Avatar billede rnyboe Nybegynder
11. februar 2008 - 20:33 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Ingen adgang til HD efter diskfejl

Min kones pc, en Dell Inspiron 6400 udviklede "blue screen of death" under opstart. Fik genoplivet den med Windows cd'en, kørte chkdsk der påstår at C: er i orden. Den kører imidlertid langsomt, kan ikke finde det indbyggede netkort til trådløst net, og værst af alt, jeg kan ikke få adgang til HD'en. Kan browse alt, men ikke kopiere eller brænde. Det vigtigste lige nu er at redde data - nogen gode ideer? Alt modtages med tak, uddyber gerne problemet v behov.

vh Rasmus
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2008 - 20:34 #1
Download og brænd KNOPPIX så hiver du let og elegant de data i sikkerhed http://tyge.sslug.dk/knoppix/
Avatar billede rnyboe Nybegynder
12. februar 2008 - 22:02 #2
Tusind tak for forslaget. Har netop forsøgt mig m Konqueror, prøvede at kopiere data over på en ekstern HD. Får dog en fejlmeddelelse om at den ikke kan kan oprette den pågældende mappe. Det jeg ikke forstår er at jeg fint kan læse data (eks. se billeder) på den "syge" pc, men åbenbart ikke kan få adgang til at kopiere dem. Spørgsmålet er om der er et eller andet kuk i mine rettigheder på oc'en, eller sådan noget.. Jeg knokler videre, hører gerne hvis der er flere forslag.

vh Rasmus
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2008 - 07:18 #3
Det skyldes at dit destinationsdrev kører NTFS filsystem - hvis du ikke har mulighed for at kopiere dine data over på en FAT32 partition skal du i stedet downloade og brænde KNOPPIX 5.1 http://ftp.uni-kl.de/pub/linux/knoppix/  husk at vælge UK version meld tilbage når du er klar der skal en kommando til for at du kan kopiere til NTFS
Avatar billede rnyboe Nybegynder
13. februar 2008 - 20:03 #4
Så er jeg klar med næste version af Knoppix..
Avatar billede rnyboe Nybegynder
13. februar 2008 - 21:42 #5
Du har (igen) fuldstændig ret! Jeg havde en FAT32 partition på min eksterne HD, det går fint med at kopiere over på den. Data er altså reddet, tilbage står om Dellen kan gøres rask igen - men det er en anden historie. Tak for hjælpen.
Avatar billede Slettet bruger
24. februar 2008 - 21:56 #6
Jamen så lægger jeg et svar
Avatar billede Slettet bruger
06. april 2008 - 21:32 #7
Hallooooooooooooooooooooooo
Avatar billede rnyboe Nybegynder
07. april 2008 - 19:08 #8
Beklager, troede egentlig jeg havde godkendt..