Avatar billede meinertt Nybegynder
26. januar 2008 - 16:28 Der er 8 kommentarer

Defekt harddisk

Jeg har en Samsung SP1604N, som er begyndt at sige mærkelige lyde og som jeg ikke længere kan få adgang til. Jeg har prøvet alle tricks i bogen for at få mit data ud, men uden held.
Hvis jeg stiller jumperen til 32 GB kan computeren "se" harddisken og med Stellar Phoenix kan jeg finde den tabte NTFS partion. Har dog ikke haft held til at gendanne noget af dataen.
Jeg har mere eller mindre givet op, så prøvede at skille HD'en ad for at se hvad der foregik. Se: http://www.hst.aau.dk/~07gr955d/HDDfail/MOV06084.MPG
Hvis jeg prøver at læse fra diske går det godt de få sekunder/sectors hvorefter det går galt. Se:
http://www.hst.aau.dk/~07gr955d/HDDfail/MOV06086.MPG

Nogen ideer hvad der er galt og hvad jeg kan gører?

Mit bud er at der er noget galt med styringen af læserhovedet og jeg muligvis vil kunne redde data ud ved at købe en identisk HD og flytte pladerne over i den.
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2008 - 16:37 #1
hvis du har haft disken skildt har du fortabt alle chancer for at hente noget ud af den disk ,den er samlet i et beskyttet miljø som er total støv fri

husk en åben hdd kan skære en finger over hvis du rører den imens den arbejder
Avatar billede off-line Nybegynder
26. januar 2008 - 16:39 #2
Hvis du virkelig har skildt din HD ad, Så er det IT skrald!
Avatar billede meinertt Nybegynder
26. januar 2008 - 16:49 #3
Det regnede jeg næsten med at jeg ville få som svar. Men som sagt har jeg mere eller mindre givet op, så kan ikke rigtig tabe noget ved det (ud over en finger :-)

Har dog før skildt en HD ad hvor pladerne havde sat sig fast, hvor det lykkedes mig at få den til at kører igen og hente (næsten) al data ud!!!

Nogen konstuktve bud på om det er muligt at få data ud?
Avatar billede enriko Nybegynder
26. januar 2008 - 20:49 #4
Er de meget vigtige data du har i den ?

selv om man skiller sin Hd så betdyer det ikke at den er gået i stykker, jeg arbejder med elektronik , jeg har godt nok skilt en harddisk men det var for at jeg ville se hvordan det ser ud indeni, jeg har aldrig haft fejl med en . det er svært at se hvad der er galt via videoen,
Avatar billede meinertt Nybegynder
26. januar 2008 - 21:03 #5
Hej enriko

Dataen er ikke så vigtige at jeg vil ofre 10-20.000 kr på et firma, der kan redde data.
Men hvis der er en mulighed for at det kan lykkes at hente data ud ved at købe en identisk HD og flytte pladerne, vil jeg gerne offre 500 kr på det.

Kan det lade sig gøre? Eller er der andre muligheder?
Avatar billede enriko Nybegynder
26. januar 2008 - 21:36 #6
det burde lade sig gør , Men nu må du ikke hænge mig op på det,

det billigste løsning vil være hvis du havde en gammel harddisk som kunne skille af og sætte pladerne til ,

jeg havde en harddisk men den tror jeg at jeg smed ud her for en  månedstid siden. :)
Avatar billede enriko Nybegynder
26. januar 2008 - 21:39 #7
Der er vist noget galt med din  læsehoved, som er nok beskadiget af et eller andet årsag, en anden mulighed er , at reparere den ,
Avatar billede noltus Novice
27. januar 2008 - 14:10 #8
Har du prøvet at køre chkdsk. på den,har prøvet det samme,slog lidt til den med skaftet af en skruetrække da den arbejdede så kunne den læse lidt igen,nok til at jeg kunne redde data,efter det pillede jeg læsehovedet ud,satte et stykke rundt sandpapir fast på skiven,har nu en ok sliber ;-)