Avatar billede waldenb Nybegynder
18. januar 2008 - 08:56 Der er 9 kommentarer

ignen opstart når flere RAM sættes i (ASUSA8V deluxe motherboard)

Jeg har, som sagt, et ASUS A8V deluxe, hvor jeg indtil nu har haft 2x512 Mb Corsair XMS 400 MHz, PC3200, CL2 (CMX512-3200C2PRO)

Nu har jeg lige fået 1x1 Gb Kingston 400 MHz, PC3200, CL3

Når jeg booter kommer der intet. INTET. Der burde kunne være op til 4 Gb i alt i de 4 slots, så jeg kan sgu ikke lige lure hvad der er galt. Nogen der kan hjælpe?
Avatar billede peet-49 Novice
18. januar 2008 - 08:57 #1
Prøv at reesette bios på bundkortet.
Avatar billede dragonknight Juniormester
18. januar 2008 - 10:18 #2
Det bundkort understøtter ikke 3 moduler, kun 1, 2 eller 4 moduler, og det er givetvis derfor den ikke vil starte.

Teoretisk, hvis den ekstra 1 Gb du forsøger at installere var 2 x 512Mb skulle det virke. Jeg skriver teoretisk fordi, at de originale har CL2 og den nue er CL3. Dualchannel kører mest stabil, hvis RAM modulerne er samme type og størrelse. Du kan givetvis få den til at køre hvis du holder de gamle til de blå sokler, og sætter 2x512Mb i de sorte.
Avatar billede dragonknight Juniormester
18. januar 2008 - 10:21 #3
Derfor har du mulighed for at bytte 1Gb til 5 x 512 MB så gør det.

Alternativet er at købe 2 x 1Gb, og skrotte de gamle RAM moduler, eller se om den vil køre md de 2 gamle sammen med 2 x 1Gb.
Avatar billede waldenb Nybegynder
18. januar 2008 - 15:21 #4
Crap:( Men burde det ikke virke hvis jeg har 2x512 og 2x1024 sammen? Anyways, nice at få det afklaret... læg et svar, så får du point

Btw gør det noget at de ikke kører på samme frekvens, eller samme PCxxxx?
Avatar billede gammelhat Nybegynder
18. januar 2008 - 16:17 #5
dragonknight, ved du af erfaring af lige præcis det bundkort ikke kan starte med 3 moduler, eller står det i manualen?
Avatar billede peet-49 Novice
18. januar 2008 - 16:19 #6
bios burde bare sætt rammene til single istedet for dual, når der er 3 blokke monteret.
Avatar billede waldenb Nybegynder
20. januar 2008 - 01:40 #7
Well, der er beskrevet 1, 2 og 4. Jeg kunne bare ikke på nogen måde forestille mig at den ikke ville virke med 3:( det virker jo dybt underligt... anyways, prøver lige det med bios om et par uger når jeg kommer hjem. Det ka jo ikke skade at prøve (selvom jeg nu, desværre, tror ret meget på dragen)
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. januar 2008 - 21:31 #8
Ja det står i manualen. 1, 2 eller 4 moduler.
Avatar billede waldenb Nybegynder
05. august 2011 - 22:05 #9
shit, glemte helt at bede om svar... Hvis du stadig er interessret, dragonknight, så er der point og tak for hjælpen...