Avatar billede kirkbye Nybegynder
21. januar 2008 - 12:37 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Alvorligt problem med udprint!

Jeg har et problem, der er ved at drive mig til vanvid!
Jeg har lavet et artwork i illustrator CS2, der ser ud som følgende:
http://www.brand-vision.dk/Tee.gif

Men når jeg så printer det ud, så ser det pludselig følgende ud:
http://www.brand-vision.dk/print.gif

Hvad er det der får det sorte til at blive printed så markant. Det samme problem opstår, når vi printer gradient. Der kommer lodrette sorte streger på tværs af det hele.

Vi kører med en HP Color LaserJet 5550, hvis det er til nogen hjælp.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. januar 2008 - 13:29 #1
Når man kører fra grafiske programmer, er det oftest en fordel at benytte PostScript driver.
Jeg gætter på printeren er installeret med en PCL driver. Den er rigtig god til kontorprogrammer, men knap så god i de grafiske...

Så prøv at undersøg hvilken driver du bruger, og skift om nødvendigt. Bemærk - det modsatte KAN også være gældende en sjælden gang imellem.
Avatar billede kirkbye Nybegynder
21. januar 2008 - 13:54 #2
Det var lige præcis problemt.
Tusind tak for hjælpen!
Avatar billede kirkbye Nybegynder
21. januar 2008 - 13:55 #3
Du får de 200 point
Avatar billede kirkbye Nybegynder
21. januar 2008 - 13:57 #4
Bare læg et svar, så jeg kan give dem til dig.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. januar 2008 - 15:36 #5
Der kommer svar her :-)
Avatar billede thecelt Nybegynder
08. februar 2008 - 10:07 #6
Hej,

Jeg vil gerne lige være med her. Jeg har samme problem med de lodrette streger. Ser fint ud på pdf, men på selve udprintet er der lodrette streger!! Går snart amok, da man jo ikke kan bruge det til noget så :-(

Læste af udskiftning af driver hjælper - må jeg lige spørge hvad jeg helt præcist skal gøre? Er det i selve printeren, printerdriveren, eller skal jeg gøre noget andet, når jeg laver til pdf / eller sender til print????

Håber meget på hjælp
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. februar 2008 - 10:36 #7
Det lyder ikke som samme problem.

Det mest oplagte er faktisk en defekt tonertromle eller fixeringsenhed. Er det på al print fra alle programmer du har stregerne? - og sidder de på samme sted hver gang?

Hvilken printermodel er det?
Avatar billede thecelt Nybegynder
08. februar 2008 - 12:11 #8
Hejsa,

De to eksempler som trådensforfatter illustrede via billeder ligner ikke mit problem, men dette beskriver meget godt mit problem: "Det samme problem opstår, når vi printer gradient. Der kommer lodrette sorte streger på tværs af det hele.
"

Den model jeg bruger er en HP Laserjet 4730mpf (ikke nogen vild printer) men printer udemærket til det meste interne brug.

Jeg har lavet to forskellige opgaver, hvor mange af de samme billeder af brugt på begge publikationer. Stregerne er de samme steder, men det er dog lykkedes mig at fjerne de fleste streger i forrige opgave, ved at fjerne skygger i indesign på billederne. Det hjælper bare ikke i den nye opgave. Det er stregerne stort set på alle billeder. Og det er lige meget om jeg printer direkte fra Indesign eller fra PDF. Hvis du forestiller dig en firkant, så er det kun på den ene side den lodrette streg er.!!

Hvis du kender indesign, så når man sætter et billede ind, er det en billedramme (ikke med sorte kanter, men sådan man kan hive i billedet osv.) Hvis jeg sætter disse ramme helt ind til kanten på billedet kan jeg fjerne lidt af dem, men ikke alt.

På nogle billeder er der endda dobbelt streger ??!! :-(
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. februar 2008 - 13:01 #9
Jeg kender da InDesign - men kun installationsmæssigt, ikke noget jeg har brugt.

Hvis min teori var rigtig, skulle stregerne være samme sted på alle print - og det er jo ikke tilfældet. Så du har ret, det tyder på et driverproblem.

Gå i printerfolderen (der hvor du installerer en ny printer) og vælg menuen Filer -> Serveregenskaber. Her er et faneblad der hedder drivere, og her kan du opdatere en type driver til en nyere driver af samme type.

Ønsker du i stedet, som ovenfor, at skifte fra PCL til PS driver, er det bedre at højreklikke på printeren, vælge egenskaber, og vælge fanebladet "Avanceret". Her står hvilken driver du kører med, og der er en knap til at vælge "ny driver".

I begge tilfælde skal du så have den ny driver liggende klar et sted på harddisken - så kan du browse dig frem til den.

Kører du et klient-server baseret miljø, hvor printeren er installeret på en printerserver, er det på serveren ovenstående skal foretages. Så SKULLE driveren automatisk blive sendt ud til klienterne. Det er dog ikke altid det kører lige smertefrit - men det kan vi tage derfra, hvis det er nødvendigt...
Avatar billede thecelt Nybegynder
08. februar 2008 - 14:06 #10
Hej igen,

Mange tak for dit meget uddybende svar :-) (har ikke gjort det endnu)

Nu har jeg imellemtiden oplevet noget meget underligt.

Det dokument jeg arbejde med er på 30 sider. Prøvede lige for sjov bare at udskrive én af siderne (hvor der er streg på) SÅ var der sku ikke nogen streg. Så prøvede jeg da lige hele dokumentet. SØRME om alle streger ikke var væk!! Ved satme ikke hvad der sker her!!!! Har ikke foretaget mig noget andet. Har ellers printet dokumente 15 gange, hvor der har været streger på alle gange. Men liige efter at jeg prøvede blot én side, virkede det.... meget mystisk
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. februar 2008 - 10:09 #11
Enig :-) Jeg kan kun forklare det med, at den ene side har sat printeren korrekt, mens der tidligere i dokumentet måske har været noget der har sat den "forkert".

Men da printeren initieres helt, når et nyt printjob sendes, forklarer det så ikke hvorfor hele dokumentet kom ud korrekt.
Avatar billede thecelt Nybegynder
13. februar 2008 - 14:12 #12
Hej Ole,

Lykken varede kort. Jeg oplevede problemet igen. Herefter udskiftede jeg det billede der var problemer med fra Tiff til den originale photoshop fil (psd) Og så kom der ikke streg på. Dette "trick" virker dog ikke altid - sidder igen med sorte streger. omend psd filer ikke er holdbare i store dokumenter, da de fylder pænt!

Jeg har prøvet med PostScript print, men også sorte streger. Kan det have noget med de colour setting jeg har i programmerne (photoshop, indesign) ikke stemmer overens med printerens?? Ved Postscript, er det da ikke korrekt at jeg blot skal lave en postsript - åbne denne fil. Herefter laver den automatisk en pdf - som jeg så kan printe?
Avatar billede thecelt Nybegynder
13. februar 2008 - 14:14 #13
Har også oplevet at jeg havde lavet et møsnter med nogle streger osv. Lige i midten valgte printeren ved udskrift at vende et område på 3 x 3 cm. omvendt, så det ikke passede ind!! Hvad sker der? Der er ikke noget i selve pdf'en. Det er kun ved udskrift.
Avatar billede thecelt Nybegynder
13. februar 2008 - 14:20 #14
Prøvede lige det du tidligere skrev - at jeg skulle se hvilken driveren printeren kørte med - og her står rigtig nog PLC driver. Nu er vi godt nok 6 mennesker her, som har adgang til denne printer, men må høre IT administratoren, om han ikke kan installere en PS driver i stedet. Nu er det kun mig ud af de øvrige, der brugere grafiske programmer. Vil dette påvirke deres udskrifter på nogen måde? Skal de så lave ps filer ved hver udskrift eller hvordan?
Avatar billede thecelt Nybegynder
14. februar 2008 - 10:23 #15
Hej igen Ole,

Nu er jeg kommet lidt nærmere hvad problemet kan være. I det dokument jeg arbejder i ligger der 3 grafiske elementer oven i hinanden. 1. baggrund (mønster) 2. Rund cirkel med fyld farve. 3. Et fritlagt billede.

Hvis jeg fjerene de 2 første elementer, således det KUN er billedet, så er der ingen streger eller noget. Det er således KUN når der ligger flere elementer oveni hinanden.