Avatar billede mr-mycom Nybegynder
28. januar 2008 - 10:20 Der er 20 kommentarer

Skærm er sort, og computer bipper

Goddag Eksperter.

Jeg har et ret stort problem med min bærbare computer.

I weekenden da jeg sad ved den gik den pludselig ud og da jeg prøvede at tænde den igen kom den bare med et langt biiip efterfulgt af et kort bip. Derudover lyder det som om at computeren starter nogenlunde normalt op, men skærmen er bare kulsort.

Jeg har prøvet at hive harddisken ud og smide den i en ekstern box og så via USB. Den indlæser normalt, men jeg kan ikke se drevene inde i "Denne computer" horfor kan jeg ikke det. Computeren skriver ikke noget om at "Hardwaren blev ikke installeret korrekt", men kommer tilgengæld med "Hardwaren er installeret og klar til brug".

Hvad kan problemet være, og hvordan kan jeg hive mine data ud fra min harddisk, hvis jeg da overhovedet kan det.

Mvh
Christia Søes
Avatar billede nva Praktikant
28. januar 2008 - 10:28 #1
Kan du se drevet under diskhåndteringen?
Avatar billede mr-mycom Nybegynder
28. januar 2008 - 10:30 #2
Hvordan gør jeg det?
Avatar billede nva Praktikant
28. januar 2008 - 10:30 #3
Hvis du ser drevet i diskhåndteringen som uformateret, så kan Testdisk måske hjælpe dig http://www.helgec.dk/lost%20partition.html eller kan du se her for genskabelse af data http://www.eksperten.dk/spm/752671
Avatar billede nva Praktikant
28. januar 2008 - 10:30 #4
Du går ind i kontrolpanel-administration-computeradministration-diskhåndtering
Avatar billede powerpunk Nybegynder
28. januar 2008 - 10:37 #5
Lyder da lidt sært at skærmen bare er sort... burde der ikke komme en "PRIMARY HARD DISK DRIVE 0 NOT FOUND"-agtig besked, hvis disken ikke kan læses?
Avatar billede nva Praktikant
28. januar 2008 - 10:42 #6
Mine forslag er baseret på at få liv i selve harddisken eller at få genskabt dataene. Det oprindelige problem er nok værre http://www.5starsupport.com/info/beep_codes.htm
Avatar billede mr-mycom Nybegynder
28. januar 2008 - 10:49 #7
Jeg kan slet ikke se disken i diskhåndtering.

Jeg går udfra at inden jeg overhovedet kan trække nogle data ud skal jeg kunne se den?
Avatar billede powerpunk Nybegynder
28. januar 2008 - 11:02 #8
jvf. nva's BeepCodes link kunne det være interessant at vide hvad det er for en maskine.

Er skærmen slet ikke i live på noget tidspunkt?
Har du evt. prøvet med en anden skærm?
Avatar billede powerpunk Nybegynder
28. januar 2008 - 11:02 #9
(der menes naturligvis en ekstern skærm)
Avatar billede mr-mycom Nybegynder
28. januar 2008 - 11:14 #10
Skærmen er i dette tilfælde underordnet, det jeg er mest interesseret i er at få mine data ud, så jeg kan få en backup af dem.

Jeg kan prøve at tilslutte til en ekstern skærm når jeg kommer hjem. Men nogle der kan komme med et par bud på hvordan man kan finde disken og få dataen ud.?
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2008 - 11:16 #11
Prøv med en Livecd og ikke uventet foreslår jeg www.helgec.dk/insert.iso
Avatar billede mr-mycom Nybegynder
28. januar 2008 - 11:24 #12
Jamen en Livecd hjælper vel ikke når jeg ikke kan finde min disk??
Avatar billede powerpunk Nybegynder
28. januar 2008 - 11:25 #13
Hvis disken slet ikke er læsbar er der også nogen der sværger til at fryse den (!)

http://geeksaresexy.blogspot.com/2006/01/freeze-your-hard-drive-to-recover-data.html

Jeg må indrømme at jeg ikke selv har prøvet det...
Avatar billede mr-mycom Nybegynder
28. januar 2008 - 11:30 #14
Problemet er jo som jeg har beskrevet i selve spørgsmålet at:

Når jeg tilslutter harddsiekn via et USB-kabel begynder den at installere hardwaren, og det installere den succesfuld. Problemet ligger i at når jeg går ind i "Denne computer" kan jeg ikke se drevene.
Avatar billede powerpunk Nybegynder
28. januar 2008 - 11:44 #15
Det den "installerer" når du tilslutter er vel USB-hardwaren. Ikke nødvendigvis disken inden i... Jeg går ud fra det er en slags ekstern disk-kasse med usb-tilslutning...

Den ville så vidt jeg ved også sige "installerer hardware" hvis du satte en disk-kasse i uden disk i...

Når du ikke kan se drevet lyder det som om den ikke er læsbar.
Hvis du heller ikke kan se den i diskhåndtering lyder det som om den slet ikke er i live...
Avatar billede nva Praktikant
28. januar 2008 - 11:48 #16
Hvis du ikke kan se disken under diskhåndtering og ikke har nogen spørgsmålstegn under enhedshåndteringen, så vil jeg tro din harddisk er død. Er den jumpet som master, når du sætter den i den externe box?
Avatar billede nva Praktikant
28. januar 2008 - 11:51 #17
Jeg får at vide i min øresnegl at harddiske fra bærbare ikke har jumper, så se bort fra det spørgsmål ;)
Avatar billede powerpunk Nybegynder
28. januar 2008 - 12:08 #18
http://www.pcworld.dk/art/8885?page=1

Ovenstående link henviser til en artikel i PC World fra august sidste år. Der er flere tips til sidste-udvejs forsøg på at redde dat cirka halvvejs inde i videoen...
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2008 - 12:09 #19
"Jamen en Livecd hjælper vel ikke når jeg ikke kan finde min disk??" Det ville jeg nu ikke låse mig fast på hvis jeg var dig, du skriver at Windows ikke kan finde din garddisk, men Windows har intet med en Livecd at gøre, men valget er dit
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2008 - 12:12 #20
Forresten kan du mærke om disken overhovedet kører, jeg har flere gange været udsat for at USB stikket ikke leverer strøm til den bærbare