Avatar billede annebirgitte Nybegynder
05. februar 2008 - 22:40 Der er 20 kommentarer

access point

Jeg har prøvet at sætte en access point op uden held.
Jeg bor i en ejendom, hvor der findes en fælles router i kælderen, og jeg har så et stik i lejligheden - og det er en bærbar computer, jeg skal have på.
Jeg kørte installationsguiden på cd-rom, og der fik jeg at vide, at både AP'en og computeren skulle være tilsluttet nettet? (Tror jeg nok). Så jeg satte AP'en ind til naboen under opsætningen, for vi har kun et ADSL-stik hver.
Det lykkedes mig så at komme igennem opsætningen(foreløbig uden at vælge nogen krypteringsform, for jeg tænkte, at det kunne jeg ordne senere, når jeg fandt ud af, hvordan man gjorde det der med WPA2), men computeren kan ikke finde noget trådløst netværk. Når jeg søger på tilgængelige netværk, kan den ikke finde noget, og så synes den, jeg skal læse en artikel på microsoft.com, som ikke findes mere. Stor hjælp!

Hvordan gør man det her? Hvordan skal man sætte computeren op til trådløst netværk?
Jeg har XP.
Hjælp!

annebirgitte
Avatar billede tdimhcs Nybegynder
05. februar 2008 - 23:13 #1
Har du sat dit access-point op til at broadcaste(vise) SSID'en?
SSID'en er navnet på dit trådløse netværk.
Hvis den står til skjult kan den jo ikke ses på netværket.

Er du sikker på at acces point og PC understøtter samme netværksstandard?
Der findes 3 forskellige (IEEE 802.11b, IEEE 802.11g og IEEE 802.11n )

Det er en god idé at vente med at sætte kryptering på til du har fået forbindelse til dit access point. I det hele taget at tage én ting ad gangen.

/Kurt
Avatar billede annebirgitte Nybegynder
06. februar 2008 - 08:44 #2
Hej Kurt
Jeg kan ikke huske, at der var noget med at broadcaste. Jeg kan huske, jeg kaldte SSID'en noget. Men jeg synes ikke det var en mulighed at skjule det, så det tror jeg ikke jeg har gjort.

Jeg tjekkede det netkort, som jeg har mistanke om er det, som skal virke til det trådløse. Det hedder ASUS 802.11g.  Det lyder vel godt nok, når der også står 802.11g på AP'en?

Men jeg skal vel ligesom konfigurere netkortet på en måde?
Avatar billede falexp Nybegynder
06. februar 2008 - 09:09 #3
Tjek lige at du har valgt "Brug Windows til at konfigurer det trådløse netværk" i "Egenskaber for trådløs netværksforbindelse" under Trådløs netværk.
Avatar billede annebirgitte Nybegynder
06. februar 2008 - 16:58 #4
Hej falexp
Det kan jeg ikke finde. Jeg går ind i egenskaber for trådløs netværksforbindelse og hvor er det så? Jeg har to faneblade - generelt og avanceret.
Avatar billede falexp Nybegynder
06. februar 2008 - 23:23 #5
Gør følgende
- Åben Netværksteder fra skrivebordet -
  Vælg Vis Netværksforbindelser
- Højreklik på din Trådløse netværksforbindelse og vælg Egenskaber -
  Åben fanebladet Trådløse netværk.
- Her finder du øverst under fanebladene
"Brug Windows til at konfigurere det trådløse netværk" sæt flyeben i boksen.
Avatar billede falexp Nybegynder
06. februar 2008 - 23:29 #6
Sorry-- sov lidt, du har kun Generalt og Avanceret, hm.. er dit trådløse netkort rigtigt installeret, se eventuelt i Enhedshåndtering under netkort om du har nogen fejl der.
Avatar billede annebirgitte Nybegynder
07. februar 2008 - 13:58 #7
Jeg tænkte nok, jeg manglede et faneblad. Hvorfor gør jeg det?
Netværkskortet siger, det virker korrekt.
Avatar billede falexp Nybegynder
07. februar 2008 - 16:28 #8
Det tyder på at dit trådløse netkort er deaktiveret, tjek lige under Nætværksforbindelser om ikke det er Deaktiveret...
Avatar billede annebirgitte Nybegynder
07. februar 2008 - 22:03 #9
Det er aktiveret.
Avatar billede falexp Nybegynder
08. februar 2008 - 00:01 #10
Kender du navnet på det trådløse netkort som du har i din bærebar...
Se under Enhedshåndtering - Netkort.
Avatar billede annebirgitte Nybegynder
08. februar 2008 - 16:00 #11
Ja, det har jeg skrevet én gang. Det hedder ASUS 802.11g.
Avatar billede osigaard Nybegynder
10. februar 2008 - 15:23 #12
Et og andet tyder på, ar der er installeret et speciel konfigurationsværktøj til ASUS 204-11g.  Sålænge det er aktivt, kan i ikke kinfigurere ASUS 204-11g via Windows XP.

Netværkskortet "D-Link AirPlus G502+" installerer "D-Link AirPlus G+ Utility"
og hvis dette utility får lov at styre netkortet, mangler fanen Trådløse netværk i Egenskaber for det trådløse netkort, og bliver først tilgængelig efter at det trådløse netkort er disabled og Utility er slukket (Exit).

Find det Utility til ASUS 802.11g og få det lukket ned, så vil i kunne bruge Vindows XP til at konfigurere netkortet.
Avatar billede annebirgitte Nybegynder
10. februar 2008 - 17:10 #13
Det lyder spændende det der. Jeg kan finde noget, der hedder ATK0100 ACPI UTILITY i
Tilføj/fjern programmer -  skal jeg prøve at fjerne det? Eller er det mon noget andet?
Eller skal jeg gå i egenskaber for netkortet og fjerne driveren?
Avatar billede osigaard Nybegynder
10. februar 2008 - 23:24 #14
Det er måske ikke det aller smarteste, da du så evt også samtidig fjerner driverne til det trådløse netkort.
Der mo ligge et program der hedder noget i retning af ATK0100 ACPI UTILITY eler blot ATK0100, dette program skal startes for at du evt. gennem dette kan konfigurere din netadgang.
Prøv og se om der ikke i programmer findes en genvej, der hedder noget i retning af ATK0100, prøv at starte det.
Hvad hedder din ASUS model, helt eksakt
Efter hvad jeg har Googlet mig frem til, så er ATK0100 ACPI UTILITY et utility der styrer indtil flere ting på din PC, så lad da endelig være med at fjerne det, det vil nok bare give ekstra problemer.
Avatar billede osigaard Nybegynder
10. februar 2008 - 23:46 #15
Har du været på Internet via Router/Access Point ?

Hvis ikke, kan det skyldes at den Fælles Router i kælderen binder sig til Netkortets MAC-Adresse og så skal MAC-Adressen clones.
Det kan også skyldes at jeres udbyder hræver at i inditificerer med bolignr.
Kan du gå på Internet ved direkte kabelforbindelse til ADSL stiket ?
Avatar billede annebirgitte Nybegynder
11. februar 2008 - 01:31 #16
Jeg har prøvet at disable netkortet, og det fik ikke noget ekstra faneblad frem.

Under programmer er noget der hedder ASUS Utility og derinde er noget, der hedder ASUS WLAN Control Center og noget, der hedder ASUS One Touch Wizard. Det har jeg sidder og rodet med længe, for det lignede noget, jeg skulle bruge. Det endte så med, at computeren "døde", så ikke engang ctrl,alt,delete virkede. Så har jeg startet den op med et gendannelsespunkt, så nu kører den igen :-)

Jeg er ikke sikker på, hvad du mener i din sidste kommentar. Men jeg har forbindelse til internettet via kabel til ADSL-stikket og har haft det et års tid. Nu vil jeg så gerne være kabelfri.
Jeg tvivler kraftigt på, at routeren i kælderen binder sig til MAC-adressen.

Men jeg må prøve at sætte AP'en ind til naboen igen i morgen(så både computeren og AP'en er i ADSL-stik) og så prøve at lege med det der ASUS Control Center.

Det er da godt nok voldsomt irriterende det her. Havde ikke regnet med, at det var svært.
Avatar billede osigaard Nybegynder
11. februar 2008 - 08:53 #17
Altså du kan gå på internet via kabel!
Kræver din Udbyder/Beboerforening at du kalder din computer noget bestemt ? f.eks. (Lejlighed 4.1)
Der, hvor min søn bor, kræver Beboerforeningen at Computerne er navngivet med beboerens lejlighedsnr.

Hvilket mærke og model er din Router/Access Point ?

Jeg tror ikke det duer med at sætte Access Point ind til naboen, for så får den jo bare naboens IP-adresse. Access Point og computer skal jo køre sammen.
Hvor mange indgange til netværksstik er der på Router/Access Point ?
Er der f.eks. 1 Internet-port og 4 Lan-porte, taler vi om en Trådløs Router, også kaldet Trådløst Access Point med indbygget Switch.
Det var mange ??? men jo flere oplysninger man får, jo nemmere er det at give den rigtige hjælp.
Avatar billede annebirgitte Nybegynder
11. februar 2008 - 11:07 #18
Og tak fordi du vil hjælpe!
Min nye lækre og meget irriterende Access Point hedder Linksys, Wireless-G Access Point, Modelnr. WAP 54G. 2.4 GHz. 802.11g.
På den er kun 1 indgang.

Den kan ikke få naboens IP ved at stå derinde, for routeren i kælderen kan ikke finde ud af at tildele det. Dem har vi selv defineret.
Så vidt jeg husker har routeren i kælderen en IP-adresse, og så har alle lejligheder fået tildelt 5 IP-adresser som starter med 192.168.1. Så min hedder fx 192.168.1.14. Og for at komme på opgangens netværk skal vi også indtaste en undernetmaske, som hedder 255.255.255.0 og en standardgateway  192.168.1.1.  Vi udfylder også nogle tal  under Brug følgende DNS-serveradresser.
Uden at jeg lige kan finde det igen, mener jeg også, at vi har defineret en arbejdsgruppe, som vi kaldte Opgangen under noget Identifikationsfaneblad. Det kan man bruge til Vis Arbejdsgruppecomputere, hvor man kan se hinandens delte filer. Det gør vi ikke for tiden, men har prøvet det før. Det kræver lige, at man giver tilladelse til den andens IP-adresse i sin personlige firewall.

Men alle de tal er jo indtastet under egenskaber for det ene netkort, som hedder Realtek RTL8139/810x Family Fast.  Så har jeg også et andet netkort, som jeg går ud fra er til det trådløse, og det er det, der hedder ASUS 802.11g.
Skal jeg indtaste tallene under egenskaber for ASUS kortet også?
Avatar billede osigaard Nybegynder
11. februar 2008 - 12:29 #19
Den IP-Adresse dit LAN-netkort/Realtek RTL8139/810x, er den AP skal have!
Altså Linksys, Wireless-G Access Point, Modelnr. WAP 54G. 2.4 GHz. 802.11g.
skal have IP-adresse: 192.168.1.14
Undernetmaske:        255.255.255.0
Standardgateway:      192.168.1.1

Hvis du går på Internet ved hjælp af kabel, når du så er på internettet, trykker på "start"> kør og i feltet på boksen der dukker op, skriver cmd.
Nu dukker en sort DOS-prompt op, I denne skriver du: ipconfig /all og trykker på enter, nu fremkommer en liste der fortæller værtsnavn/ computernavn, Primært DNS-sufix, Nodetype, om IP-routing er aktiveret, om WINS-proxy er aktiveret.
Ethernet-netværkskort LAN-forbindelse:
her vises Dit netkorts navn, netkortets fysiske adresse/MAC-adressse, om DHCP er aktiveret, om automatisk konfiguration er aktiveret, dit netkorts IP-adresse ( 192.168.1.14), Undernet maske, ( 255.255.255.0), standardgateway ( 192.168.1.1),DHCP.server, og DNS-servere
Ethernet-netværkskort Trådløs netværksforbindelse:
her vises Dit trådløse-netkorts navn, netkortets fysiske adresse/MAC-adressse, om DHCP er aktiveret, om automatisk konfiguration er aktiveret, dit netkorts IP-adresse , Undernet maske, standardgateway ,DHCP.server, og DNS-servere
Når det trådløse kort ikke er aktiveret, vil der stå at mediet er afbrudt
Skriv de oplysninger ned, som "ipconfig /all"giver dig, du skal bruge disse oplysninger, når du sætter AP op IP-adresse, Undernetmaske og DNS-servere
Avatar billede annebirgitte Nybegynder
12. februar 2008 - 17:57 #20
Tak for din hjælp foreløbig, osigaard. Jeg har ikke haft tid til at kigge på det igen, og nu tager jeg på ferie. Jeg vender tilbage til problemet om en uges tid.