Avatar billede cavatino Nybegynder
11. februar 2008 - 19:26 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Hvilken harddisk kan bruges?

Jeg skal have en ny harddisk i computeren.
Hvordan finder man ud af hvad der kan bruges til den? jeg er totalt blank på det område (også:D).
Avatar billede cavatino Nybegynder
11. februar 2008 - 19:27 #1
Og hvilket mærke er bedst?
jeg skal have noget der ikke støjer!!!
Avatar billede muldwarp Nybegynder
11. februar 2008 - 19:48 #2
Western Digital Harddiske er gode
Du skal finde ud af om det er en IDE eller Sata Harddisk du har i nu en Ide harddisk har et stor bredt stik og en sata et lille stik
Avatar billede off-line Nybegynder
11. februar 2008 - 19:50 #3
Her er lidt at vælge imellem. Det er harddiske til almindelige stationære
computer. Seagate er et af de gode mærker. Men du skal vide, om dit bundkort
kan køre Sata, hvis du vil hjave det. Er du i tvivl, sa køb Ata, det er mennere
at installere, fordi de ikke kræver ekstra (Sata) drivere.
http://www.zitech.dk/Product/SubCategory.aspx?SubCategoryID=450&ProductCategoryID=284
Avatar billede off-line Nybegynder
11. februar 2008 - 19:52 #4
Ps. hvis du er i tvivl om Ata versus Sata, så se her på dette link.
http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm
Avatar billede cavatino Nybegynder
11. februar 2008 - 20:25 #5
Hvis jeg kigger under Enhedshåndtering -> Diskdrev -> Egenskaber -> Detaljer, står der noget med IDE/DISK-og-så-et-langt-nummer. Så det må vel betyde det er em IDE? Jeg vil meget gerne være fri for at åbne noget lige nu.

Vil det så sige, at bare der står IDE ved harddisken (jeg kigger på EDBpriser.dk) så kan jeg *være sikker på* at den passer til??

Det skal som sagt være noget der, ud over i almindelighed at være god kvalitet, også er støjsvagt!
Avatar billede cavatino Nybegynder
11. februar 2008 - 20:35 #6
Syntes det ser lidt uoverskueligt ud. Finder man en haddisk og kigger under specifikationer, er der ikke så få informationer at læse. En stor del af dem har jeg ikke forstand på og ved derfor ikke om det jeg læser er godt nok.
Buffer størrelse, søgetid, spindelhastighed, overførselshastighed, osv. osv.
Avatar billede cavatino Nybegynder
11. februar 2008 - 20:37 #7
Der står heller ikke noget om hvor vidt de er lydsvage eller ej.

Kan ikke overskue dette. Tror jeg i stedet ringer til Dell og betaler en formue. :( Men her kan jeg i det mindste bare sige hvad jeg har, så kan de fortælle mig hvad jeg kan bruge. Og så er det bare at vælge en af dem.
Avatar billede cavatino Nybegynder
11. februar 2008 - 20:39 #8
Jeg kiggede på denne (er stor nok til mig, hart i forvejen også en ekstern), men kan ikke gennemskue om den er god nok. Desuden kan man ikke se hvor meget den larmer.
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=97302
Avatar billede cavatino Nybegynder
11. februar 2008 - 20:40 #9
Kan se der ingen bedømmelse er. Så måske betyder det at det er noget møg?

Tror jeg dropper det her. Inden jeg får skrevet 40 indlæg.
Avatar billede off-line Nybegynder
11. februar 2008 - 20:55 #10
Jeg har set Anne Phil - Nå men Ide = Ata Det kan dit bundkort køre med, hvis
du har stik til brede kabler på bundkoertet. Det er en stationær ikke? sltså
ikke bærbar? Hvid det er en stationær, så kan den bestemt køre Ide HD.
Avatar billede off-line Nybegynder
11. februar 2008 - 20:56 #11
Du må leve med mine slåfejl, dem laver jeg mange af.
Avatar billede cavatino Nybegynder
11. februar 2008 - 21:25 #12
Ok. det var ikke fordi der ikke promte var nogen der svarede at jeg skrev at jeg dropper det. Syntes som sagt blot det er uoverskueligt at vælge en ud blandt så mange, når man ikke aner hvad det halve af dataene betyder.

Jo, det er en stationær.

Hvad med den jeg linkede til: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=97302
Kan se det tilfældigvis ser ud til at den er støgsvag (hvis man kan regne med det de skriver).
You don't want a noisy disc drive interfering with your soundtracks, do you? At 2.5 bels or less, Seagate drives deliver the lowest acoustics in the industry.
Avatar billede cavatino Nybegynder
11. februar 2008 - 21:26 #13
Jeg mener, ser specifikatinerne ud til at være i orden. Hvis du altså har forstand på det. Jeg kender dig ikke ...
Avatar billede off-line Nybegynder
11. februar 2008 - 21:36 #14
Og jeg kender ikke din opfattelse af støjsvag:) men jeg ville selv være
tilfreds med en sådan harddisk. Man kan jo altid svagt høre sin computer.
Jeg har forøvrigt selv Seagate Sata og er godt tilfreds.
Avatar billede off-line Nybegynder
11. februar 2008 - 21:39 #15
Der er ved at komme harddiske på markedet med flash hukommelse. Det vil sige
uden motor. Men de er stadig kostbare, så der går et par år før de kommer ned
i et mere rimeligt prisleje.
Avatar billede cavatino Nybegynder
11. februar 2008 - 22:09 #16
Det er vel også hovedsageligt blæserne man høre? I hvert fald er jeg ved at få spat om sommeren når de alle (hvor mange det nu end er) køre på fuldt tryk. Men netop derfor skal jeg heller ikke have en disk i der støjer mere end den jeg har nu. Så bliver det jo samlet set endnu værre ...
Avatar billede off-line Nybegynder
11. februar 2008 - 23:38 #17
Ja det er hovedsagelig de forskellige ventilatorer, man kan høre. En moderne
harddisk siger ikke meget. Der er ofte mening i, at købe en mere støjsvag
ventilator til cpuén. Især hvis den der sikker på, er gammel. Og hvis du har
en ventilator i fronten, til at blæse luft ind, så er den helt gal. Det er
heller ikke nødvendig. En ventilator på bagsiden, som suger luft ud, er tilstrækkelig, og kan fås i et ophæng, hvor den er støjsvag.
Jeg tror du gør dig unødig bekymring om støjen, i en ny harddisk.
Avatar billede off-line Nybegynder
11. februar 2008 - 23:42 #18
Det er fordi, jeg ser dårligt, jeg laver de satans slåfejl. Jeg ville ønske,
man kunne rette i sine kommentarer. Og måske er mit tastatur for sort-blankt?
Avatar billede cavatino Nybegynder
12. februar 2008 - 13:40 #19
Ok.

En sidste ting. Tror det er muligt selv at skifte en sådan harddisk ud og få skidtet op at køre igen, når man ikke har prøvet den slags før?

(Taler kun om udskiftning af harddisk, kan godt formatere/installere Windows)
Avatar billede off-line Nybegynder
12. februar 2008 - 15:12 #20
Ja det kan du sagtens. Du tar bare stikkene ud af den gamle, og sætter dem i
den ny. På det brede stik er der en mini tap, som passer i stikdåserne. På
disken vender det altid opad. På strømstikket, er der en rød ledning, den skal
vende ind mod det brede stik. Stikkene er lidt stramme at tage ud og sætte i.
Det er fordi rystelser ikke må påvirke tilslutningerne.
Avatar billede off-line Nybegynder
12. februar 2008 - 15:15 #21
Men sørg endelig for, at stikkene kommer helt i. Det kan være nødvendig,
at vrikke lidt forsigtigt med det brede stik, medens man presser det ind.
Men ingen vold.
Avatar billede cavatino Nybegynder
12. februar 2008 - 16:19 #22
Ok.
Jamen så skal jeg nok bare købe og sætte nævnte hd i ...

Jeg siger mange tak for hjælpen!!
Læg et svar.
Avatar billede cavatino Nybegynder
12. februar 2008 - 16:23 #23
Hvis jeg havde vist at tråden ville blive på så mange indlæg, havde jeg valgt 60 point i stedet. Det beklager jeg. Håber det alligevel skraller an.
Avatar billede off-line Nybegynder
12. februar 2008 - 16:26 #24
Takker, og 30 point er godt nok:)
Avatar billede off-line Nybegynder
12. februar 2008 - 16:26 #25
Det er da en ommer:)