Avatar billede fmll Nybegynder
05. februar 2008 - 16:01 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

RAM type

Hej.
Jeg har købt en MEDION AKOYA MD 8828 Entertainment PC fra Aldi.
Intel® Core™2 Duo processor E6750
(2.66 GHZ, 4 MB L2 Cache, 1333 MHZ FSB) med 2 GB DDRII RAM

http://www.medion.de/md8828/dk/flash.html

Jeg vil gerne have 4 GB RAM i den for at gøre den så hurtig som mulig. Mit spørgsmål er om jeg skal købe 2 GB mere af samme type som der sidder i:
2 x 1 GB (1 GB) / DDR II SDRAMCL5 / 667 MHz / ? Bit3 ns, eller kan jeg med fordel købe en anden type der er hurtigere fek.s:
2 x 1 GB (1 GB) / DDR II SDRAMCL5 / 800 MHz / ? Bit2.5 ns.
Eller skal jeg købe fers. Corsair XMS2 Xtreme
2 x 2 GB (4 GB) / DUAL RAM / DDR II SDRAM / PC2-6400CL5 / 800?
Kan jeg evt. købe 4 GB af sidstnævnet og samtidig beholde de gamle RAM i så jeg får 6 GB.
fmll
Avatar billede peet-49 Novice
05. februar 2008 - 16:10 #1
Den bliver ikke hurtigere af flere ram, desuden er det kun ca.3Gb til rådighed med et 32bit styresystem.
Avatar billede fmll Nybegynder
05. februar 2008 - 16:24 #2
Det var jeg ikke klar over. Kan jeg med fordel købe 1 GB mere så den får 3 GB, eller er det spild af penge?
Avatar billede hottadpole Nybegynder
05. februar 2008 - 16:29 #3
Da maskinen kan køre dual-channel, kvilket kræver 2 eller 4 ramblokke, vil en eventuel ydelses forbedring blive ædt op af single-channel opsætningen. Hvis du vil op på 4 GB er der desværre ingen vej uden om et 64 bit operativsystem.
Avatar billede fmll Nybegynder
05. februar 2008 - 16:35 #4
Hvordan får jeg det lettest og vil det kræve at jeg installere alt om igen?
Avatar billede hottadpole Nybegynder
05. februar 2008 - 16:58 #5
Hvis du hentyder til et 64 bit oprativsystem er svaret et rungende JA. Det er en anden type af f. eks. Windows Vista der skal købes og installeres separat, med der af følgende lavvande i kassen, da det ikke just er billigt. I øvrigt er installation af Windows slet ikke et mega projekt der skal udføres af eksperter. Med et minimalt kendskab til hardware samt at man ta'r sig tid til at læse hvad der står på skærmen, uden først at have givet op, er det et job på 10-15 min. Alt det øvrige programmel ta'r så lidt ekstra tid. Du kan komme ud for, at noget 32 bit programmel ikke vil køre, men det meste foregår ret smertefrit.
Avatar billede fmll Nybegynder
05. februar 2008 - 17:57 #6
Aldi har en computer på tilbud denne uge med 3 GB RAM.http://www.medion.de/md8830/dk/flash.html
Har den samme problem som min at den ikke er hurtigere selvom den har 3 GB ram?
Avatar billede hottadpole Nybegynder
05. februar 2008 - 18:51 #7
Det må den have. Single-channel vil altid være langsommere end dual-channel. Du kan forøge din rammængde til 4 GB for at bibeholde dual-channel, men som peet-49 siger vil du miste noget af rammængden, der bruges til bl. a. adressere grafikkortets ram. På min maskine er der 3,25 GB ram til rådighed ud af 4 installeret. Der er ikke problemer med at sætte 4 i.
Avatar billede fmll Nybegynder
06. februar 2008 - 13:21 #8
Skal jeg forstå det sådan at jeg vil få en hurtigere pc hvis jeg køber Corsair XMS2 Xtreme 2x2 GB (4 GB) / DUAL RAM / DDR II SDRAM / PC2-6400CL5 / 800? Selvom den kun kan udnytte 3,25 vil den være hurtigere en med de nuværende 2 GB? Eller vil det være spild af penge?
Svar gerne som et "svar" så jeg kan give point.
Avatar billede hottadpole Nybegynder
06. februar 2008 - 16:23 #9
Du har forstået korrekt. :)
Avatar billede fmll Nybegynder
07. februar 2008 - 11:15 #10
Tak for det, du får lige en stribe points.
fmll