg har kun express udgaven af VC++ 2005, og den kompilere fint C kode.
Jeg oprettede et C++ projekt og omdøbte filen til .c, samt fjernede stdafx.* så spiller det.
Avatar billede julle.p Nybegynder
13. februar 2008 - 21:44 #9
Bare for at pinde det ud. Hvordan ville du omdøbe filen??
Avatar billede julle.p Nybegynder
13. februar 2008 - 21:49 #10
og lige et tillægs spørgsmål. nu er der ikke længere nogle knapper som hedder compile & run, men en som hedder build. Den compiler programmet men har vist ikke en run-funktion??
Avatar billede bertelbrander Praktikant
13. februar 2008 - 22:28 #11
Jeg højre-klikker på filen i "solution explorer" (boxen til venstre eller højre side af skærmen) for at omdøbe den.

Hvis du har oprettet et projekt skulle der gerne være en "Build Solution" under "Build" i menuen, og en "Start Debug" under "Debug" for at kører programmet.
Avatar billede julle.p Nybegynder
16. februar 2008 - 11:48 #12
Min lære har nu lagt en nøje beskrivelse ud til hvordan man bruger programmet. Det viste sig, at jeg også oprettede selve projektet forkert..
Avatar billede jonashn Nybegynder
05. marts 2008 - 22:03 #13
Ja, jeg må sige at MS's dev værktøjer ofte er en stor mundfuld for nybegyndere.. Fattede bogstavelig talt også bjælde i starten:)

Men når man rigtig kommer igang med f.eks. IntelliSense bliver alt fantastisk meget lettere end i alle andre IDE'er.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. marts 2008 - 02:41 #14
Alle IDE'er har vel intellisense (alle de andre kalder det bare autocomplete) ??