Avatar billede cyberspace Nybegynder
06. februar 2008 - 19:22 Der er 87 kommentarer og
1 løsning

Er eksperten løbet tør for eksperter?

Oplever tit få eller ingen kommentarer/svar når man opretter et spm.

måske er der ander der også har samme opfattelse

Ved godt dette spm dukker op fra tid til anden  frea en eller anden fustreret bruger

mpske skulle vi kalde det  ex-perten (ex som i ex kæreste) GG
Avatar billede hojben Novice
06. februar 2008 - 19:54 #1
Jeg har desværre samme opfattelse. Oftest når jeg endelig opretter spørgsmål må jeg selv lukke dem uden svar.
Avatar billede leif Seniormester
06. februar 2008 - 20:25 #2
Det virker som om at der er blevet mindre til at hjælpe, især hvis man bevæger sig og har behov for hjælp i de lidt mere specielle kategorier.
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. februar 2008 - 21:26 #3
Enig!
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
06. februar 2008 - 21:34 #4
Me2
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2008 - 21:58 #5
Hvis man nu kigger på den tråd der blev oprettet næsten samtidig med denne, ligeledes under "Fri debat" Så var der måske en logisk forklaring,  hade-karmaer og og den udbredte vane med at undlade at følge op og afslutte tråde giver jo ikke det bedste incitament til at hjælpe
Avatar billede word-hajen Nybegynder
06. februar 2008 - 22:32 #6
#cyberspace -> nu tog jeg og kiggede på et af dine spørgsmål, som du selv har "besvaret" http://www.eksperten.dk/spm/809503. Du får faktisk god hjælp af op til flere, men vælger at besvare selv og hive dine point tilbage. Jeg har ikke kigget på flere af dine spørgsmål, men engang imellem må man bare konstatere, at de ting, som man ønsker at gøre, ikke sådan umiddelbart kan klares. Men det betyder jo ikke, at der ikke har været eksperter til at rådgive/vejlede.

Ellers synes jeg også, at der er en meget kedelig tendens til (og her taler jeg rent generelt), at spørgere ikke vender tilbage med respons på den hjælp, som er ydet. Det mindsker da absolut lysten til at deltage og bruge sin fritid på at hjælpe andre.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
06. februar 2008 - 22:40 #7
Hvad forventer I. Personligt har jeg deltaget i ca. 1450 spm. 350 er ikke afsluttet, 100 har måske selv taget point, 200 andre har ikke givet point til den rigtige, eller deler ud til højre og venstre. Det vil sige at næsten halvdelen, og i hvertfald 1/3 spørgsmål ikke bliver fulgt ordentlig op.

Er jeg pointliderlig? Måske, men jeg forventer i det mindste lidt respekt fra dem jeg hjælper, og det kniber efterhånden gevaldigt. Der er for mange jubelidioter på E, og reglerne som de er nu, giver ikke mulighed for anmeldelse.

Desværre kniber det også for nogle af de "gode" hjælpere at følge reglerne, eller i det mindste at have lidt selvjustits over for deres egen miserable hjælp som de gladeligt modtager point for. Der er lidt for meget sb over dem. Putter svar med det samme, o.s.v.

Har jeg bedre ting at give mig til? Det kan I bande på! Alligevel kan jeg ikke lade være at vende tilbage til E, men det er nok mere fordi der ikke er et mere seriøst dansk alternativ. Det virker som om det er vigtigere med flere besøgende, fremfor et seriøst site. Reklamerne betaler trods alt gildet.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
06. februar 2008 - 22:40 #8
^^ enig...
Men før i tiden, var der flere personer, der kun var ud på at scorer point, deres agressiv måde at være på, har gjoet at mange brugere er bakket ud. Incl. mig selv, jeg har holdt lange pauser i flere perioder, da jeg ikke gad og bokser med div. typer..om alt muligt irrelvant, som ikke omhandlede spm´let.
-
Endvidere ser man tit samme spm stillet mange gange,..div. at spørger ikke har giét at bare lige søge bare lidt på google, før de spørger.
Så jeg tror at kvalitet på begge sider, er faldet en del.
Næsten til det pinlige nogen gange..O)
Men det ændre sig en dag.. el. måske E dør, fordi der lige pludselig ingen problemer er mere...narjjj.O)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
06. februar 2008 - 22:42 #9
akyhne,.havde ikke set dit indlæg..

og jeg har med vilje ikke nævnt nogle navne..O))
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
06. februar 2008 - 22:51 #10
cyberspace: En af grundene til amnglende hjælp kan du se her:

http://www.eksperten.dk/spm/777772 - hvad i alverden er en rollermouse? Et Skateboard med hale? Er det til en PC? model? Dårlige og manglende forklaringer er ofte grunden til man springer videre.

Og du må undskylde det lige var din jeg faldt over cyberspace, men det var det nemmeste at finde.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
06. februar 2008 - 23:00 #11
bartfreak: sb var ikke et navn, men mere en sindstilstand. Det er et gammelt fænomen, som i tidernes morgen opstod for... ca. et år siden. I dag er der ingen der ved hvorfor det blev benævnt sb. Nogen nævner noget om et skrig. I korte træk handler det om at være bedrevidende, selvglad, og tage hvad man selv mener tilkommer en.

Du kender måske ikke udtrykket "Der er lidt for meget sb over dig"?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
06. februar 2008 - 23:08 #12
tro mig, jeg har bokset (fået anmeldser/advarelser/karantæne m.m..)med sb/2003fyren og hvad han ellers kaldte sig, jeg været på nogle år efterhånden. Jeg hed også bartfreak før i tiden, blot uden bindestreg...O)
- sjovt nok ga´ huset mig dårlig karma, fordi han træt at "høre" på os, jeg havde ellers ikke noget udestående med Lrd/lars../huset..m.m..O)
der var lidt for meget gang i den dengang..selv politi anmeldser, fløj rundt i luften..*G*
Avatar billede jake_the_snake Nybegynder
07. februar 2008 - 03:13 #13
Jeg kiggede lige ind for en gangs skyld i dag(nat) da jeg kunne huske jeg havde set en tråd jeg ville genlæse...
Engang brugte jeg eksperten meget. Var aktiv, stillede spørgsmål, svarede og kommenterede. Det dog altid har irriteret mig er når man har forsøgt at hjælpe eller har fundet en tråd der handler om et problem man selv har. Så afslutter spørgeren med f.eks. "Nå fandt en løsning. Lukker her"
Ja mange tak siger vi andre suckers så.
Eller beder personen om at prøve nogle ting og derefter vende tilbage med resultatet. Så går der et stykke tid og spørgeren tager selv points nu da ingen kunne hjælpe...
Avatar billede heg Nybegynder
07. februar 2008 - 06:13 #14
Jeg håber virkelig ikke eksperten er ved at løbe tør for brugere der kan og vil hjælpe i nødens stund. I min tid som e-bruger har jeg haft stor hjælp af de mange kompetente indlæg jeg enten selv har startet eller deltaget i, og derudover de indlæg jeg blot har fulgt af interesse. Som komplet uvidende om alle basale funktioner, der får en pc til at fungere (og dermed også alle de komplekse problemer der kan få pc'en til at bryde ned/stoppe/fejle........) har jeg altid fået god og brugbar hjælp. Håber det fortsætter.
Men jeg er enig i synspunktet om, at efterhånden rigtig mange "glemmer" at lukke spm., uberettiget hiver point hjem til sig selv, kommer med aggressive indlæg, virker nedladende overfor "dumme" spm. (husk kun svar kan være dumme) m.m.
Projektet Eksperten kan kun have et formål: at hjælpe andre med sin viden og dermed gøre bruge af edb så smertefri som muligt.
Avatar billede killer_bee Nybegynder
07. februar 2008 - 09:05 #15
Der er jo også et andet aspekt i det faldende deltagelse - experter er blevet bedre. Jeg har da flere gange lod være med at svare eller kommentere fordi de første som kommer til har rent faktisk givet svaret, så vil man jo ikke spamme tråden ved at bare vende ordstilling i en sætning men basalt mene de samme som ham med svaret før. Måske en del af forklaringen er at folk har efterhånden fattet at 'Google is your friend' og at løsningerne kommer hurtigere.
Der er dog en stor del som har med de ovennævnte grunde at gøre også.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. februar 2008 - 13:03 #16
Mit indtryk er lidt anderledes - jeg synes da at der komemr svar på de fleste spørgsmål
medmindre de enten er meget dårligt beskrevne eller er så komplekse at de ligger lidt uden
for E's naturlige område.

Der er ikke noget nyt i manglende feedback fra spørgere eller spørgere som selv tager
point. Det skete også for 5 år siden.

Der sker en naturlig udskiftning blandt dem der besvarer spørgsmål. Nogle af de
gamle får andre interesser (kone, hus og 2.5 barn - så er der ikke længere tid
til E), men andre skulle gerne komme til.

Jeg har ikke observeret et fald i niveauet.

Jeg er ikke i tvivl om at en del spørgere opfatter noveauet som faldende. Men de skal
jo huske på at deres eget niveau er stigende (forhåbentligt). De starter med
simple spørgsmål og får mange hurtige svar, bliver dygtigere og begynder at stille
svære spørgsmål enten uden løsning eller med meget komplekse løsniger - det giver færre
svar og langt længere tid for svar (hvis svarer skal bruge en halv eller en hel time,
så kan det nemt blive et weekend projekt).
Avatar billede snowball Novice
07. februar 2008 - 14:48 #17
Jeg må sige, at jeg til tider også har bemærket, at der godt kan gå lidt længere tid inden der sker noget i spørgsmålene. Som I andre også er inde på, så kan årsagerne være mange, men det sker jævnligt at en betydelig del af den første side med nye spørgsmål, indeholder et 0 ud for antallet af indlæg.

Antallet af brugere der besvarer spørgsmål hver måned, bekræfter desværre også denne tendens. I hele 2007 var der kun 3 måneder hvor der var fremgang i dette antal - de resterende 9 måneder faldt antallet. Bevares, vi snakker ikke om 3-cifrede antal, men set over en længere periode, løber det alligevel op.

På den positive side, så var uge 2 den bedste uge i meget, meget lang tid mht. antal hits på Eksperten.dk, så måske kurven er ved at vende - man kan da håbe :)

Snowball / Admin
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
07. februar 2008 - 16:06 #18
snowball: det ville være sjovere at hjælpe på E, hvis der var mere restriktive regler over for brugere med kedelige tendenser. Men som reglerne er nu, giver det ingen mening at anmelde, da der oftest ikke brydes regler.

Et eksempel: A spørger om hjælp, B kommer til med en løsning som er komplet, C kommer til og spæder op med lidt forståelighed over for hvad B skrev.

A fik løst sit problem, og anmoder om svar fra begge. C svarer og får straks alle pointene.

Uanset om C havde hjulpet eller ej, er det efter reglerne 100% op til A hvem der skal have point. Det giver ingen mening!
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
07. februar 2008 - 16:12 #19
Og lad os gå lidt tilbage i tiden, f.eks 60.000 spørgsmål. Det er ca. Januar 2007 vi så er i. Her kan man se ved at bladre lidt frem og tilbage, at der er ca. 12-16 uafsluttede spm. pr. side (af 30). Det er i mine øjne en dårlig statistik.

http://www.eksperten.dk/spm/?sort=&order=DESC&start=60000&spm_creator=&spm_part=&spm_answer=&status_0=&status_1=on&status_2=on&status_3=on&status_4=on
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
07. februar 2008 - 17:25 #20
Så røg karmasystemet: http://www.eksperten.dk/enyt.phtml?id=169

Dermed bliver min aktivitet på eksperten mindre, da jeg nu næsten ingen kontrol har over hvem der fortjener hjælp.
Avatar billede snowball Novice
07. februar 2008 - 17:42 #21
akyhne: Jeg er helt enig i at der skal gøres noget mere for at få folk til at lukke deres spørgsmål og i det hele taget at de deltager mere i deres egne spørgsmål. Derfor skal vi også have gennemtænkt nogle funktioner og regler til den nye version, sådan så vi får mere aktivitet og færre åbne spørgsmål.

Mht. hvem der får (og skal have) point i et spørgsmål, så er (og bliver) det stadig op til den bruger der har oprettet spørgsmålet. Det er som udgangspunkt mest fair eftersom spørger bedst ved hvem der løste problemet (og evt. på den bedste måde). At der så nogle gange bliver uddelt point på en tåbelig måde, må man leve med eller gøre spørger opmærksom på det - de fleste er villige til at rette op på det hvis man spørger pænt.

Mht. karma, så er du vist en af de få der ser sådan på det. Jeg vil mene er andre (og mindst lige så gode) måder at finde ud af om en bruger har "fortjent" at få hjælp.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. februar 2008 - 17:47 #22
snowball>

Efter min mening er antallet af stillede spoergsmaal (evt. antallet af
besvarede spoergsmaal men jeg tror det er naesten proportionalt) en bedre indikator
end antallet af svarere.

Mit indtryk er at det naaede bunden i sommeren og faktisk har vaeret stigende siden.

Er det rigtigt ?

(jeg ved godt at jeg selv kan checke, men hvis nu I allerede havde)
Avatar billede hojben Novice
07. februar 2008 - 17:49 #23
Hvis man kigger på mine spørgsmål indenfor det sidste år, nærmere bestemt dem hvor der er skrevet få gange vil man se at det er mig selv der bliver mere og mere frustreret over ikke at få svar. Enkelte tilfælde får jeg svar nok, men normen er at enten får jeg ingen svar eller spørgsmålet dør hen.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. februar 2008 - 17:53 #24
akyhne>

100% retfaerdig point givning er en meget vanskelig sag.

Spoergere er sjaeldent eksperter paa omraadet (derfor de spoerger !) saa man maa
give lidt slack.

Der sker en del fejl point givninger, men svarer du paa mange spoergsmaal, saa
har det naeppe den store betydning sammenlagt.

Og hvis man fokuserer for meget paa point, saa bliver man tosset i hovedet.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. februar 2008 - 17:58 #25
snowball igen>

Karma systemet har ligesom vaeret i front hver gang naar der har vaeret problemer
siden dets indfoerelse.

Men jeg mener, at det er mere symptom end aarsag. Karma systemet er blevet brugt/misbrugt til
at give udtryk for uoverensstemmelser. Men uoverensstemmelserne forsvinder
ikke fordi karma systemet forsvinder.
Avatar billede Slettet bruger
07. februar 2008 - 18:05 #26
"Det er som udgangspunkt mest fair eftersom spørger bedst ved hvem der løste problemet "
Lad os tage et tænkt eksempel: "arne_v" og en hvilken som helst anden besvarer et spørgsmål med fuldstændig ens ordlyd og i selvsamme sekund, jeg tør godt vædde 2 soft-ice med drys + en knogle til min hund på at det bliver "arne_v" der får pointene. Jeg ved udmærket at det kan der ikke ændres på, men det er pokkers let at sidde på en pidestal og gi` gode råd til dem som er på slagmarken
Avatar billede arne_v Ekspert
07. februar 2008 - 18:07 #27
akyhne>

Jeg har lige checket: jeg deltager 23809 spoergsmaal heraf er 3263 uafsluttede. Og der skal
sikkert ogsaa vaere en tusinde stykker eller mere med tvivlsom point fordeling.

Men saadan er det jo bare.

Man kan rykke for svar i sine egne spoergsmaal en gang eller to. Hvis en point
fordeling er dybt mystisk kan man paapege det overfor spoerger.

Men det bliver aldrig perfekt.

Og det maa man mentakt indstille sig paa. Ellers gaar det galt.

SB er et godt eksempel paa hvad der kan ske naar det gaar lidt galt.

Men det kan gaa endnu mere galt. Interesserede kan proeve og google
paa "Carl J. Lydick".
Avatar billede arne_v Ekspert
07. februar 2008 - 18:19 #28
helgec>

Jeg tror ikke at du har sandsynligheden med dig i dit foreslaaede vaeddemaal.

Det er sket tit at der er kommet ens eller naesten ens svar samtidigt eller
naesten samtidigt.

Langt det mest almindelige er at spoerger deler point.

Det sker at spoerger konsekvent tildeler til den foerste.

Jeg kan ikke erindre at have oplevet det du antager vil ske. Men jeg vil ikke
udelukke at det bare er mig som har daarlig hukommelse.

(jeg vil ikke benaegte at der nok er en smule kendis effekt, men det goer sig
mere gaeldende i brede diskussions spoergsmaal, hvor der nok er en tendens til
at de navne som spoerger kender fra andre spoergsmaal har lidt nemmere ved
at komme i betragtning til point)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
07. februar 2008 - 18:20 #29
snowball: "de fleste er villige til at rette op på det hvis man spørger pænt" - nej, der tager du grueligt fejl.

Dårlige poingivere kan stilles op i nogenlunde disse kategorier:

* Kan ikke fatte pointgivning
* Vil ikke fatte pointgivning
* smider tilfældigt med point
* skriver de selv fandt løsningen, og tager point
* Stiller spørgsmål, og aldrig vender tilbage med svar eller kommentar

Selvfølgelig bør tvivlen altid komme spørger til gode, men det er nu let at lure hvem der er reelle, og hvem der er ligeglade.

arve_v: Jeg sammenligner mig ikke med dig, og har ingen intentioner om at nå op på siden af dig. Jeg sammenligner mig udelukkende med dem der ligger pointmæssigt på højde med mig. I øvrigt har jeg god samvittighed med de point jeg tjener. Ofte hjælper jeg med opgaver der tager timer at løse, blot for at "score" 30 point. Så jeg kommer sjældent nemt til pointene.

Som jeg husker det, er vi ca. lige gamle. Og dermed er vi fra en tid, hvro man lærte at have respekt for andre mennesker - noget ungdommen i dag i stor stil er fløjtende ligeglade med. Den respekt forventer jeg fra andre - også her på E. Desværre falder det langt fra mange brugere at skrive tak, super, kanont, eller hvad man nu kan finde på. Endnu sværere er det åbenbart at markere et navn med musen, og tildele point.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
07. februar 2008 - 18:46 #30
Jeg mener i øvrig ikke karmasystemet var perfekt, hvilket jeg andre steder har nævnt. Og hvor skal folk nu slåsse, hvilket er uungåeligt for nogen. Der er kun et sted, og det er i spørgsmålene. Bliver E bedre af det?

Muligheder:

* Karma med underskrift - ingen anonymitet
* Karma givet af (co)admins og eller en gruppe af superbrugere. Der behøver ikke at være tekst på.
* Automatisk karma uddelt ud fra anmeldelser. Disse skulle så både kunne være af positiv og negativ karakter.
* Karma kun med navn - ingen kommentarer muligt og dermed ingen anonymitet.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
07. februar 2008 - 19:18 #31
Lige et andet godt eksempel på dårlig/uheldig spørgsmål: http://www.eksperten.dk/spm/818501 *GGG*
Avatar billede john0000 Nybegynder
07. februar 2008 - 19:20 #32
Jeg er ikke særlig velbevandret her på E, men vil alligevel give mit besyv med, med risiko for at få rykket hovedet af.
Jeg synes at der er al for mange høvdinge og for lidt indianere herinde. Nogle høvdinge finder det magtpåliggende at svare på alle spørgsmål, uanset emne. Hvis så en bruger stiller et spørgsmål som evt. har været stillet før, eller som de såkaldte eksperter synes er for nemt, bliver man haglet ned, med at man skal søge på Google o.s.v.
Hvorfor kan disse eksperter ikke bare lade være at svare på denne type spørgsmål, så kunne ganske alm. brugere måske svare.

Med hensyn til karma, synes jeg at det er fint at det er anonymt, ellers kommer man jo hurtigt over i de stor gengældelsesaktioner, som man ser allerede.

Det var bare en 'lille' brugers mening!
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
07. februar 2008 - 19:29 #33
john0000: Jeg giver dig ret i at det er en forkert måde at behandle spørgere på. Den slags hjælpere burde springe sådanne spørgsmål over, og lade andre komme til.
På den anden side er der visse få spørgsmål som er blevet stillet utallige gange, og som aldrig ændrer sig.

Med hensyn til gengældelsesaktioner i det nu forgangne karmasystem, synes jeg det var bedre det foregik der, fremfor i spørgsmålene som nu er den eneste mulighed for at "slåsse".
Og har man haft for meget dårlig karma, er man som regel selv ude om det!
Avatar billede snowball Novice
07. februar 2008 - 19:32 #34
arne_v: Tja, det kan jo diskuteres hvad der er bedst at måle efter: Antal hits, unikke besøgende, antal besvarede spørgsmål eller antal brugere der får deres svar accepteret. Hvis de første par ting er stigende, så bør de andre også være det. Jeg har kun lavet statistik på det sidste eftersom det er direkte tilgængeligt, og her har tendensen været nedadgående de sidste mange, mange måneder.

Selvfølgelig forsvinder alle problemerne ikke af at vi har fjernet karmasystemet, men systemet har aldrig virket efter hensigten, og det er blevet mere misbrugt end brugt til det det var tiltænkt.

akyhne:
"de fleste er villige til at rette op på det hvis man spørger pænt" - nej, der tager du grueligt fejl.

Det er din vurdering. Jeg taler ud fra egne erfaringer med de spørgsmål jeg selv deltager i og alle de anmeldelser jeg har behandlet fra jer som føler jer uretfærdig behandlet. Som nævnt tidligere, så forøger man betydeligt sine chancer for at få omstødt pointgivningen hvis man blot snakker stille og roligt om det i stedet for at fare op som skudt ud af en kanon på en vulkan i udbrud.

"Og hvor skal folk nu slåsse, hvilket er uungåeligt for nogen. Der er kun et sted, og det er i spørgsmålene. Bliver E bedre af det?"

Var det ikke bedre at bruge krudtet på at få folk til at lade være med at slås? Få afklaret årsagen til at de måtte slås - så er det slet ikke nødvendigt med et sted hvor de kan slås ;)

Det er ufatteligt så mange ting der kan klares med blot en smule fornuft!
Avatar billede arne_v Ekspert
07. februar 2008 - 19:34 #35
john>

GIYF er relevant i nogen sammenhaenge, men misbruges en del.

Stort set alle spoergsmaal kan man finde svar paa via Google. Men problemet er
at vide hvad man skal soege paa. Dem der ved noget om emnet kan saa nemt som ingen
ting finde de rette links fordi de ved hvilke ord de skal soege paa. For den
mindre erfarne kan det godt vaere svaert at finde de rigtige oplysninger via Google.

Det er sjaeldent en god ide at svare "soeg paa Goggle".

Det er efter min mening heller ikke optimalt at give en UTL til en Google
soegning - spoerger kan stadig have svaert ved at se hvad der er gode og
hvad der er daarlige links.

Men det er helt OK a copy paste nogle links som man selv har opgooglet ind og
lade spoerger selv laese. E er hjaelp til selvhjaelp - spoerger skal ogsaa
selv goere en lille indsats.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. februar 2008 - 19:36 #36
akyhne>

Hvorfor er 818501 daarligt ?

Det er vel noget off-topic, men jeg kan ikke se at det er "slemt".
Avatar billede arne_v Ekspert
07. februar 2008 - 19:37 #37
snowball>

Nu er der en lille forskel paa dig og andre.

Du kan baade speak soft og carry a big stick !
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
07. februar 2008 - 19:44 #38
snowball: Jeg er aldrig faret i flint over at have mistet point, men er højst kommet med en spydig bemærkning, efter at have opgivet retfærdigheden ske fyldest. Dertil har jeg brugt karmasystemet, oftest anonymt, da jeg ikke har villet have min egen karma reduceret for at påpege retfærdighed. Ikke engang sb kunne jeg få mig til at give mindre end middel, da han trods alt hjalp mange.
Så jo, jeg har søreme spurgt pænt rigtig mange gange, ikke mindst på andres vegne, og har i øvrigt givet folk helt op til et år til at lukke, før jeg gav dårlig karma. I øvrigt har jeg aldrig givet bundkarakter, da denne gjorde det svært at se, hvis personen kun havde fået bundkarakterer.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
07. februar 2008 - 19:50 #39
Det var set ud fra en af mine oprindelige kommentarer angående hvorfor der ofte ikke ydes hjælp: 06/02-2008 22:51:57,
citat: "Dårlige og manglende forklaringer er ofte grunden til man springer videre"

Og fra 818501: "Jeg mangler et billede af en gul and med orange 7 rør næb" - kan du ikke se det komiske i det? Personen stiller et spørgsmål, uden at checke hvad han har skrevet. Den slags kan nogen gange fuldstændig ødelægge forestillingen om hvad spm. egentlig drejer sig om.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. februar 2008 - 19:52 #40
Jo, men han fik da rettet det.

Hvis det var det vaerste vi bleb udsat for, saa synes jeg ikke at det var saa slemt.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
07. februar 2008 - 20:09 #41
arne_v: Hvad ville du gøre her: http://www.eksperten.dk/spm/784745
Avatar billede snowball Novice
07. februar 2008 - 20:11 #42
arne_v: Selvfølgelig giver "uniformen" da lidt extra, men min pointe er bare, at rigtig mange problemer ville kunne løses stille og roligt hvis folk brugte deres sunde fornuft lidt mere. Det gælder både den der stiller spørgsmålet og den der besvarer spørgsmålet.

Men der er slet ingen tvivl om, at vi skal have gennemtænkt nogle procedure for at flow'et i et spørgsmål bliver meget bedre - det vil komme alle tilgode. I den sammenhæng synes jeg f.eks. (ikke for at pege fingre af nogen) at denne her måde at stille et spørgsmål på - http://www.eksperten.dk/spm/818513 - er meget forkert og det bidrager bestemt ikke til et godt flow.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
07. februar 2008 - 20:14 #43
..eller her: http://www.eksperten.dk/spm/787497 - det er ikke enestående eksempler jeg viser, på trods af at det her er samme spørger.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
07. februar 2008 - 20:24 #44
2 dårlige eksempler på en gang: http://www.eksperten.dk/spm/788465

Spørger kan rende svarer lige så meget han vil, og selv tage pointene. Ingen regler vil forhindre ham i det.
svarer ligger til gengæld ikke op til at gøre sig fortjent til point med sin sidste kommentar.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
07. februar 2008 - 20:53 #45
*G*..
http://www.eksperten.dk/spm/818501...dobbelt bruger.!
-
http://www.eksperten.dk/spm/787497
total sort snak, god humor..O)
-
Jeg tror at E skal nok komme tilbage, men det kræver lidt nytænkning, forandring..(dr. har lige lavet deres side om, hvorfor mon..)
E, har haft samme udsende de sidste mange mange år, og hvis det ikke forandre sig, så tror jeg site´t dør.
Folk tror det er for nørdet, og gider ikke interne stridigheder...meget forståeligt.

og en ny brugers holdning til point, er meget langt fra en garvet bruges holdning.
-
Da SB levede, (og gad vide hvor han nu slå sine folder;.maybee good is 1 of us..*G*) overvejde jeg at gi´ ham 200 point, pr. dag blot for at han lavede noget andet end E (24/7), jeg havde et dårligt over at se en person, være så hug ..junkie.
Håber ikke jeg ser det igen.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
07. februar 2008 - 21:13 #46
arghh, så er karma fjernet, ..(kald mig langsom..)
så er der frit slag for sb´erne..O)
-
synes bare man skulle karma, ikke anonymt fra starten, det havde hjulpet en del.!
Men pyt nu er det slut,..og vi er tilbage til 2003..O)
Avatar billede cyberspace Nybegynder
07. februar 2008 - 21:21 #47
akyhne>>den kan også hede mousetrakpper
http://www.contour-design.com/Default.aspx?AreaID=7
Avatar billede cyberspace Nybegynder
07. februar 2008 - 21:24 #48
lad mig komme med en tanke - hvis man får hjælp/folk prøver at hjækpe  men får ikke et brugbart svar / en løsning skal man så give point?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
07. februar 2008 - 21:26 #49
ja, som tak for forsøget..det er langt nemmere at hjælpe hvis man har pcén foran sig.
Og folk er virkelig dårlige til at beskrive, og prøve de ting som er foresloget.!
tit er det jo blot en fejl 40.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
07. februar 2008 - 21:33 #50
cyberspace: Jeg havde på et tidspunkt diskutionen med sb og en del andre - flere er med her. Som reglerne skriver, er det komplet op til spørger. Selv har jeg ændret holdning, så den er mere i tråd med hvad andre mener: Hvis jeg bliver tilbudt point, tager jeg dem. Jeg kræver dog ikke point, hvis jeg ikke er berettiget til dem.
Holdningen hos nogle hjælpere er dog at hvis de har spildt tid på dig, er de også berettiget til at få point, hvadenten de har kunnet hjælpe eller ej.
Avatar billede cyberspace Nybegynder
07. februar 2008 - 21:33 #51
Rart at se at mit spm. kan få folk til tasterne. Håber det giver stof til eftertanke.

med hensyn til spørgsmål som er mere eller mindre uforståelige hvad så med at gøre spørgeren opmærksom på dette. i det spm af min som alkyhne nævner ville jeg gladeligt have uddybet og så var folk måskke ikke bare skøjtet vider til andet spm.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
07. februar 2008 - 21:43 #52
cyberspace>> Har desværre oplevet at få en spand l*** i hovedet, da jeg forsøgte i et spørgsmål. Var ellers kommet med et forslag til at løse vedkommendes problem, men fik blot svaret.. "Næeh, så nemt er det ikke." Da jeg derefter bad ham om at forklare nærmere, hvad han reelt ville, fik jeg besked om, at jeg "da vel kunne læse, hvad han havde skrevet". Tjaeh, det var ikke mine kræfter, der kom i spil i det spørgsmål.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
07. februar 2008 - 21:45 #53
cyberspace: Hvis man ikke har fået hjælp inden for 48 timer, burde man måske gå sit spørgsmål igennem for at se om det var der problemet lå. Der er i øvrigt utallige eksempler på at folk lukker, hvis de ikke lige får hjælp inden for 6-8 timer.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
07. februar 2008 - 21:50 #54
word-hajen: Det er velkendt, og også flere gange oplevet herfra.

I øvrigt et godt eksempel hvor man nok ikke ville få noget ud af en anmeldelse.
Avatar billede remis Nybegynder
07. februar 2008 - 22:00 #55
Mht til de mange åbne spørgsmål. Er det ikke muligt at begrænse antallet af en brugers åbne spørgsmål, hvor brugeren ikke har skrevet i tråden x antal dage? Det ville tvinge folk til at afslutte 'døde' spørgsmål, hvis de vil have svar på nye.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
07. februar 2008 - 22:02 #56
En idé - hvad med at skrive antallet af brugerens åbne spørgsmål i toppen af et nyt spørgsmål, f.eks. ved siden af brugernavnet? Måske kunne det få det til at springe lidt i øjnene for brugeren selv (og os andre).
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
07. februar 2008 - 22:09 #57
God ide, og den er i øvrigt andetsteds foreslået til admin.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
07. februar 2008 - 22:13 #58
der er mange gode forslag, men det er nemmere at fjerne noget, end at tilføje noget nyt.!
Avatar billede snowball Novice
07. februar 2008 - 22:36 #59
-bartfreak: Den nye version af Eksperten vil netop byde på et nyt design for at friske lidt op og komme med lidt forandring - det trænger siden til :)

Mht. at begrænse hvor mange åbne spørgsmål en bruger må have, så er det noget vi har ønsket længe, så jeg forventer det bliver en del af den nye version. Hvor grænsen kommer til at ligge ved jeg dog endnu ikke.

Det er desuden et bevidst valg ikke at tilføje nye funktioner til denne version af Eksperten, for det vil være alt for besværligt grundet den måde den er bygget op på.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
07. februar 2008 - 23:05 #60
snowball: Er det meningen at karaktersystemet ved artikler også skal fjernes? Der skændes folk jo også.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. februar 2008 - 23:15 #61
akyhne>

Efter min mening er der 3 kategorier af "problem" brugere:
1) de totalt forvirrede som ikke har styr på noget som helst
2) de ubetænksomme der stiller spørgsmålet, bruger svarene og så glemmer alt om E
3) de bevidste snydere som udmærket ved hvordan tingene hænger sammen men alligevel
  tager pointene selv o.s.v.

Det er kun #3 som kan hidse mig op.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
07. februar 2008 - 23:25 #62
arne_v: Jeg ved ikke hvor meget du undersøger dem du hjælper, men har du aldrig været udsat for en der ikke kunne finde ud af at give point, eller i det mindste bare lukke? Når man så undersøger personen, viser det sig at vedkommende godt har kunnet finde ud af det i 20 ud af 40 tidligere spørgsmål.
Avatar billede roenving Novice
08. februar 2008 - 00:00 #63
>>akyhne

-- livet er for kort til at bruge tid til andet end at stille relevant information til rådighed for Ekspertens brugere !-)

-- en gang imellem kan man dog undres over manglende respons (i egne eller andres tråde !-) og så spørge til den ...
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
08. februar 2008 - 00:04 #64
"og så spørge til den " .. hvilket jeg bruger en del tid på. Men det kan ikke være meningen.
Avatar billede roenving Novice
08. februar 2008 - 00:10 #65
'en gang imellem' ..
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
08. februar 2008 - 00:14 #66
Jeg tror legen stopper her... godnat.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. februar 2008 - 00:15 #67
Faktisk bruger jeg ikke tid på at checke spørgers historik. Det ville være for
meget ekstra arbejde.
Avatar billede enya Nybegynder
08. februar 2008 - 00:18 #68
NB: Vedr. manglende respons i egne spm.: http://www.eksperten.dk/spm/808339
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
08. februar 2008 - 00:45 #69
Livet er for kort til den slags: http://www.eksperten.dk/spm/818381#rid7020296
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
08. februar 2008 - 08:12 #70
^^ enig..O)
Avatar billede akyhne Nybegynder
10. februar 2008 - 23:54 #71
Jeg gentager lige mit spørgsmål til snowball: Er det meningen at karaktersystemet ved artikler også skal fjernes? Der skændes folk jo også.
Avatar billede snowball Novice
11. februar 2008 - 00:14 #72
akyhne: Nej, det er der ingen planer om på nuværende tidspunkt.
Avatar billede akyhne Nybegynder
11. februar 2008 - 00:20 #73
Problemet er da også der, omend det er noget mindre.
Avatar billede jake_the_snake Nybegynder
11. februar 2008 - 11:02 #74
Undskyld, jeg er sgu så nysgerrig. Hvad skete der brugeren SB (har forstået navnet ikke må skrives :-) )
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. februar 2008 - 11:17 #75
Der var nogle der beskyldte ham for at svare på ALLE spørgsmål og lige så snart point var over 100 og han ikke fik point gik sirenen....
Avatar billede jake_the_snake Nybegynder
11. februar 2008 - 11:41 #76
Valgte han så at forlade site´t - eller var det lidt mere dramatisk end det?
Avatar billede arne_v Ekspert
11. februar 2008 - 11:48 #77
Han blev deaktiveret.

En 4-5 gange.
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. februar 2008 - 12:20 #78
OG blokeret på IP så vidt jeg husker, men denne er vist fjernet igen.
Nogen siger han er aktiv herinde igen - selv ved jeg det ikke og er ligeglad - alle skal have en frisk start :)
Avatar billede akyhne Nybegynder
11. februar 2008 - 17:04 #79
jake_the_snake: Jeg tror det er bedre blot at kalde ham screem_brille end sb, da der er en anden bruger der hedder det.

Hvorfor står han i øvrigt igen på top 10?
Avatar billede arne_v Ekspert
11. februar 2008 - 17:25 #80
Ikke "igen" men "stadigvaek".

Det antages at E's forside kode ikke kan haandtere deaktiverede brugere korrekt.
Avatar billede akyhne Nybegynder
11. februar 2008 - 18:03 #81
Den var da væk, efter en eller anden nævnte det for lang tid siden.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. februar 2008 - 18:08 #82
????

Jeg er ret sikker paa at jeg har set den hele tiden.
Avatar billede snowball Novice
11. februar 2008 - 18:53 #83
Han har været der hele tiden.

Jeg har for længe siden bedt IDG om at rette det så han ikke er med på listen. Det burde blot være at ændre lidt i SQL'en så den kun kigger på aktive brugere, men så simpelt var det åbenbart ikke, så derfor er han der stadig.
Avatar billede jake_the_snake Nybegynder
11. februar 2008 - 18:54 #84
Så skal jeg straks sige undskyld til the real SB. Hvis han da stadig er aktiv her...
Avatar billede akyhne Nybegynder
11. februar 2008 - 21:51 #85
Tja, den rigtige screem_brille må sidde og grine en vis del i laser, så meget ravage har har lavet her. Det flyver konstant med anklager om at manden er tilbage igen.

Medmindre han virkelig er her, som nogen fremhæver, men tilsyneladende forholder sig rolig.
Avatar billede akyhne Nybegynder
11. februar 2008 - 22:04 #86
For at vende tilbage til det oprindelige spørgsmål, kunne det faktisk være rart hvis man kunne se hvor mange der har læst ens spørgsmål. Det kunne give et hint om at der var noget galt.
Avatar billede snowball Novice
11. februar 2008 - 22:35 #87
Det ville ikke undre mig hvis han er tilbage (og har været det i noget tid). Så længe han ikke skaber ballade, så har jeg som sådan ikke noget problem med det. Andre fra det samme "kuld" er også tilbage igen, og det er indtil videre gået fint.

Mht. at skrive hvor mange der har læst spørgsmålet, så er det da en "nice to have" ting - ser det ikke umiddelbart som en nødvendighed. Nogle vil måske endda blive frustreret over at x antal personer har læst deres spørgsmål uden at skrive et indlæg ;)
Avatar billede cyberspace Nybegynder
17. februar 2008 - 12:12 #88
Nåh syntes det er tid til at lukke (inden det hele begynder at køre i ring) - takker for jeres indslag og håber det har givet stof til aftertanke