Avatar billede stefanwl Nybegynder
03. februar 2008 - 23:39 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Scartkabel virker ikke

jeg har erhvervet mig et scartkabel der virker efter samme princip som dette i ser på billedet:

http://www.factoryprices.nl/images/computer/kabels/audio_kabels/Belkin%20AV21502ea%20composiet%20video%20audio%20naar-scartkabel%20%20Blue-Serie.jpg

altså med et almindeligt scartstik i den ene ende som munder ud i 3 stik der individuelt transmiterer røde, grønne og blå farver.

men når jeg sætter det til, får jeg ikke noget billede på skærmen. scartstikket sidder i fjernsyet, da jeg ikke har RGB stik i dette, og de 3 RGB stik sidder svl. i dvd afspilleren..

er der noget specielt man skal indstille før det virker?
03. februar 2008 - 23:47 #1
Tanke: Mon det er et _FRA_ Scart _TIL_ Phono typen af kabel du har erhvervet dig ?
Avatar billede pade2204 Nybegynder
03. februar 2008 - 23:48 #2
jeg havde en scart kabel omformer, som i princippet gør det samme som dit, bare uden ledningerne (men med mulgihed for at sætte nogen på.) Der skulle man være opmærksom på hvilken vej signal skulle gå igennem kablet. Ved ikke helt om der er en form for "in/out" på denne udgave du har.
Avatar billede stefanwl Nybegynder
03. februar 2008 - 23:54 #3
karise, det tror jeg ikke, for beskrev tydeligt for sælgeren, hvad det skulle bruges til!..

pade, jeg tror ikke det er retningsbestemt. derudover skal det ogås lige nævnes at jeg har prøvet at anvende det den anden vej på et andet tjernsyn!..
04. februar 2008 - 00:08 #4
Jeg har (næsten også) et sådan kabel. Her er de 3 phonostik som følger:
GUL: VIDEO PAL
RØD: Audio Right
HVIS: Audio Left
(Sådan står der også på labels på stikkene)
Bruges den dag idag ...
Avatar billede stefanwl Nybegynder
04. februar 2008 - 00:15 #5
farverne på mine kabler er rød, grøn og blå..

altså som i de 3 farver billedet bliver dannet af.. det var derfor jeg tænkte, at det kun var billede den sendte.. hvis man kører lyden over forstærkeren, er lyden til tjernsynet jo lige meget.

har prøvet mig lidt frem nu, uden held..
04. februar 2008 - 00:19 #6
(Det var bare en tanke - lige før ZZZ Z Z Z zzz . . . )
Avatar billede stefanwl Nybegynder
04. februar 2008 - 00:21 #7
hehe okay cool :).. prøver lige lortet med en anden afspiller.

sov godt.
Avatar billede justrace Novice
04. februar 2008 - 00:23 #8
Hvis det er de tre farver, R-ød, G-røn og B-lå, så skal de sættes i de samme på dvd'en. Du skal sandsynligvis sætte dvd'en til at sende signalet ud på de pågældende stik. Lydsiden skal du så køre over et stereo-anlæg, da de andre ikke indeholder lyd.
Avatar billede stefanwl Nybegynder
04. februar 2008 - 00:30 #9
okay.. det var også noget i den stil jeg havde forestillet mig..

har rodet i dvd menuen mens jeg kunne se billedet med et almindeligt scartkabel, og indstillet dvden til RGB, og så skulle man tro at det var det, men der er altså stadig intet billede på :(
Avatar billede justrace Novice
04. februar 2008 - 00:39 #10
Det er ikke sikkert dit tv understøtter det signal der kommer ud. Er der de samme stik bag på det?
Avatar billede justrace Novice
04. februar 2008 - 00:43 #11
Du kunne jo også prøve at sætte dvd'en til "Component" som det mere korrekt hedder.
Avatar billede justrace Novice
04. februar 2008 - 00:45 #12
RGB er typisk scartstikket.
Avatar billede justrace Novice
04. februar 2008 - 00:46 #13
Begrebsforvirring? ja. Men det er sådan alligevel. :)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
04. februar 2008 - 00:58 #14
Jeg må indrømme jeg aldrig har set en DVD afspiller med RGB udgang med phonostik, men de findes åbenbart. Til gengæld er det således at de fleste fjernsyn på markedet har mellem 2 og 4 scartstik, men sjældent har RGB understøttelse på mere end 1-2 af dem. Som regel er det de lavest nummererede stik på fjernsynet.
Avatar billede justrace Novice
04. februar 2008 - 01:06 #15
Jeps, begreberne blandes godt sammen, men når spørgers stik er i de nævnte farver er det ikke rgb som man skulle tro, men Y Pb Pr, Component out, og for at gøre det hele lidt sjovere kaldes det også Progressive Scan.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
04. februar 2008 - 01:09 #16
Desuden skal man i visse tilfælde ind i menuen på afspilleren for at fortælle den hvilket signal den skal give ud.
Avatar billede justrace Novice
04. februar 2008 - 01:19 #17
Du kan også læse alle kommentarerne og se at det er blevet sagt, og at det også er blevet gjort.
Avatar billede stefanwl Nybegynder
04. februar 2008 - 01:24 #18
nu har jeg været inde i DVD menuen og sætte den til Y Pb Pr, men der kommer stadig intet billede... mit TV er sgu nok bare for gammelt..  skide være med det.. mange tak for hjælpen drenge. sov godt.
Avatar billede justrace Novice
04. februar 2008 - 01:29 #19
Tak, og i lige måde. Men det er da altid rart med en fornuftig grund til at gå i F... . Jeg mener købe nyt tv. :)