Avatar billede deepcore Nybegynder
11. februar 2008 - 09:14 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Mangler chown program på freebsd baseret platform (Freenas 0.684)

Jeg installerede for et godt stykke tid en NAS server ved navn FreeNAS. Jeg har været virkeligt godt tilfreds med den, og kan kun anbefale den.

Dog rendte jeg ind i et problem. Webgrænsefladen er noget begrænset, og brugerrettigheder kan kun klares fra operativsystemet.
Det gør heller ikke noget, for jeg kan bare chmod'e forskellige directories så folk får adgang til hvad de skal.

Problemt er at de første directories jeg oprettede nu har en forkert owner. Jeg vil gerne skifte ownership, men den version af freenas jeg har har tilsyneladende kun chmod og ikke chown i sit /bin directory.

Har nogen en ide om hvor jeg kan skaffe det?

... er det noget der skal compiles seperat, eller kan jeg råt kopiere en fil ind i bin directoriet?

Hvis det skal compiles seperat ville jeg være meget taknemmelig hvis nogen ville fortælle mig hvordan.
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2008 - 16:40 #1
Tag et kig her, det burde kunne gøre det ;)
http://www.freenaskb.info/kb/?View=entry&EntryID=63
Avatar billede deepcore Nybegynder
12. februar 2008 - 18:47 #2
Det er tilsyneladende fordi chown ligger i /usr/sbin directoriet og kun kan køres af root.
i usr/sbin ligger eksekverbare filer der ikke er essentielle for boot og monunt - til forskel fra de der ligger i /bin..

men tak for svaret aligevel. du får pointene, da du var den der svarede :)