Avatar billede svenne182 Nybegynder
18. januar 2008 - 17:27 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

For stor systempartition

Imidlertid vil x64 Vista Ultimate ikke lade mig partitionere min systemdisk (C:) mindre end omkring 142gb på min 250gb interne hdd.

Jeg vil gerne have den til at være på omkring 80gb, da jeg skulle mene at det ville være nok til en dualboot med x64 XP oveni.

Men men men, vistas egen diskhåndtering vil ikke lade mig gøre C: mindre end 142gb, selvom det er en clean installation.

Har derudover prøvet Paragon Partition Manager, da mit elskede Partion Magic ikke virkede til OS'et, men Paragon PM vil heller ikke.

Er mit simple krav, overhovedet muligt?
Avatar billede Slettet bruger
18. januar 2008 - 17:59 #1
Eeehm sådan som jeg forstår det, så har du installeret Windows Vista på en 250 GB disk, som du gerne vil dele op?
Avatar billede matcho Nybegynder
18. januar 2008 - 19:51 #2
Hvordan du har gjordt kan jeg ikke helt forstå men hvis du vil have dualboot.
Så start med XP og lave partitioner som du vil have da der skal lnstalleres et program til dualboot hvis XP installeres sidst.
Avatar billede svenne182 Nybegynder
18. januar 2008 - 20:04 #3
Dualboot kommer vi til senere, har en løsning til det :)

Ja, har installeret vista på en 250gb disk, som jeg har fået delt op på flg. måde:

C: 142gb
D: 108gb

Men vil ha C: ned på en størrelse af omkring 80gb, men det vil vistas diskhåndtering ikke gøre. Den siger at der er 0kb at formindske partitionen med.
Avatar billede Slettet bruger
18. januar 2008 - 20:27 #4
Så vidt jeg ved, kan man ikke partitionere den partition man "står" på, altså hvor ens system er installeret på. Så for at få det som du gerne vil have det, skal du smække vista skiven i og starte forfra med en installation og oprette partitionerne der.
Avatar billede svenne182 Nybegynder
18. januar 2008 - 20:58 #5
Den startede med kun at være på en partition, men så kunne jeg få den ned som ovenstående, men ikke videre. Den burde kunne gøre det, hvis man gjorde det inden bootup. Det kunne jeg i x86 XP med partition magic.
Avatar billede Slettet bruger
18. januar 2008 - 23:04 #6
Se her på TeraByte ... BootIt™ Next Generation - 30 dages fri
Jeg ar lige brugt den, godt nok på WIN-XP - men download bootitng.zip pak den ud i en mappe som ikke må hedde bootitng - læs bootitng.pdf

Jeg fandt en manual her http://www.helgec.dk/bootit.html

den er ikke opdateret til den nyeste version, men den kan bruges, og da du sikkert kun skal bruge denne ene gang er det bare at pakke filen bootitng.zip ud i en mappe og lægge en blank CD i din brænder og køre filen makedisk.exe
Er færdig når den CD skuffe kommer ud, lad dig ikke forvirre af at programmet ikke lukker ned, men stiller sig klar til at brænde en ny

Luk computeren og boot på CD'en så giver det hele sig selv
Avatar billede Slettet bruger
18. januar 2008 - 23:20 #7
Linket til TeraByte kom ikke med, det er her, men også i linket helgec http://www.terabyteunlimited.com/downloads-bootit-next-generation.htm
Avatar billede svenne182 Nybegynder
23. januar 2008 - 18:03 #8
Kunne ikke få din metode til at virke, ibtage.

Jeg satte min gamle xp cd i, slettede alle partitionerne og oprettede så en på 70gb som system partition.

Installerede derefter vista igen.