Avatar billede allowishus Nybegynder
25. januar 2008 - 22:06 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Potentielt harddisk crash pga. defrag?

Jeg har en ven der har problemer med Windows XP på sin bærbar. Computeren er blevet sat til at defrag'e, men computeren blevet kigget til var den død og vil ikke starte windows helt op.
Der bliver prøvet en ny installation og harddisken er blevet forsøgt re-partitioneret, men det er her problemet opstår. installationsprogrammet siger at den ikke kan slette partitionen da den ikke kan læse fra harddisken.
Kan harddisken virkelig være død af at defrag'e, når windows alligevel starter delvist op???
på forhånd tak
Bjørn
Avatar billede doktoren001 Juniormester
25. januar 2008 - 22:14 #1
Du i nu har forsøgt reinstallation, kunne i prøve at starte op med noget Norton Ghost eller ligende for at komme til at formaterer og partionerer disken forfra. Jeg har ikke oplevet det i beskriver før, men kunne nemt forstille mig at sådan noget kunne ske hvis processen ikke får lov at fuldføre.

Jeg kan desværre ikke lige komme på andre software navne end Norton Ghost som jeg ville bruge, men jeg ved at der findes mange. Måske ERD commander kunne bruges??!! Det brænder man på en skive og derefter booter op på den.
Håber det kan hjælpe en smule, så han ikke skal være uden computer hele weekenden. :-)
25. januar 2008 - 23:01 #2
Avatar billede off-line Nybegynder
25. januar 2008 - 23:03 #3
Hvis du har en winCD. I bios sætter du CD/DVD drevet som 1.ste boot.
Boot op på CDén, og når der spørges hvad man vil, tryk enter.
Så skulle du komme til et sted, hvor der er flere muligheder. B.la. at
slette alle partitioner, og begynde en ny installation.
Avatar billede off-line Nybegynder
25. januar 2008 - 23:06 #4
Ps. Man kan ikke ødelægge en HD ved at defragmentere.
Avatar billede trav4u2 Novice
25. januar 2008 - 23:09 #5
Nej, din HD dør normalt ikke af en defragmentation.

Hvilken type HD-type taler vi om? IDE eller SATA?

Kom PC’en ikke med en rescue-CD?

Som I kan se af denne tråd er det ikke mit område, men hvis det er en SATA-disk kan I måske bruge linket - http://www.helgec.dk/sata.html
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2008 - 12:26 #6
Vedr. KILLDISK, pas nu på, hvis der er en recovery partition må du ikke bruge killdisk
Avatar billede allowishus Nybegynder
28. januar 2008 - 07:48 #7
han fik selv fat i en linux boot cd der kunne komme i kontakt med partitionen, så det havde nok været ghost havde været det bedste byd, 200 til dig
Avatar billede off-line Nybegynder
04. februar 2008 - 13:23 #8
helgec - Så vidt jeg kan se, på spørgerens sidste kommentar, er der 200 point til dig.
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2008 - 14:02 #9
Jeg takker for oplysningen, når man kun får mail en gang imellem er det meget svært at følge med
Avatar billede off-line Nybegynder
04. februar 2008 - 18:29 #10
Du har helt ret. Har ikke fået mail tidligere i dag. Fik så pludselig 12 stk. lige nu.
Avatar billede allowishus Nybegynder
08. februar 2008 - 17:57 #11
helt sikkert!! takker!