Avatar billede htmlkoder_dk Nybegynder
19. januar 2008 - 23:54 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Afstand givet udfra postnr.

Hej eksperter.

Jeg sidder og skal lave noget aftandsberegning ud fra post nr. - ligesom de har på f.eks. www.bilbasen.dk og www.bilzonen.dk.

Afstanden skal ikke måles præcist - den skal bare bruges til at sortere nogle forekomster efter afstanden fra brugeren selv.

Har I nogen idé om, hvordan det kan laves? Jeg går ikke ud fra, at de har en tabel med afstande mellem samtlige postnumre - der er godt nok mange relationer!

Mvh.
Martin H. Møller
Avatar billede mstorgaard Praktikant
20. januar 2008 - 01:23 #1
Mon ikke man kan lave noget med PostDanmarks tabeller?

De har en oversigt osv. på følgende side: http://www.postdanmark.dk/cms/da-dk/app/postnumre/PostnumreDanmarkskort.htm
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. januar 2008 - 01:24 #2
Længde- og breddegrader på et punkt i hvert postnummerdistrikt + en sjov formel for afstande på en kugleoverflade ... vil jeg tro.
Avatar billede nielle Nybegynder
20. januar 2008 - 10:30 #3
Jeg holder med erikjacobsen på denne her.

Du skal have fundet et - nogenlunde centralt - punkt for hvert postnummer.

Desværre tror jeg ikke at der findes en sådan tabel som du bare kan bruge. Det kræver altså noget benarbejde, men måske kan du komme en god del af vejen med tjenester som MapPoint eller Google Earth. Måske kan den alternativt købes hos et firma som f.eks. Krak.

Der er dog nok ingen grund til at begynde at kaste sig over koordinater på en kugleoverflade. For alle praktiske formål er Jorden flad hvad angår Danmatk (så længe vi ser bort fra Grønland og Færøerne!). Det havde selvfølgeligt været noget andet hvis det skulle bruges til decideret landmåling - men så stor præcision lægges der vist ikke op til i dette tilfælde.

Du børe derfor kunne bruge Pythagoras formel til at beregne afstandene mellem to punkter. Da du sikket vil have koordinaterne opgivet som længde- og bredegrader skal du lige først finde ud af hvor stor en længde- hhv. bredegrad er i f.eks. km her på vore breddegrader.

Men altså - der skal lige laves noget forarbejde for at få koordinaterne. Postnumrene kan fås på det link som mstorgaard har givet - hvor der også er et link videre til et Excel ark med selve postnumrene.
Avatar billede nielle Nybegynder
20. januar 2008 - 10:32 #4
Du kan måske blive lidt inspireret af dette lille Excel/VBA eksempel jeg fandt mens jeg Googlede:

http://www.kodekassen.dk/mappoint.aspx
Avatar billede htmlkoder_dk Nybegynder
20. januar 2008 - 12:27 #5
Hmm, http://www.kodekassen.dk/mappoint.aspx har jeg været forbi, men synes ikke at kunne bruges til formålet. Jeg har i forvejen samtlige danske postnumre i en tabel.

Jeg har også tænkt på nielles løsning, men den virkede umiddelbart ret omfattende. Men man må jo ofre sig indimellem ;)

Jeg lader lige spørgsmålet stå åbent lidt endnu for at se, om der kommer flere bud.
Avatar billede htmlkoder_dk Nybegynder
20. januar 2008 - 19:46 #6
Ja, det må være nielles metode, der bruges. Kan du ikke smide et svar? :)
Avatar billede nielle Nybegynder
21. januar 2008 - 19:12 #7
Svar :^)
Avatar billede htmlkoder_dk Nybegynder
22. januar 2008 - 15:33 #8
Sådan, tak for hjælpen :D
Avatar billede nielle Nybegynder
22. januar 2008 - 18:27 #9
Takke for point :^)