Avatar billede runesteiness Nybegynder
19. januar 2008 - 13:56 Der er 5 kommentarer

Flækket skærmbeslag - dækker reklamationsretten?

Hej!

Jeg har en Acer Aspire 5023WlMi, som efterhånden er så flækket i skærmbeslaget, at jeg overvejer at indlevere den til reparation. Den er godt et år gammel, og dermed omfattet af reklamationsretten. Mit spørgsmål er, om jeg selv kommer til at betale for reparationen eller om reklamationsretten træder i kraft?

Via Google har jeg fundet mange Acer-ejere med lignende problemer, og på den baggrund konkluderer jeg, at det er en konstruktionsfejl fra Acers side, som reklamationsretten bør omfatte! Men er det korrekt opfattet eller vil jeg komme til selv at betale reparationen?
Avatar billede old-faithful Praktikant
19. januar 2008 - 15:08 #1
Du har som du nævner fortsat reklamationsret, en ret der gælder i 2 år (og ikke 6 måneder som jeg flere gange har hørt ekspedienter påstå). Der foreligger en køberetlig mangel (medmindre du selv har beskadiget computeren). Du har som forbruger bevisbyrden herfor. Det skader vel ikke at du kan vise, at mange andre har haft lignende problemer og sandsynliggøre at skaden ikke skyldes dine egne handlinger, men derimod en svaghed i konstruktionen.

Ifølge købelovens § 78, stk. 4, skal sælgeren "opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79."

Du kommer således ikke til at betale for et reparationsforsøg (sælgeren må ikke kræve betaling for dette). Som udgangspunkt har man desuden ret til afhjælpning uanset manglens væsentlighed.

Såfremt der ikke er tale om en mangel, kan reparationsomkostninger kun kræves betalt, hvis sælgeren på forhånd har indhentet en bekræftelse fra forbrugeren på,at han ønsker reparationen udført.
Avatar billede old-faithful Praktikant
19. januar 2008 - 15:14 #2
Vil sælger ikke imødekomme din reklamation, kan du desuden overveje at klage til forbrugerklagenævnet. Det koster et gebyr, som du dog får tilbage hvis du får hel eller delvis medhold. Modsat kan sælgeren risikere at skulle betale sagsomkostninger mv. Du kan evt. læse mere her: http://www.forbrug.dk/klage/
Avatar billede runesteiness Nybegynder
26. januar 2008 - 11:24 #3
Tak! Jeg har nu afleveret den i butikken, og de har sendt til reparation. Nu håber jeg bare, at jeg ikke selv kommer til at betale noget, og at den bliver repareret ordenligt!
Avatar billede runesteiness Nybegynder
11. februar 2008 - 22:09 #4
Jeg var inde og hente computeren i sidste uge. Den er blevet udstyret med en helt ny skærm, som virker mere robust end den forrige, så jeg er fortrøstningsfuld, og jeg kom ikke til at betale noget selv, så det var fint.
Avatar billede old-faithful Praktikant
12. februar 2008 - 00:45 #5
Udmærket! Så gik alt jo som det skulle :-)