Avatar billede jps2mt Nybegynder
07. december 1999 - 00:15 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Bridge / Router hvordan???

Hvordan kan jeg få en computer (Win98) til at fungere som bridge eller router (ved ikke helt hvad der skal til), så man kan browse på LAN...

Altså eks.

Netkort1 i maskine 1 har IP 80.0.0.1
Netkort2 i maskine 1 har IP 100.0.0.1
Netkort1 i maskine 2 har IP 80.0.0.2
Netkort1 i maskine 3 har IP 100.0.0.2

De kan jo umiddelbart ikke se hinanden i >Andre Computere<...

Hvordan kan jeg få maskine 1 til at få de to netværk koblet sammen, og kan det overhovedet lade sig gøre med software???

/JPS2MT
Avatar billede ruprect Nybegynder
07. december 1999 - 00:43 #1
Du kan ikke bruge windows 98 som router, der skal du bruge WindowsNT.

Med WindowsNT kan du sagtens route imellem de to netværk.

BTW: Dine ip klasser er ikke de korrekte at bruge til intranet, du bør benytte en af følgende:

- Michael
Avatar billede cldu Nybegynder
07. december 1999 - 01:07 #2
http://tucows.inet.tele.dk

søg på "SyGate" - det er inet-sharing, som jeg går ud fra det er du vil opnå?

ZanNet,
WinGate
FTGate

er også udemærkede programmer til samme formål, men her er WinGate nok det BEDSTE.
Avatar billede jps2mt Nybegynder
07. december 1999 - 01:33 #3
cldu >>> Jeg har sharing på min server...WinRoute, men jeg skal til at ha' 2 netværk koblet sammen, så man kan browse mellem dem...(IKKE internet)...Altså via Andre Computere...

ruprect >>> Hvad koster WindowsNT Server??

/JPS2MT
Avatar billede ruprect Nybegynder
07. december 1999 - 01:49 #4
NT Server er ikke helt billig:
7.195 kr (5 licenser)
10.789 kr (10 licenser)
Priser fundet på: http://www.edbpriser.dk/

Så for en privat der leger lidt med netværk er det ikke den rigtige løsning - Der bør man nok over veje om man ikke kunne koble det sammen i et netværk.

- Michael
Avatar billede cldu Nybegynder
07. december 1999 - 01:54 #5
nu spørger jeg nok dumt, men øøøøh... hvorfor sætte du dem ikke bare i SAMME netværk?

Det kan WinGate vistnok også....
Avatar billede aleks Nybegynder
07. december 1999 - 08:57 #6
Det ser ud som om at det godt kan lade sig gøre ved hjælp af kommandoen ROUTE.
Avatar billede jps2mt Nybegynder
07. december 1999 - 09:25 #7
Problemet ligger i at jeg snart skal flytte på kollegie, hvor netværkskortene SKAL være registreret hos SysAdmin, men når jeg så får besøg af venner vil jeg lade dem køre ind gennem et netværkskort i maskinenm og ud af et andet, så SysAdmin i princippet ikke direkte kan se at det pågældende netkort i gæstens maskine IKKE er registreret i ROUTEREN's DB...

Kommandoen >ROUTE< eksisterer da ikke i Win98...Hører den ikke til i Linux...?? Der ved jeg at man kan, men den maskine der skal "route" må IKKE køre linux...Det er en anden der skal det...Når jeg engang får maskineriet til det...

/JPS2MT
Avatar billede jps2mt Nybegynder
07. december 1999 - 09:28 #8
PS. Hvis der er en der kan hjælpe mig med at få det til at virke, så er jeg villig til at ligge 100 point oveni de nuværende. MEN velatmærke KUN hvis der er en der kan hjælpe mig til at få det til at virke...Enten i Win98 eller i NT, hvis der er en der vil hjælpe mig med at opdrive en sådan...
Avatar billede cldu Nybegynder
07. december 1999 - 09:30 #9
jps2mt: mail mig lige på webmaster@aenema.dk - gerne lige nu! :-)
Avatar billede jps2mt Nybegynder
07. december 1999 - 09:32 #10
cldu >>> OK, men du kan ikke svare mig, så jeg ser den før senere idag, da jeg sidder på min skole, men den E-Mail jeg har her, bliver automatisk tømt når der er noget, af min server derhjemme...

/JPS2MT
Avatar billede cldu Nybegynder
07. december 1999 - 09:35 #11
har du ikke en addy man kan svare til?
Avatar billede jps2mt Nybegynder
07. december 1999 - 09:37 #12
cldu >>> Nej, ikke på skolen...Men vores IT time er alligevel snart slut, og så er jeg først i nærheden af en computer senere idag...Først på eftermiddagen...

Ellers så er jeg nok på i aften...Har du ICQ??

/JPS2MT (ICQ UIN# 12939791)
Avatar billede jps2mt Nybegynder
07. december 1999 - 09:40 #13
cldu >> Har mailet mig nu...Hvis du er hurtig (max. 5 minutter) kan du nå at komme mellem min server (Den tjekker hvert 5. minut)

/JPS2MT
Avatar billede svindler Nybegynder
07. december 1999 - 09:49 #14
For at koble ip-nettene 80.x.x.x og 100.x.x.x er det en router du skal bruge.
Det kan mig bekendt ikke lade sig gøre med win98, men med winNT, linux eller andre "server"-operativsystemer kan det lade sig gøre.
Hvis alle maskinerne sidder på samme hub, kan du overveje at bruge ipx til lokal-trafikken.
Hvis de sidder på to separate hubber, kan du koble dem sammen med et krydset kabel. Nogle hubber har et stik med  indbygget krydsning, så du kan bruge et almindeligt kabel.
Hvis det lykkes dig at finde router-software til win98, skal du huske at lade maskinen være browse master på begge net og slå det fra på de andre maskiner. Ellers kan man ikke se maskinerne på det andet net.
Avatar billede aleks Nybegynder
07. december 1999 - 10:47 #15
Route.exe ligger i Windows kataloget også i Windows 98.

Du skal på din "Router" bruge den, som følgende:

Route Add 100.0.0.1 Mask 255.0.0.0 80.0.0.1 1

og

Route Add 80.0.0.1 Mask 255.0.0.0 100.0.0.1 1
Avatar billede cyberesben Nybegynder
08. december 1999 - 13:44 #16
hvorfor al den snak? hvad med bare at hente winroute på http://www.tinysoftware.com

det er det fedeste program til formålet
Avatar billede cldu Nybegynder
08. december 1999 - 13:51 #17
AGREED!! :-)))))
Avatar billede jps2mt Nybegynder
09. december 1999 - 00:41 #18
cyberesben>>> Bruger det, men det kan sq ikke det jeg vil...Du har ikke forstået spm...

/JPS2MT
Avatar billede cldu Nybegynder
09. december 1999 - 13:11 #19
jps2mt: mail mig lige... webmaster@aenema.dk
Avatar billede webm@ster Nybegynder
03. januar 2000 - 03:18 #20
Brug dog SyberGens Sygate, med dette kan du uden problemer sætte én maskine til at uddele ip'er og share din netopkobling!!
...problemmet med dette er at du køre gennem samme gateway og det lyder som om det er det du vil uden om??
Avatar billede jps2mt Nybegynder
08. januar 2000 - 07:08 #21
Har desværre ikke brug for det mere... :( ...Sorry...
Avatar billede cyberesben Nybegynder
08. januar 2000 - 17:11 #22
flot at spilde vores til med at vifte med en masse points og så trække dem til sig igen når nogen prøver at hjælpe