Avatar billede hammurabi Nybegynder
23. januar 2008 - 21:12 Der er 8 kommentarer

Cluster størrelse på pagefile partition

Jeg har placeret min pagefile på min sekundære harddisk og oprettet en separat partition til den for at placere den i starten af disken og for at undgå defragmentering (om end jeg ikke er sikker på hvor vigtigt det). Jeg har imidlertid også hørt, at det kan være en fordel at øge clusterstørrelsen på denne partition for at øge perfomance. Jeg har dog også hørt det stik modsatte, nemlig at man bør lade størrelsen være være på de standard 4k, fordi de det så er muligt at overføre direkte til og fra rammen uden "buffering".
Nogen der ved noget om dette?
Avatar billede hammurabi Nybegynder
23. januar 2008 - 21:23 #1
Jeg vil i øvrigt også gerne vide hvilken (eller rettere hvor stor) en betydning det vil have for den optimale størrelse på pagefilen!
Avatar billede arne_v Ekspert
23. januar 2008 - 21:24 #2
For at undgaa fragmentering.

:-)

Hvis du koerer med fast stoerrelse paa page filen saa bliver den jo ikke fragementeret.
Avatar billede hammurabi Nybegynder
23. januar 2008 - 21:29 #3
Hehe, nej det er klart! Grunden til, at jeg lavede en partition til filen var egentlig også mere fordi jeg ville have den til at ligge først på disken, og for (evt.) at udnytte en større cluster størrelse.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. januar 2008 - 21:29 #4
Hvis page filen er contigious som den boer vaere, saa har cluster size ingen betydning for
performance.

Det har helle ringen betydning for stoerrelsen af page file.
Avatar billede hammurabi Nybegynder
23. januar 2008 - 21:50 #5
Ok, jamen så er der der jo ingen grund til at pille ved det!
Takker!
Avatar billede hammurabi Nybegynder
29. januar 2008 - 18:40 #6
Jeg er ny her på eksperten, så jeg ved ikke om det er mig eller eksperten der sørger for at give dig pointene. Hvis jeg skal gøre noget må du jo lige sige til.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. januar 2008 - 18:42 #7
Jeg smidet et svar som nu.

Saa kan du markere mit navn ude i combo boxen og klikke "Accepter".
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
26. marts 2008 - 09:00 #8
Likketid?