Avatar billede kakster Nybegynder
04. februar 2008 - 12:57 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

indsættelse af dansk dato i database

Hej eksperter

Jeg har lavet en form, sådan at man kan indsætte en dansk dato i databasen.

mit problem er at jeg ikke ved hvad jeg skal bruge for at få konveteret den danske dato der bliver indtastet om til det engelske som databasen kører på.

er der nogen der har et svar på det?
Avatar billede mibu Nybegynder
04. februar 2008 - 13:01 #1
Det kan du ikke, databassen "tale" kun engelsk.
Men du kan ændre datoformatet med php, når du indsætter og igen når du laver et udtræk.
Avatar billede mibu Nybegynder
04. februar 2008 - 13:04 #2
Jeg selv bøvlet med det! Se her! http://www.eksperten.dk/spm/795307
Avatar billede kakster Nybegynder
04. februar 2008 - 13:36 #3
hej mibu.

mit problem er ikke at skrive datoen ud. det er indsætte datoen, sådan at man i en form kan skrive den danske dato, og så skal den selv lave datoen om til det format som databasen kan håndtere( det engelske)
Avatar billede mibu Nybegynder
04. februar 2008 - 13:41 #4
Jeg har lavet et input felt med en "datepicker" (kan googles)(du vælger bare datoen i en lille popup kalender, udfylder eventuelle andre felter og trykker send.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. februar 2008 - 14:07 #5
Hvordan ser din danske dato ud?
Avatar billede kakster Nybegynder
04. februar 2008 - 14:15 #6
f.eks. 15.02.2008
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. februar 2008 - 14:47 #7
Brug http://php.net/split og sæt de 3 stumper sammen i omvendt rækkefølge med "-" imellem.
Avatar billede kakster Nybegynder
04. februar 2008 - 15:09 #8
er det sådan her jeg skal bruge den?

list($day, $month, $year) = split('[".".-]', $_POST['dato']);

og så sql: insert into dato values ($year $month $day)
Avatar billede kakster Nybegynder
04. februar 2008 - 15:19 #9
perfect det virker... smider du et svar.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. februar 2008 - 15:44 #10
Jeg samler slet ikke på point, tak.
Avatar billede kakster Nybegynder
04. februar 2008 - 15:58 #11
jamen så kan jeg kun sige mange tak for hjælpen :)