Avatar billede valur Nybegynder
24. januar 2008 - 23:44 Der er 6 kommentarer

Dubletter efter ogradering

Efter ogradering fra 2.1 til 4.0 meldes det om at databasen er for stor og at programmet kører derfor langsomt, systemet foreslår at køre database optimering, som jeg får udført.
Efterfølgende er databasen stadig for stor og jeg opdager at alle ting er der to gange, bilags numrene forekommer to gange og dvs. at ingeting passer, kontoerne stemmer ikke, i version 2.1 var eksempel en konto hos en kunde i 4300.- og efter opgraderingen 8600.- alle indbetalinger er der 2 gange, men med det samme bilagsnummer.
Er der en logisk forklaring,,, eller en fiks måde at fikse dette på? Jeg er bange for at hele regnskabet er måske tabt!!

Det vil tage mig laaaaang tid at bygende på at føre regnskabet manuelt ind dag for dag for hele år 2007.

Håber at det er nogen der inde som har en god måde at ryde op i dubletter i databasen uden at ødelægge mere,,, backup er ikke noget der findes, sket er sket.
Avatar billede leif Seniormester
25. januar 2008 - 08:36 #1
Har du en Backup af din 2.10 database ?
Avatar billede mariaf Juniormester
25. januar 2008 - 21:22 #2
Hvordan har du opdateret? Har du fulgt vejledningen og opdateret via version 3.0 til 4.0 uden Servicepack og dernæst med servicepack?
Avatar billede valur Nybegynder
26. januar 2008 - 16:24 #3
Jeg har ingen backup fra efter 7 mnd. 2007. har opdateret fra 2.1 til 3.0 til 4.0 via den guide som følger med på cd'erne. Er det ingen funktion i programmet til at ryde op i databasen og fjerne eventuelle dubletter? har forsøgt at køre database optimeringen som foreslået i den advarsel som kommer frem når databasen overstiger de. 45Mb som jeg har license til.
Avatar billede mariaf Juniormester
26. januar 2008 - 17:10 #4
Det er svært herfar at se hvad der er gået galt.

Mit udgangspunkt ville være at køre opdateringen en gang til og checke for hvert løft at det går rigtigt. Så kan du se hvor filmen knækker. Alternativet er at købe noget hjælp hos din forhandler - og sørg for at kontrollere at konsulenten har opdateret til version 4.0 før. Skal der ryddes op ved at få slettet de dobbelte bilag, så er det heller ikke for hvem som helst.

Jeg ved godt at det ikke er til megen hjælp, men det er ikke så nemt herfra.
Avatar billede valur Nybegynder
27. januar 2008 - 17:16 #5
Er det muligt at fortryde en opdatering? evt. med at gendanne windows. Det er ikke nemt at opdatere igen når det ikke ligger datafil fra version 2.1,,,, er det måske muligt at køre en frisk instalation ind og opdatere den til version 4.0 og derefter at indportere den nuværende defekte database og håbe på at under indporten at den sletter dubletter?
Avatar billede leif Seniormester
27. januar 2008 - 17:39 #6
Du kan kun fortryde hvis du har en Backup !

Men som mariaf skriver så er det nok bedst at kontakte en C5 konsulent som kan være bejælpelig med at få rettet fejlen.

En normalt import vil importere det som står i filen intet andet, men det lyder som om at der er gået noget galt. Men ka sige problemet er nu at kun få fjernet det "forkerte" og ikke også ved en fejl de rigtige data.