Avatar billede stenstrup9 Nybegynder
04. februar 2008 - 16:52 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

USB-elspareskinne

Så fik jeg investeret i en elspareskinne.
Men det er åbenbart ikke sådan at få til at virke?
"Visse nye bundkort understøtter USB-keyboards med instant power funktion. Denne funktion skal deaktiveres. Tjek computerens manual"
Jeg har været i manualen og i opsætningen, men kan ikke finde ud af hvordan man slår det fra? Er ikke helt stiv i det og bange for at pille ved noget forkert.
Har ASUS P4P800-VM.
Nogen der kan hjælpe?
Avatar billede peet-49 Novice
04. februar 2008 - 16:58 #1
Normalt sidder der en jumper på bundkortet, der kan flyttes, så der ikke står 5V på usb/psb
Avatar billede stenstrup9 Nybegynder
04. februar 2008 - 17:04 #2
Okay. Det kan altså ikke nødvendigvis deaktiveres i opsætningen?
Jeg prøver om jeg kan finde ud af det, selvom jeg kun har haft lukket kabinettet op en gang for at rense.
Avatar billede stenstrup9 Nybegynder
04. februar 2008 - 17:52 #3
Den jumper på bundkortet kan jeg ikke finde.
Der fulgte godt nok et PS/2 adapter med, men det skal jo sidde i enten muse- eller keyboard indgangen. Så virker en af disse jo ikke.
Det ser så nemt ud på TV, når de anbefaler en elspareskinne, men det er det tilsyneladende ikke?
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2008 - 19:18 #4
jeg har samme problem på asus og usb power kan ikke fjernes ,asus support har været på min sag og det kan ikke løses .

der erkun og lave en kabel der går ind på 5v på strømforsyningen i computeren .
04. februar 2008 - 20:42 #5
... eller som sagt bruge den medfølgende PS/2 adapter ...
Hvis du SÅ dermed mangler et 'hul' til din PS/2 mus så invester i en USB mus istedet...
Det har jeg gjort hos en 'kunde' ... blev også glad for en stabil optisk mus i samme omgang...
Avatar billede stenstrup9 Nybegynder
04. februar 2008 - 20:54 #6
Jamen så er jeg jo ikke helt tosset når jeg ikke kan finde ud af det.
Synes bare ikke det er OK at de reklamere helt vildt for disse elspareskinner, uden at gøre opmærksom på disse problemer. Der må da være en masse mennesker der har samme problem?
jetdirect du må have point.
Tror godt nok ikke jeg kan finde ud af at lave det kabel, men jeg fik da et svar :-)
04. februar 2008 - 21:20 #7
Til andre som kommer i denne tråd ->
http://webshop.nesa.dk/projects/nesa/shop/cmsdoc.nsf/content/nesp62kefd#nesp62keup (pt 49 Dkr.)
eller
http://powershoppen.sydenergi.dk/energi/spar/elspareskinne-m-jord.aspx (pt 79Dkr.)
Denne er med rigtig JORD. Første stik er permanent forbindelse; dvs direkte til PC'en. Derefter FEM andre stik... Ganske smart... har lige købt TI stk. i firma øjemed... Skal nemlig være med rigtig JORD...
Avatar billede stenstrup9 Nybegynder
04. februar 2008 - 21:24 #8
Det er netop dem fra nesa jeg har købt, men dog uden jord da jeg slet ikke har jordforbindelse i huset udover i 400 volt stikket til vaskemaskinen.
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2008 - 21:25 #9
springer over i denne omgang

den ps2 adapter man kan bruge er det den samme man bruger når man konverterer en usb mus til ps2
Avatar billede peet-49 Novice
04. februar 2008 - 21:49 #10
Et PCI usbkort monteret løser problemet.
04. februar 2008 - 22:22 #11
<jetdirect> Jeps ...
04. februar 2008 - 22:24 #12
PS: Det med jordforbindelse er ikke det med at have rigtig jord i huset, men et spørgsmål om at havre SAMME / ENS jord på alle tilsluttede apperater - derfor ...
Avatar billede stenstrup9 Nybegynder
04. februar 2008 - 22:41 #13
Vil du ikke have point jetdirect?
Fatter ikke det med jordforbindelsen? Det hjælper vel ikke noget der er jordstik i skinnen hvis det ikke kommer videre? Eller skal alle apparater bare være "koblet sammen" via jordforbindelsen og i så fald hvorfor?
Point til karise larry så!
Avatar billede justrace Novice
05. februar 2008 - 01:06 #14
Jord/stel mellem enheder gør risikoen for statisk spænding mindre, samtidig får man automatist "vendt" alle sine stik så de bliver faset ens. Det mindsker samme problem. Et andet problem man kan komme ud for ved manglende fasning/stel, er at man kan få stød ved berøring.
05. februar 2008 - 08:10 #15
Med fælles jord (ikke nødvendigvis forbindet til "jord" i El-skabet) giver fælles stel/jord/nul potentiale. Men mindre risiko for statisk el når diverse stik af/monteres. Og dermed midre risiko for død indgang/udgang ...

Sådan er fidusen...
Avatar billede stenstrup9 Nybegynder
05. februar 2008 - 10:19 #16
Hmm. Det lyder egentlig logisk nok.
Nogen klar til point?
05. februar 2008 - 19:24 #17
Ping...
Bare en lille smule - deles med andre ...
Avatar billede peet-49 Novice
05. februar 2008 - 21:50 #18
Springer over.
Avatar billede stenstrup9 Nybegynder
06. februar 2008 - 10:37 #19
Du fik pointene karise larry. Åbenbart ikke andre der er interesserede.
Har forøvrigt prøvet at sætte elspareskinnen til via PS/2 adapteret, det hjalp heller ikke. Der er åbenbart spænding på alle udgangene i min puter??
Jeg tror bare jeg køber en en ledningsafbryder og montere på ledningen. Så kan jeg lægge den ved siden af skærmen så jeg nemt kan tænde og slukke den!
Ikke lige det jeg havde regnet med, men fungerer da.
06. februar 2008 - 19:55 #20
Takker...