Avatar billede x-guy Nybegynder
24. januar 2008 - 21:38 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Problemer med at komme på nettet via Linksys router + CC router

Hej,

Jeg har købt en Linksys router (http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=308919) og vil have den til at sidde efter den router jeg har fra Cybercity.

Jeg har været inde i Linksys'ens webinterface og kigge, men jeg kan ikke rigtig få det til at spille så jeg kan komme ud på nettet.

I setup har jeg valgt Automatic Configuration, så mine indstillinger ligner til forveksling dem man kan se her: http://users.cybercity.dk/~dsl87601/linksys1.jpg.

Kablet fra CC routeren har jeg sat i Linksys'ens internet port, og så min egen pc i en LAN port.

Jeg har for sjov prøvet at sætte kablet fra CC routeren i en LAN port, og så har jeg pludselig hul igennem til nettet fra min pc, men jeg kan ikke komme ind på Linksys'ens webinterfacet mere, og klienter tilsluttet trådløst kan ikke komme på nettet via Linksys routeren.

Håber noget kan hjælpe :)
Avatar billede daniboy Nybegynder
24. januar 2008 - 22:25 #1
1. Sluk for linksys
2. Sluk CC router Vent, 1 min
3. Tænd for CC router og vent til den er oppe
4. Tænd for Linksys routeren

Hvis det ikke virker så undersøg hvilken netværksopsætning routeren har fået via DHCP
IP adresse
DNS
Avatar billede nva Praktikant
25. januar 2008 - 07:56 #2
Jeg bruger selv en trådløs router, som er sat til routeren fra TDC. Mit sætup ligner meget dette http://kbserver.netgear.com/kb_web_files/n101496.asp så måske kan du blive inspireret her.
Avatar billede x-guy Nybegynder
26. januar 2008 - 00:15 #3
nva:

Jeg har siden igennem, men det eneste jeg ikke havde prøvet var at slå DHCP fra på Linksys routeren. Det er så med et kabel fra en LAN port over i CC'eren. Men der er ingen forskel - jeg kan komme på nettet fra min pc, men ikke på Linksys routerens webinterface, og alle trådløse klienter kan ikke komme ud på nettet.

Selvom jeg sætter kablet til CC routeren i internet porten på Linksys'en og slukker og tænder igen, så kan jeg slet ikke komme på webinterfacet nu! :(
Avatar billede daniboy Nybegynder
26. januar 2008 - 12:54 #4
Det er højest sandsynligt fordi din Linksys router er konfigueret med en IP addresse i et andet Subnet.
På din PC tilføj en IP addresse i samme subnet som på din router (Det fremgår i manualen  hvilket subnet linksys bruger som standard)
Så vil du kunne komme på din linksys router igen.

Du kan også ændre din routers IP adresse på LAN siden til at værre i samme subnet som din Cybercity.
Avatar billede x-guy Nybegynder
26. januar 2008 - 13:58 #5
Når du siger subnet, mener du så det der typisk er 255.255.255.0 (eller noget i den stil)?
Avatar billede daniboy Nybegynder
26. januar 2008 - 17:53 #6
Følgende er 2 forskellige subnets

Hvor mange PCer må CyberCity routeren uddele IPer til?
Avatar billede daniboy Nybegynder
26. januar 2008 - 18:03 #7
Som jeg læser det på CyberCitys hjemmeside skulle du uden problemer kunne sætte ektra PCer på en standard router fra CC.

Kunne det tænkes at CyberCity routeren og din router uddeler IP adresser i samme Subnet?
F.eks. 10.0.2.0/255.255.255.0 ??
Har du prøvet at ændre til f.eks. 172.16.3.0/255.255.255.0 ???
Avatar billede x-guy Nybegynder
27. januar 2008 - 18:44 #8
Jeg ved ikke hvor mange IP'er CC routeren må uddele...

Jeg har prøvet at ændre til 172.16.3.0/255.255.255.0, men det hjælper ikke noget.

Kan jeg ikke aflæse et sted hvad subnet CC routeren bruger - hvis jeg nu tilslutter pc'en direkte til den?
Avatar billede daniboy Nybegynder
28. januar 2008 - 19:56 #9
Jeg antager du køre win XP. Når du tilslutter PC til CC routeren så gør følgende:
I en CMD prompt køre ipconfig /ALL og indsæt indholdet her
Avatar billede x-guy Nybegynder
28. januar 2008 - 20:10 #10
Windows IP Configuration

        Host Name . . . . . . . . . . . . : desktop
        Primary Dns Suffix  . . . . . . . :
        Node Type . . . . . . . . . . . . : Unknown
        IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
        WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Ethernet adapter Local Area Connection 9:

        Connection-specific DNS Suffix  . :
        Description . . . . . . . . . . . : SiS 900-Based PCI Fast Ethernet Adapter
        Physical Address. . . . . . . . . : 00-0D-87-31-80-07
        Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
        Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
        IP Address. . . . . . . . . . . . : 85.81.145.210
        Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.252
        Default Gateway . . . . . . . . . : 85.81.145.209
        DHCP Server . . . . . . . . . . . : 85.81.145.209
        DNS Servers . . . . . . . . . . . : 212.242.40.3
        Lease Obtained. . . . . . . . . . : 28. januar 2008 19:51:25
        Lease Expires . . . . . . . . . . : 31. januar 2008 19:51:25
Avatar billede daniboy Nybegynder
28. januar 2008 - 21:34 #11
Det er en offentlig IP adresse og dem får du kun tildelt en af.

Hvad heder den router du har fået fra CC?

Det kan tænkes at din IP er låst til din MAC-adresse(Physical Address i dit output) inde ved CC.
Din Linksys router har også sådan en MAC-adresse og denne er forskellige fra din PC.
Du vil i din linksys manual finde en guide til hvordan du kloner(indsætter) din mac adresse fra PC i din Linksys router.
Det bør gøre sådan at du kan komme på nettet via din Linksys router.
I den engelske manual "The Setup Tab - MAC Address Clone" Side 20

Den bedste løsning på længere sigt vil værre at få CC til at nulstille din IP så den ikke er låst til din MAC adresse
Avatar billede vanlose_by_night Nybegynder
30. januar 2008 - 15:33 #12
se, det er således at den router han har fået leveret er sat op til at tildele den ene offentlige IP adresse : 85.81.145.210. Sådan en DHCP server har typisk en eller
anden release time så gør at den ikke kan tildele adressen til en ny mac adresse før denne tid er gået !. SÅ gør det at du tilslutter det hele som det skal være og så venter du mindst en ½ dag, og så vil det virke. Hvis du ikke kan vente kan du jo forsøge at få CC til at resette den timer.
Avatar billede x-guy Nybegynder
30. januar 2008 - 21:59 #13
daniboy
Nu spiller det, resettede linksys'en, klonede mac'en, og DHCP enabled.
Tak for hjælpen, smid et svar.

nva og vanlose_by_night
Også tak for jeres input!
Avatar billede daniboy Nybegynder
30. januar 2008 - 23:39 #14
ok :)