Avatar billede sbruun Nybegynder
18. januar 2008 - 15:18 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

visual studio 2008 og mysql

Er der et plugin så man kan behandle MySQL ligesom MSSQL i visualstudio 2008?
Jeg har selv forsøgt med: MySQL ODBC 5.1 Driver
Men VS2008 hænger når man forsøger at tilføje dette plugin.

På forhånd tak

/Simon
Avatar billede lord_mike Nybegynder
24. januar 2008 - 20:08 #1
http://dev.mysql.com/downloads/connector/net/5.1.html

Hent og installer denne...
Den kan bruges præcis ligesom OleDB namespacet i .Net frameworket.
Bare husk at referere til den ("mysql.data")
Avatar billede prisoner_97p904 Nybegynder
28. januar 2008 - 14:45 #2
Hvis man henter og installerer 5.1-connectoren, så installerer man også Visual Studio-plugin samtidigt, ikke?
Jeg har prøvet, men jeg kan ikke forbinde til en mysql fra VS 2008 pro. Er der noget man skal "importere" eller referere til fra VS?
Avatar billede lord_mike Nybegynder
29. januar 2008 - 00:15 #3
Du skal referere til MySQL.Data (Dvs. Det er en dll som skal med i installationsfilen, til et evt. produkt.)

Derefter foregår det præcist som med System.Data.

Eksempler (Husk: Imports MySQL.Data.MysqlClient):
----------------------------------------------

Connection:

DB = New MySqlConnection
Dim T As New MySqlConnectionStringBuilder

T.Server = ""
T.Database = ""
T.Port = 3306
T.UserID = ""
T.Password = ""

DB.ConnectionString = T.ConnectionString
DB.Open()
----------------------------------------------

Select:
Dim tRs as MySQlDataReader
tRs = New MySQLCommand("SELECT * FROM abc", DB).ExecuteReader

Do While tRs.Read
    MsgBox(tRs("abc").ToString)
Loop

'!!VIGTIG!!
tRs.Close
----------------------------------------------

Delete:
tCmd = New MySQLCommand("DELETE FROM abc", DB)
tCmd.ExecuteNonQuery    'Returnerer antal rows editeret (I vores tilfælde slettet). Kan hentes ved f.eks: X = tCmd.ExecuteNonQuery
----------------------------------------------

Håber det hjalp :)
Avatar billede prisoner_97p904 Nybegynder
29. januar 2008 - 08:48 #4
Jeg kan godt få det til at virke hvis jeg selv koder det, som du skrev, men jeg ville gerne have det til at være som hvis det var en MSSQL 2005 server, så jeg kunne "grafisk" tilslutte til den, eller som hvis jeg lavede en odbc connection, hvis det giver nogen mening :)
Avatar billede lord_mike Nybegynder
29. januar 2008 - 15:49 #5
Du mener som et objekt på skærmen?

IMO så er dette langt bedre, idet du skal til at arbejde med databinds hvis du vil have det som objekt på skærmen...
Avatar billede prisoner_97p904 Nybegynder
02. februar 2008 - 11:06 #6
Hvis jeg trykker på "Server Explorer" og så "Connect to database" så kan jeg vælge imellem bl.a. SQL 2005, Access og ODBC, hvor jeg kan oprette en forbindelse med ODBC, men den er langsom og ikke så god som hvis jeg kunne vælge MySQLClient fra den liste. Er det muligt at tilføje den til listen, så jeg kan bruge den der?
Jeg har fået den til at virke fint hvis jeg selv koder det ind i kildekoden, men vil gerne have det muligt at lave de "smarte" grafiske ting man kan med MSSQL servere.
Avatar billede sbruun Nybegynder
02. februar 2008 - 14:55 #7
Ja præcis samme problemstilling jeg står med prisoner. Hvis du ønsker at benytte de login controls, så er det dog muligt -også på en MySQL database. Men tror jeg vil lukke denne tråd snart, lader ikke til der er noget svar til dette.
Avatar billede lord_mike Nybegynder
02. februar 2008 - 14:59 #8
MySQL AB gjorde det muligt for VS2005 brugere at få MySQL ind som en server dims.

Men det du opnår er vel det samme som at bruge SQLYog?
Avatar billede sbruun Nybegynder
02. februar 2008 - 15:15 #9
SQLYog?
Avatar billede lord_mike Nybegynder
03. februar 2008 - 01:31 #10
http://webyog.com/en/downloads.php

Gratis (Forduset du tager Community edition) program til windows til administration af MySQL datbaser. Meget simpelt og nemt at bruge.
Avatar billede prisoner_97p904 Nybegynder
03. februar 2008 - 11:32 #11
Er det SQLYog ikke bare en "querybrowser" som den MySQL selv tilbyder, eller kan den integreres med VS?
Avatar billede prisoner_97p904 Nybegynder
03. februar 2008 - 23:11 #12
Jeg har prøvet med VS 2005, og hvis man da installere den nye MySQL connector så virker det perfekt :) Der er en MySQL dataprovider at vælge fra listen!
Jeg tror at hvis vi bare venter, så kommer det nok også til at virke i VS 2008, i en senere version fra MySQL.
Avatar billede lord_mike Nybegynder
04. februar 2008 - 03:06 #13
Tak for infoen :)

Har ikke haft mod til at prøve 2005 versionen igen... Eller tid for den sags skyld. :)
Tror bare spørgsmålet skal lukkes...
Avatar billede sbruun Nybegynder
04. februar 2008 - 13:43 #14
Det er hermed gjort. Jeg er overbevist om at MySQL connectoren kommer til at virke med VS2008. Har læst på MySQL.com at det er under udvikling.
Tak for alle de gode indlæg.

/Simon
Avatar billede prisoner_97p904 Nybegynder
25. februar 2008 - 17:39 #15
Så er den her, 2008 udgaven!
Har ikke testet den endnu, men der står "Integration into Visual Studio 2008":
http://dev.mysql.com/downloads/connector/net/5.2.html
Avatar billede lord_mike Nybegynder
25. februar 2008 - 19:35 #16
Har lige installeret den. Den fejler med en "Package failed to load {..}" fejl...