Avatar billede jobless Nybegynder
07. februar 2008 - 14:00 Der er 5 kommentarer

Danske karakterer fejler i editor

Hej.

Jeg har lavet en side hvor jeg bruger et html-editor komponent, fra http://www.componentart.com

På denne side virker mine danske karakterer ok, men når jeg gemmer indholdet fra min editor i databasen, bliver mine danske karakterer gemt som f.eks. Ã? Ã? Ã?

I min web.config har jeg følgende linie:
      <globalization fileEncoding="iso-8859-1" requestEncoding="iso-8859-1" responseEncoding="iso-8859-1" culture="da-DK" uiCulture="da-DK"/>

Hvis jeg ændrer encodings til utf-8, så virker editoren fint med danske karakterer, men alle andre steder bliver danske karakterer til 'firkanter'.

Jeg har forsøgt mig med nedenstående, men uden held.
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />

Kan jeg konvertere strengen som kommer fra editoren, inden jeg gemmer i db, eller er der andre foreslag til hvordan jeg får min encoding til at virke på hele sitet (inkl. editoren) ?
Avatar billede nalu Nybegynder
07. februar 2008 - 16:52 #1
Jeg skal bruge de nøjagtige tegn den smider ind i databasen, så laver jeg derefter en lille funktion til dig ..
Avatar billede jobless Nybegynder
07. februar 2008 - 17:02 #2
Hvad mener du med de nøjagtige tegn, det er jo variabelt alt efter html-editorens output.
Avatar billede nalu Nybegynder
07. februar 2008 - 17:18 #3
altså html-editorens output, for hhv. æ, ø og å
Avatar billede jobless Nybegynder
09. februar 2008 - 11:45 #4
Æ Ø Å  bliver til Ã? Ã? Ã?
Avatar billede moller2567 Nybegynder
02. marts 2008 - 22:43 #5
Hvad med at en- og decode din tekst,
således at du indlæser teksten i din editor med :
editor.text = Server.HtmlDecode(#strengen der skal indlæses i editoren#);

og når teksten skal gemmes :
TekstDerSkalGemmes = Server.HtmlEncode(Editor.text);