Avatar billede alijan Nybegynder
05. februar 2008 - 16:22 Der er 2 kommentarer og
3 løsninger

Export er data til excel

Hej jeg er nye i AS/400 kan men eksporter data fra AS/400 til Excel så jeg kan arbejde med det ud at print det og test ind i Excel..tak
Avatar billede damkvist Praktikant
05. februar 2008 - 17:29 #1
Ja da. I det medfølgende produkt kaldet Client Access findes f.eks. en ODBC driver som du kan oprette en forbindelse ved hjælp af og derved få data fra AS/400 ned i f.eks. et excel ark.
Avatar billede kjulius Novice
07. februar 2008 - 00:39 #2
Alternativ kan du bruge kommandoen CPYTOIMPF til at kopiere fra en databasefil til en komma- eller semikolon separeret streamfile (en PC fil). En sådan vil umiddelbart kunne åbnes i Excel. En dansk version af Excel forventer en semikolon-separeret fil, mens en Engelsk/Amerikansk version forventer en komma-separeret fil, hvis den umiddelbart skal kunne åbnes. Under alle omstændigheder vil man dog kunne bruge import-funktionen, da man jo her kan specificere separator tegn.
Avatar billede alijan Nybegynder
07. februar 2008 - 13:17 #3
ok jeg kan se at det findes sådan en ODBC driver, men hvordan henter jeg data fra as/400. er det i printer satup eller hvorhen? tak
Avatar billede damkvist Praktikant
07. februar 2008 - 13:42 #4
På AS/400'eren - temmlig sikkert her - lidt afhængig af version af styresystemet:
/QIBM/ProdData/Access/Windows/Install/Image/SETUP.EXE
Vælg brugerdefineret og find ODBC driveren.
Avatar billede kjulius Novice
07. februar 2008 - 19:02 #5
Grunden til at jeg angav CPYTOIMPF (Copy To Import File) kommandoen var, at du skrev, at du ønskede at eksportere data til Excel.

Det damkvist hentyder til, er at man fra Excel kan importere data fra AS/400 (aka iSeries aka System i) ind i regnearket via en ODBC driver. Man kan selvfølgelig automatisere importen via diverse Excel scripts, men udgangspunktet er hver gang Excel. Herfra bruger man importfunktionen til at hente data fra en fremmed database via en dataforespørgsel.

Hvis du derimod ønsker at exportere (på din AS/400) direkte fra databasen til et format som Excel forstår, er der flere muligheder, bl.a. den før nævnte CPYTOIMPF kommando.

Du har imidlertid flere gange nævnt en printet rapport. Hvis det er output fra en sådan printet rapport (fra spool), du ønsker at bruge som datagrundlag, findes der ingen system-kommando du umiddelbart vil kunne bruge.

Så inden vi kommer for langt med vidtløftige muligheder, var det måske på sin plads at få klarlagt, hvad det er du ønsker at eksportere til, hhv. importere ind i, Excel:

1) Data fra databasen (fra tabeller, views eller kombinationer)
2) Fra en printet rapport