Avatar billede heyde Nybegynder
25. januar 2008 - 22:47 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Er dette en god opsætning/valg af hardware til hjemmenetværk?

Hej
Jeg skal til at lave et kablet hjemmenetværk, da mit nuværende trådløse netværk er for langsomt til formålet.
Jeg er ikke så erfaren i netværk, så jeg er ikke helt sikker på, at struktur og hardwarevalg er optimalt. Hvad synes I?

Her er mit forslag til strukturen
              /---[4]                /---[5]
            /                      /
[1]--------[2]---(ca 20m kabel)---[3]
                                    \
                                    \---[6]

[1]: ADSL modem
[2]: Linksys WRT-54G router (lan/wan)
[3]: Linksys 5-Port 10/100/1000 Gigabit Switch SD2005
[4]: Medie center (anskaffes senere)
[5]: Linux file/media/web server
[6]: Stationær computer

Jeg ville helst have alt direkte på min WRT-54G router, men problemet er at server + stationær maskine er på 1. sal, mens resten skal være i stue-etagen.

WRT-54G har jeg i mit nuværende trådløse netværk.
SD2005 skal jeg lige have købt først.

Ang. kabler har jeg kig på disse:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=199303

Giver ovenstående mening? Er SD2005 switchen god til formålet?

Link til Switch info:
http://www.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_Product_C2&childpagename=US%2FLayout&cid=1123638180556&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper&lid=8055622279B14
Avatar billede heyde Nybegynder
25. januar 2008 - 22:48 #1
Hmm... min nydelige tegning ser lidt forkert ud. [5] og [6] skal komme ud fra [3], og [4] kommer ud fra [2]
Avatar billede sleeper Nybegynder
26. januar 2008 - 17:13 #2
Hej

Hvis du vil investere i en gigabit Switch skulle du næsten også investere i en gigabit router fremfor din WRT-54G

Ellers ser det meget fornuftigt ud
Avatar billede heyde Nybegynder
26. januar 2008 - 21:54 #3
Ok det er godt at høre!
Jeg tror, at jeg køber ovenstående, og opgraderer så senere min router til en, der understøtter gigabit.

Kender du et forresten et godt sted at købe netstik til indbygning i væggen?

Tak for hjælpen!

...og smid gerne et svar...
Avatar billede sleeper Nybegynder
27. januar 2008 - 11:33 #4
Nej desværre, vi plejer blot at ringe til vores elektrikker når det skal laves :-)
Avatar billede heyde Nybegynder
27. januar 2008 - 21:55 #5
Ok, tak  for hjælpen :)