Avatar billede fazer Nybegynder
11. februar 2008 - 20:48 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

RS 232 Hvordan virker det??

Hej Eksperter

Efter hånden bliver det sværer og sværer at finde en bærbarpc med RS232, men da vi bruger RS232 porten til at programere på forsk. maskiner/ PLC'er så er det en rimelig vigtig del af min hverdag. Vi i firmaet forsøgt med forsk. usb til RS232 og snakker i tiden om forsøge med at købe nogle mini PCMCIA til RS232, men da jeg ikke er helt sikker på om det er noget som kommer til at virke. kunne jeg godt tænke mig at finde nogle oplysninger om RS232, hvad er det der gør at USB til RS 232 ikke virker?? Hvordan virker RS232? er det den elektriske "fortrådning" eller er det protokollerne der er forskælden??
Håber i kan og vil hjælpe.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. februar 2008 - 21:01 #1
Plejer der ikke at være RS232 stik på en dockingstation/portreplikator ?
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2008 - 21:07 #2
Avatar billede gammelhat Nybegynder
11. februar 2008 - 21:10 #3
Om det virker eller ej, kommer vel an på om du kan få softwaren til at snakke med den virtuelle rs232-port du installerer
Avatar billede justrace Novice
12. februar 2008 - 02:07 #4
Bestil sådan en her, så er du kørende. Bruger selv 2 af slagsen på samme tid på samme pc.

http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=133-08&goto=productinfo&conceptbutik=&titletekst=Sandberg%20USB%20til%20Serial%20Link%20(9-pin)%20/%20133-08-%20midtdata.dk&mainfunc=link
Avatar billede justrace Novice
12. februar 2008 - 02:08 #5
Hovsa.
Avatar billede justrace Novice
12. februar 2008 - 02:11 #6
Det er nok nærmere jeres opsætning at terminalsoftwaren der er problemet. Men ellers kan i kontakte: http://www.bb-europe.com De har løsningen.
Avatar billede fazer Nybegynder
12. februar 2008 - 20:07 #7
Dockingstation er ikke en løsning. Budene i kommer med er helt ok. Men jeg kunne godt tænke mig hvis en af jer kunne forklare hvorfor jeg ikke kan få en USB til RS 232 ikke altid virker. Og lige sådan hvorfor der aldrig er problemer hvis man bruger en RS232 port som er monteret fra bundkort-fabrikanten. Håber i stadig har mod på at hjælpe.
Avatar billede fazer Nybegynder
13. februar 2008 - 19:17 #8
Ok noget siger mig at jeg ikke kommer længere i denne sag. Så hvis i alle sender et svar deler jeg point ud.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. februar 2008 - 20:09 #9
Nej tak.
Avatar billede superanden Nybegynder
15. februar 2008 - 15:39 #10
Jeg har haft samme problem som dig flere gange, når det drejer sig om programmering af udviklingsboard.

Når du køber en USB til RS232 converter så er det ikke blot er stykke kabling du køber men et helt almindeligt stykke hardware, som bekendt først og fremmest skal have en driver og først og fremmest være understøttet af det pågældende operativ system, og jeg giver dig ret det kan være et helvede at finde en sådan driver især hvis man ikke ved noget specielt om sin converter.

Hvis du har problemer med at få den til at virke nogen gange og at den virke andre gange så er det fordi en USB til RS232 fungerer på den måde at den opretter en viatuel com-port som den fjerner igen når du hiver stikket ud igen, derfor kan du godt være uheldig at få skiftende com-port nummer næste gang du så bruger din USB til RS232 converter. Endvidere svinger com-port nummeret meget fra pc til pc, hvis man flittigt benytter PC-Suite får man nemt port numre over 20, og der findes mange compilere som står af bare efter de første 3 numre.

Du kan tjekke det nummer som den viatuelle com-port har fået tildelt i enhedshåndteringer under COM og LPT-porte.

Jeg håber det var svar på dit spørgsmål, ellers må du råbe op igen.
Avatar billede justrace Novice
16. februar 2008 - 09:00 #11
Du skal, altid, bruge det samme USB-stik, som enheden er installeret på fra første brug. Prøv efter om det virker.
Avatar billede justrace Novice
16. februar 2008 - 09:52 #12
Hvis du bruger forskellige USB-stik på pc'en, skal du muligvis hver gang skifte com-port i softwaren. Forskellige usb-stik, forskellige com-porte.
Avatar billede fazer Nybegynder
16. februar 2008 - 18:39 #13
Jeg forstår hvad i mener, men det jeg ikke forstår er hvis jeg køber en USB til RS232 i en butik, installere den på min PC, så virker den. Men køber min kollega så en i en anden butik af et andet fabrikat så virker det ikke.. Kan man ikke på en eller anden måde gå ind og låse eks. com 3 til USB til RS 232 så den altid får det nummer?
Avatar billede justrace Novice
16. februar 2008 - 20:27 #14
Du kan, som udgangspunkt i hvert fald, ikke bruge den samme driver til to forskellige fabrikater (Der findes undtagelser, men det er typisk hvis et fabrikat bliver fremstillet af samme underleverandør). Jeg har endda prøvet med at have et fabrikat, installeret med driver i et USB-stik, og et andet fabrikat på samme måde i et andet USB-stik. Det gav konflikt. Men med samme fabrikat var der ingen problemer. Havde desuden problemer med et fabrikat, mener det var Belkin. Bedste fabrikat var/er Sandberg. De går heller ikke ind og laver, som flere andre, flere COM-porte.

Og jo, men det går helt automatisk hvis du altid bruger det samme USB-stik på PC-en. Du kan godt gøre det du spørger om, men det er en lidt omstændig metode.
Avatar billede fazer Nybegynder
20. februar 2008 - 20:27 #15
Tak for hjælpen nu har jeg noget at arbejde med, hvis der kommer mere fra min side kommer der et spørgsmål mere, selvfølgelig godt "betalt" da sagen for mig er meget vigtig.