Avatar billede klarak Nybegynder
21. januar 2008 - 19:50 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Køb af bærbar - Toshiba, Asus eller Msi?

Er der nogen eksperter der kan hjælpe mig med om jeg har ret i at disse er et godt bud på en billig bærbar der skal kunne bruges til at redigere hjemmevideo, internet, se dvd?

Grafikkort er jeg i tvivl om - er de gode nok?
Er der forskel på processor AMD x2 og Intel core 2 duo?
Er der andet jeg bør være opmærksom på?
Eller er der i øvrigt nogle af disse mærker der er at foretrække/man bør undgå generelt?

Toshiba:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=406347
Asus:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=397315
MSI:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=410800
Avatar billede ejldk Nybegynder
21. januar 2008 - 19:53 #1
Det er dælme noget af et dyr du får hentet dig hjem, hvis du bare skal redigere hjemmevideo, surfe og se film.
Har heller ikke selv forstand på processorer, desværre..
Avatar billede drgonzo Praktikant
22. januar 2008 - 12:05 #2
core 2 duo er klart de bedste cpu.

jeg ville vælge asus maskinen. Bedste cpu, finno gfx kort. ASUS kvali
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2008 - 12:19 #3
Hvis det er til video redigering, så tæller grafikkortets evne ikke ret meget.

God processor – En stor (f.eks. Duo III teknologi)
God harddisk hastighed – 5200 rpm. Er ikke godt nok. Den er alt for langsom. (SATA 7200 er ok)
Ram – gerne 2 eller mere!

Jeg vil sige, udover en god processor så har harddisk hastighed en storbetydning. Hvis du kan få fat i en maskine med SSD Disk, så er det oplagt 
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2008 - 12:20 #4
Se om du kan kombinere en god maskine her: http://www.zeptoeksperten.dk
Avatar billede drgonzo Praktikant
22. januar 2008 - 12:37 #5
jo gfx har en del at sige. Da eks radeons HD serie har noget indbygget hardware til hjælp ved video redigering og encoding/decoding. Dette har de nye gforce kort også.. Så det kan såmænd betyde en del.

Rigeligt med ram og en god CPU er vejen frem.

SSD er i dit tilfælde spild af penge. SSD har en voldsom hurtig søgetid, men læse/skrive operationer som du skal bruge er ca samme hastighed som på en 7200rpm disk..

5400rpm er ganske fin til videoredigering, 7200rpm er self bedre men det er nu ikke synderligt meget den er hurtigere. Til gængæld udvikler den mere varme, bruger mere strøm og larmer mere.

Køb evt en com med kun 512mb ram. Du kan selv købe 4gb for 500kr og smide i efterfølgende. Det vil være billigere end at købe en med 2gb fra starten, da com producenterne tager kunstigt høje priser for RAM
Avatar billede drgonzo Praktikant
22. januar 2008 - 12:39 #6
der er ikke noget der hedder duo III teknologi.. Der er core 2 duo, core 2 quad og core 2 extreme.. Der er ikke noget duo III..

Zepto er ikke just kendt for den bedste kvali, og deres priser har ikke fulgt den almindelige udvikling det sidste år, så de er faktisk også dyre
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
22. januar 2008 - 15:05 #7
Asus er helt min favorit, min kone har vores asus, sidder pt. med en Clevo ok maskine, men det er jo ikke mere en bærbar.

Zepto, jeg troede at det kun var larmen der tyngede dem, men kan så forstå at der er lidt med kvaliteten, nyt for mig, jeg har ikke sådan en, men kan du give lidt mere på det felt. Har snart en konfirmand i huset, så derfor.
Avatar billede drgonzo Praktikant
22. januar 2008 - 16:13 #8
Har selv lige købt asus G1S og den kører bare max
Avatar billede klarak Nybegynder
22. januar 2008 - 21:10 #9
Tak for gode og brugbare råd drgonzo :-)