Avatar billede s0mmer Nybegynder
11. februar 2008 - 21:38 Der er 10 kommentarer

Mac fra programmørens synsvinkel

Hej eksperter!

Jeg står i den situation at jeg skal til at købe ny computer. Jeg skal til at begynde min datalogi udannelse til sommer og mangler tips og råd til det populære spørgsmål "mac eller win?". Jeg har hele mit liv kørt med windows, og sidder pt på min zepto bærbar som jeg har været tilfreds med. Men selvfølgelig er Mac ved at være stort, moderne og populært. Men er det godt at sidde på en mac set ud fra en programmørs synsvinkel og evt. den fremtid jeg kommer til at få? Vil det have en negativ effekt på min skolegang hvis jeg vælger mac? Pt. udvikler jeg meget websites og har indtryk af at dette sagtens kan gøres på mac, men jeg tænker mest på når jeg går igang med andre programmeringssprog. Håber i kan komme lidt tips og råd. Og undskyld hvis i er trætte af dette spørgsmål, jeg har prøvet at søge efter lign. svar herinde.

På forhånd tak
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. februar 2008 - 21:47 #1
Spørg på den datalogi-uddannelse du skal starte på, hvad de anbefaler.
Avatar billede olebole Juniormester
11. februar 2008 - 21:50 #2
<ole>

Websites kan ikke udvikles på en Mac. Websites kan på den anden side heller ikke udvikles på en Win-PC. Websites kan udvikles på en Mac _og_ en Win-PC  ;o)

Da jeg i sin tid begyndte på Framfab, var vi rigtig mange frontend kodere, fordelt på 6 kontorer i Kbh ... men kun to Macintosser. Et år efter havde _alle_ frontend'ere en PC og en Mac - og mange købte en Mac til privat brug.

Der er i princippet intet i vejen for at kode/programmere på Mac, men der er selvfølgelig besværligheder med at skrive programmer til den største platform, Windows. Du kan dog bruge Vitual PC på Mac'en - og så det er absolut muligt  =)

Du kan programmere i både Java og C/C++ på Mac

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
11. februar 2008 - 21:50 #3
- men det er nok klogt at spørge, som Erik foreslår  ;o)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. februar 2008 - 21:57 #4
(endnu et kryds i kalenderen)
Avatar billede olebole Juniormester
11. februar 2008 - 21:59 #5
*LoL*
Avatar billede olebole Juniormester
11. februar 2008 - 22:01 #6
s0mmer >> de to sidste kommentarer er bare et par 'sorte' insiders mellem Erik og mig  ;o)
Avatar billede arne_v Ekspert
11. februar 2008 - 22:03 #7
Hvis du mener DATALOGI (DAIMI eller DIKU), saa kan jeg ikke forestille mig at de skulle stille krav
om et bestemt styresystem - det ville vaere helt imod aanden.

Som programmerings platform er MacOS X ikke helt saa god som Windows eller Linux.

Java 1.6 er stadig ikke udgivet til MacOS X.

.NET er kun mulig med Mono.

HTML, PHP etc. er selvfoelgelig ikke et problem.

(husk at datalogi ikke er en programmerings uddannelse)
Avatar billede s0mmer Nybegynder
11. februar 2008 - 22:03 #8
Det er helt okay :) Jeg har sendt mail afsted til mit kommende studie, men håber stadigvæk på flere råd fra andre.

Så hold jer ikke tilbage :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. februar 2008 - 22:18 #9
Jeg tror heller ikke de stiller krav - men med udgangspunkt i en anbefaling, helst begrundet, vil spørgeren have et bedre grundlag for sit valg.
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
13. februar 2008 - 22:45 #10
>>arne_v: Object Pascal lever også glimrende på Mac OS  X - tag et eksempel som Free Pascal Compiler :)

>>s0mmer: har du overvejet at prøve linux? det er en platform med mange muligheder og du kan sagtens udvikle til både win og mac... men det hele kan gøres endnu nemmere med Free Pascal Compileren :)