Avatar billede clausito Seniormester
09. februar 2008 - 12:07 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Køb af TV (LCD) 32 tommer - maks pris 10.000

Det er en jungle at købe sig et nyt TV men vores gamle B&O har nu fejret sin 25 års fødselsdag og er afgået ved døden efter et langt TV-liv

Hvad er bedste køb af et 32 tommer tv? Bor i Århus - vi har fået et Sony Center så måske skal det købes her? Har også kigget på et Philips 32PFL7962D?

Har I nogle tip til nogle "gamle" der nu overgiver sig og køber fladskærms tv - har set undersøgelse fra Tænk, men synes ikke jeg er klogere
Avatar billede 7degreez Praktikant
09. februar 2008 - 12:43 #1
Det bedste du kan gøre er at stille panelerne op imod hinanden, og se hvilket billede DU synes er bedst :)
Glem alt om HD-Ready og full hd på en 32" gør det ingen forskel heller ikke dvb-t(digital tunere) osv.
Gå efter billede, indgange ex. 2 hdmi og stil

ville jeg gøre:)

held og lykke
Avatar billede madshammer Nybegynder
09. februar 2008 - 12:56 #2
Husk også at kigge på Samsungs skærme! De er rigtig flotte!

mvh.
madshammer
Avatar billede coderdk Praktikant
09. februar 2008 - 13:54 #3
Hvad skal du bruge det til? Hvis det bare er TV, DVD og måske VHS, ville jeg nok gå efter et Panasonic plasma TV... Hvorimod hvis du vil afspille HD-DVD/Blu-Ray og sætte en computer til og afspille andet HD-materiale, ville jeg tage et LCD-TV...
Prøv at smutte i Tape Connection og snak med dem. Det tror jeg ikke du vil fortryde.

http://tapeconnection.dk/
Avatar billede clausito Seniormester
09. februar 2008 - 13:55 #4
Er faldet lidt for det her Sony Bravia 32 D3000 - set i Fona og Sony center til 9.999
http://www.sonycenter.dk/Lyngby/Produkter/BRAVIA%20TV/KDL-32D3000.aspx
Avatar billede coderdk Praktikant
09. februar 2008 - 13:55 #5
I øvrigt: Mindste plasma er så 37" hos dem - Men det vænner man sig hurtigt til - 32" er i hvert tilfælde ikke nok for mig længere :)
Avatar billede clausito Seniormester
09. februar 2008 - 14:38 #6
http://www.wupti.com/Produkter/KDL40W2000AEP--_(Wupti).html

Det anbefaler forbrugerbladet TÆNK
Avatar billede Beach Mester
10. februar 2008 - 02:13 #7
Sony laver nogle formidable paneler, men man får også (som B&O) lov til at betale ved kasse et.

Design mm. koster self. en del, men det der er det vigtigste er stadig det billede i skal kigge på de næste mange år. Her er der flere ting som i skal være OBS på.

Størrelsen af panelet -> Nu skriver du 32" hvilket er det som i er van til at bruge, men inden for få år så vil alle TV-udsendelser blive sendt i en højere opløsning hvilket giver mulighed for at sidde på samme afstand til TVét som nu, men med et større billede, uden at dette går ud over kvaliteten.

Derfor bør man bruge fornuften og tænke lidt frem i tiden:-) Uanset om man bruger sit TV til alm. TV-kig fra DR eller om det går på film fra DVD/VHS eller nogle af de nye HD-medier, så er der ingen grund til allerede nu at fraskrive sig muligheden for at vise disse oplevelser på den bedst mulige måde.

Der findes både alm HD-ready og Full-HD paneler, brug de ekstra penge på Full-HD. Så er i uanset størrelsen på panelet sikret et godt stykke ud i fremtiden.

Dette leder jo så tilbage til de omtalte 32"... Hvis man vil have det fulde udbytte af de muligheder der er i et full-HD billede på en 32" så kræver det at man sidder 1,3 meter fra skærmen! Er ret sikker på at i normalt sidder væsentlig længere væk når i ser TV og derfor er det måske tid at tænke på en større skærm:-)

Ang. mærker og størrelser så er et godt udgangspunkt måske at besøge det lokale Sony center. Her kan i prøve at se hvad det er der sker med de forskellige opløsninger kontra størrelsen på panelerne. En ting i bør gøre er at finde en sammenligningsgrundlag. Her mener jeg en film som i har set flere gange på jeres gamle TV og så leje denne i det nye format (hos Sony er det kun BlueRay formatet!!!) og have den med under armen når i besøger forhandleren. Det tror jeg vil give jer et rigtigt godt indblik i hvor meget der skal satses på en ny skærm.

Jeg ejer ikke selv et Full-HD TV, har ind til videre kun købt et HD-ready panel til sommerhuset. Kan her se at vi får nogle OK billeder ud af det nu, men ikke det jeg selv forventede. Måske jeg regnede med at jeg kunne sætte næsen mod panelet og stadig se hvad der egentlig sker. Dette er ikke muligt på et panel der kun opløser billederne i det man kalder 720P.

Et forslag mere er at bruge nogle timer på sitet flatpanels.dk her finder du så meget guld at man er meget bedre klædt på når man skal ud og handle nyt TV. Kan anbefale den her--->
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1184685511&archive=&start_from=&
...Hvor du meget enkelt kan lege med størrelse/opløsning/afstand til jeres TV.

Og som 7degreez skriver---> Er det muligt så sæt de bedste skærme op ved siden af hinanden. Det er på den måde rigtigt nemt at se hvad der er godt og hvad der ikke holder:-)

//Beach
Avatar billede coderdk Praktikant
10. februar 2008 - 02:41 #8
"Der findes både alm HD-ready og Full-HD paneler, brug de ekstra penge på Full-HD. Så er i uanset størrelsen på panelet sikret et godt stykke ud i fremtiden."

Så vidt jeg ved får vi ikke Full-HD i Danmark, men 720p. Er det blevet ændret?
Naturligvis kan man sikkert få noget satellit HD eller kabel måske - Men ellers er der ingen grund til HD, med mindre man vil kunne se HD-DVD/Blu-Ray eller andre Full-HD medier. I øvrigt, som du selv skriver betyder det ikke noget om det er 720p eller Full-HD på en 32"-skærm. Man kan ikke se forskel. Så er man nødt til at få en større skærm.
Avatar billede madshammer Nybegynder
10. februar 2008 - 19:39 #9
Der går jo ikke særlig længe før enten HD-DVD eller Blu-Ray bliver den nye "video"-standard, så jeg ser ingen grund til ikke at bruge de ekstra penge det koster at få et full-hd tv, det er jo altså ikke vildt mange penge vi snakker om... 2.000 kroner, eller sådan noget, og så får man også ofte en del ekstra features med.
Avatar billede Beach Mester
11. februar 2008 - 00:34 #10
Coderdk--->
Nope, sendenettet i DK vil holde sig til 720P opløsningen. Men det er stadig muligt via sat at Modt. 1080P.

Madshammer--->
Netop min pointe, vil man leje / købe film, så vil de nye medier stille og roligt tager over det gamle DVD format.

Alle--->
Er også enig med stort set alle, køber man "kun" et 32" panel så skal ens snude ikke være længere end 1,3 meter... Ellers vil den ramme skærmen hvis man skal betrakte billederne på den rette afstand:-)
Går man op i Full-HD ændres afstanden til 1,9 meter hvilket stadig er meget tæt.

Forsøger derfor at overbevise.... Nej, forkert ordvalg...Mener forklare, at det ville være et godt valg at gå op i en størrelse som afpasses efter ens medievalg + se-afstand.

//Beach
Avatar billede clausito Seniormester
11. februar 2008 - 18:10 #11
Købte Sony KDL-40W3000 til 12.999

Kan sgu ikke finde ud af at give point, men synes beach skal have dem for et fyldestgørende svar? Gider du sørge for det kan gøres
Avatar billede Beach Mester
11. februar 2008 - 22:40 #12
For satan da hvor er jeg misundelig, ved godt det er en grim ting... Men det er sgu noget af et TV i har fået jer der *SS*
Nu mangler i bare en blue-ray afspiller, så får i nogle af de flotteste billeder der kan betales for menneskepenge i dag!

Tillykke med købet, er sikker på at i bliver super glade når i sætter jeg til rette for at nyde det...

//Beach
Avatar billede clausito Seniormester
11. februar 2008 - 23:49 #13
Vi glæder os også - tak for de gode svar